هزاره ی سوم عصر ارتباط جمعی
عصر ارتباط در هزاره ی سوم با رویکرد بهره مندی از ابزارهای نوین ارتباطی فرآیند انتقال پیام را به مفهوم گسترده تری در جهان پیش رو مطرح ساخته است به گونه ای که علاوه بر سه عنصر اصلی فرستنده،گیرنده ،پیام ،عنصر بازخورد را به عنوان اصلی موثر برای تاثیر پیام تلقی می کنند آنچنان که با وجود همه عناصر چنانچه شاهد بازخورد پیام ارتباطی و نقش آفرینی مخاطب نباشیم ..
كدخبر: 110031
1398/05/17

سیروس فتحی

هر سال در کشور ما روز هفدهم مردادماه را به مناسبت شهادت شهید عرصه رسانه شهید صارمی و تلاشگران این طریق مانا روز خبرنگار نامیده اند.

عصر ارتباط در هزاره ی سوم با رویکرد بهره مندی از ابزارهای نوین ارتباطی فرآیند انتقال پیام را به مفهوم گسترده تری در جهان پیش رو مطرح ساخته است به گونه ای که علاوه بر سه عنصر اصلی  فرستنده،گیرنده ،پیام ،عنصر بازخورد را به عنوان اصلی موثر برای تاثیر پیام تلقی می کنند آنچنان که با وجود همه عناصر چنانچه شاهد بازخورد پیام ارتباطی و نقش آفرینی مخاطب نباشیم  این باور شکل خواهد گرفت که پیام فقط ارایه شده است و اصل اقناع مخاطب شکل نگرفته است و با این نگاه  تولید خبر و رسالت خبرنگار برای تاثیر پیام ضرورتی دو چندان می یابد و گونه های مدرن خبر نویسی که به نیازهای امروز مخاطب و اقناع ایشان بینجامد را در این عرصه رقم می زند.

بر این اساس اصول تازگی،جامعیت ،دربرگیری ،صراحت ،روشنی، نگارش و مستند بودن، مفهومی نو می یابد و نقش رسانه ها در انتقال پیام های موثر جدی تر رخ می نماید.

این حقیقت ،نقش روابط عمومی را نیز در تبلور انتقال مفاهیم ارتباطی و پیوند با رسانه روشن تر می سازد بدین معنی که روابط عمومی اگر بتواند نقش رسانه را با تمام ظرفیت های آن  درک نموده و سازمان خود را با اهداف و کارکردهای مورد انتظار آن به مخاطبان معرفی نماید رسانه ها می توانند پل ارتباطی مورد وثوق در این فرآیند باشند و شناخت سازمان از پنجره پویای رسانه به خوبی رقم خورد.

در این پویش معنا دار رسانه های صوتی،تصویری، نوشتاری و دیجیتالی همه یک هدف را دنبال می کنند وآن هم قرار دادن دست وفاق بیوسته سه عامل جامعه،سازمان و رسانه در دست های یکدگر برای تحقق اهداف  آنان که فهم مشترک در رسیدن به نیازهای متقابل است می باشد.

هزاره ی سوم و محدودیت های زمانی در ارتباطات چهره به چهره و گفتگوهای رو در رو اصل انکار ناپذیر مددگیری از قدرت رسانه را بیشتر متجلی می سازد و تالارهای گفتگوی رسانه ای را به عنوان عاملی موثر معرفی می نماید و چه زیباست که روابط عمومی ها نهایت اهتمام خود را در تقویت این فرصت بی بدیل به کار بندند.
 
بوشهر مرداد98

منبع: