شوتی ها بلای جان مردم
کسب نان قیمتی به اندازه جان پیدا می‌کند. جاده ها ناامن می شود و هر روز خبری از تصادف، خطرآفرینی و واژگونی این گونه خودروها در سطح استان منتشر می شود.
كدخبر: 110114
1398/05/23

پیغام: هر روز که اخبار استان را رصد می کنیم بعضاً با این تیتر مواجه می شویم و آن تیتر هم حول محور افرادی می چرخد که در کار جابجایی کالای ته لنجی و قاچاق هستند و به آنها شوتی می گویند.

به گزارش «پیغام» به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف مرکز استان بوشهر؛ با توجه به این که قانون تفاوت مشخصی بین ته لنجی و شوتی قائل نشده و مرز مشخص و معینی بین این دو مورد وجود ندارد کسانی که در زمینه جابجایی کالای ته لنجی در سطح استان فعالیت می کنند دچار این دلهره هستند که آنها را به عنوان قاچاق‌بر مورد تعقیب قرار دهند. به همین دلیل جان خود را در دست گرفته و با سرعت بسیار زیاد در سطح جاده های استان تردد می کنند. از آنجا که هر فردی که کالا حمل کند می تواند یک خلافکار قلمداد شود دایره وقوع جرم افزایش یافته است.

اینجاست که کسب نان قیمتی به اندازه جان پیدا می‌کند. جاده ها ناامن می شود و هر روز خبری از تصادف، خطرآفرینی و واژگونی این گونه خودروها در سطح استان منتشر می شود. در لحظه تنظیم این گزارش می توان گفت در حال حاضر کلیه جاده های استان به واسطه سرعت سرسام آور شوتی ها ناامن است.

دردناک ترین خبر این روزها مربوط به مرگ چهار عضو یک خانواده در تصادف با یک خودرو باربر شوتی بود که در نوار ساحلی بوشهر به دیر رخ داد.

جدا از مشکل امنیت جانی (که مهمترین مشکل در رابطه با خودروهای سبکِ باربر است)،ریسک بالای تردد کالای ته لنجی در محدوده استان بوشهر باعث بروز مشکلات اقتصادی هم شده است. همین مشکل باعث چندقیمتی شدن این نوع کالاها در نقاط مختلف استان شده است. تفاوت قیمت،برخی از نقاط را از جاذبه توریستی می اندازد و رغبت خرید را در آنجااز بین می برد.

وجود این مشکل از طرفی باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری می شود و از دیگر سو به دلیل برداشته شدن حدود صنفی و الزام اتاق های اصناف سراسر استان به صدور پروانه کسب به هر رسته شغلی و در هر تعداد،جاذبه فعالیت اقتصادی در مناطقی که ته لنجی آزاد است نیز از بین می رود.

عدم توازن بین بنادر استان در سهمیه ته لنجی از سویی و آزاد نبودن تردد ته لنجی در سطح استان باعث شد که اتاق اصناف و نهادهای مرتبط با بحث ته لنجی نشست های پیاپی برگزار کنند.

در این جلسات که با حضور نمایندگان اتاق اصناف مرکز استان بوشهر، فرمانداری، اتاق بازرگانی، سازمان صنعت معدن تجارت، تعزیرات حکومتی، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و اداره آگاهی برگزار شد عباس نامدارزاده معاون اتاق اصناف مرکز استان بوشهر ضمن اشاره به موارد مطرح شده در این جلسات، مشکلات موجود بر سر فعالیت صنفی گفت: به دلیل وجود موانع متعدد بر سر بحث ته لنجی مردم و واحدهای صنفی بوشهر دچار مشکل و سردرگمی هستند.

وی افزود: از آنجا که هنوز تعریف دقیق و جامعی از انبار ارائه نشده است می بایست به گونه ای با بازاریان استان برخورد شود که به این قشر انگ محتکر و قاچاق فروش نچسبد.

معاون اتاق اصناف تاکید کرد: از آنجا که طبق آمارهای موجود بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم استان از طریق دریا امرار معاش می کنند هرگونه برخورد سلبی با اقتصاد متکی به دریای استان بوشهر باید منوط به ایجاد اشتغال در سایر بخش ها باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تنظیم قیمت کالاهای مختلف در ماههای اخیر تاکید کرد: کاهش قیمت برخی کالاهای تولید داخل در سطح استان بوشهر به دلیل وفور نوع مشابه خارجی این کالاها در بازار استان بوده است که با فروکش کردن قیمت ارز، قیمت این کالاها که به صورت ته لنجی وارد بازار استان شده بود کاهش یافت.

نامدارزاده خاطرنشان کرد: با نگاهی به توسعه صنعتی استان بوشهر می بینیم که استان ما یک استان تولید کننده نیست و اقتصاد آن (به جز در صادرات نفت و گاز و پتروشیمی) متکی به تجارت است. در نتیجه مردم به مصرف گرایی سوق پیدا کرده اند. نابسامانی های گاه به گاه قیمت ارز در کنار این مورد باعث شده است که واحدهای صنفی عرضه ته لنجی به سمت خرید ماهیانه گرایش پیدا کنند. دولت نباید متصدیان واحدهای صنفی استان که ارزش ملک هر یک از این ها بیش از ۲ میلیارد تومان است رابرای عرضه و نگهداری کالای ته لنجی مورد کم محبتی قرار دهد.

معاون اتاق اصناف مرکز استان بوشهر در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به عزم مدیران شهرستان بوشهر بر عدم برخورد با خودروهای سواری باربر گفت: در دو جلسه اخیر که حول محور ته لنجی برگزار شد مدیران شهرستان بوشهر و رئیس پلیس آگاهی استان تاکید کردند که مقابله با خودروهای باربر کوچک را در دستور کار ندارند. ولی اگر این خودروها حرکات خطرناک درجاده انجام دهند و یا با سرعت سرسام آور اقدام به جابجا کردن بار کنند همه مردم استان در راستای ایمن سازی عبور و مرور و حفاظت از جان شهروندان از مقابله پلیس با این گونه خودروها تقدیر خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اتاق اصناف مرکز استان ضمن تقدیر از پلیس برای تردد آزاد ته لنجی (به شرط ایمن ماندن جاده ها) از مدیران استان می‌خواهد سهمیه ته لنجی همه شهرستان ها بر یک مبنا محاسبه شود. زیرا یکی از عوامل رواج خودروهای باربر کوچک در سطح استان این است که این خودروها بر اساس کمبود کالا در یک منطقه و ازدیاد کالا در شهرستان دیگر اقدام به جابجایی این نوع کالاها می کنند. اگر سهمیه هر شهرستان به اندازه مکفی باشد انتقال ته لنجی درون استان تقریبا برچیده خواهد شد.

منبع: