واکنش علی مطهری به آزادی مازیار ابراهیمی
اسلام نمي‌گذارد كه ما براي حفظ نظام اسلامي به قتل ديگران دست بزنيم يا افراد بي‌گناه را به عنوان مجرم به جامعه معرفي كنيم.
كدخبر: 110199
1398/05/30

پیغام: اسلام نمي‌گذارد كه ما براي حفظ نظام اسلامي به قتل ديگران دست بزنيم يا افراد بي‌گناه را به عنوان مجرم به جامعه معرفي كنيم.

به گزارش«پیغام» علی مطهری در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به ماجرای مازیار ابراهیمی در بازداشت اشتباهی او در پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای پرداخته است.

 مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

*آقاي مطهري! اخيرا ابهاماتي درباره آقاي مازيار ابراهيمي و پرونده ترور دانشمندان هسته‌اي مطرح شد. سخنگوي دولت نيز اشتباه رخ داده در اين زمينه را به نوعي تاييد كرد و به موازات آن سوالات بسياري در شبكه‌هاي اجتماعي مطرح شد، نگاه شما به اين موضوعات چگونه است؟

ببينيد، موضوع مطرح ‌شده، موضوع بسيار مهمي است. در نتيجه دولت و به ‌طور كلي حكومت بايد پاسخگوي ابهامات ايجاد شده باشند. اينكه تروري اتفاق افتاده و بعد مسوولان امنيتي و اطلاعاتي كشور براي اينكه به سرعت جوابي به مردم دهند و مسووليت را از سر خود بازكنند، اقدام به بازداشت افرادي كنند و بعد هم آنان را تحت فشار به اعترافاتي درباره ترور دانشمندان هسته‌اي ايران كنند و در صدا و سيماي جمهوري اسلامي هم نمايش دهند، اصلا متناسب با اخلاق و روش‌هاي اسلامي ما نيست.

ممكن است سازمان‌هاي اطلاعاتي دنيا از اين قبيل اقدامات انجام دهند و توجيهاتي نيز براي خود داشته باشند؛ ولي ما در جمهوري اسلامي به عنوان حكومتي اسلامي مجاز به اين قبيل اقدامات نبوده و نخواهيم بود. نمي‌توانيم به بهانه حفظ نظام و نشان دادن اقتدار آن به چنين اقداماتي دست بزنيم. ما در حكومت اسلامي حق اين اقدامات را نداريم؛ چرا كه اسلام دست ما را بسته است.

با اين حال متاسفانه شاهد هستيم كه در جمهوري اسلامي از اين اتفاقات رخ مي‌دهد و افرادي به بهانه حفظ نظام، ممكن است فردي را كه جنايتي مرتكب نشده متهم كنند. آن ‌هم فقط براي اينكه جوابي به مردم داده باشند. اين ظلم است؛ ما مجاز به اين اقدامات نيستيم.

در موضوع انفجار در حرم امام رضا(ع) در سال 73 نيز ابهاماتي مطرح است و لازم است درباره آن روشنگري صورت بگيرد. در موضوع قتل‌هاي زنجيره‌اي نيز چنين اتفاقاتي افتاد و مي‌توان گفت كه آن موضوع نيز از نظر مساله حفظ نظام از همين قماش است. آنجا هم مي‌گفتند كه ما براي اينكه دگرانديشان و روشنفكران را بترسانيم، چند نفر از آنها را از بين مي‌بريم. مساله قتل داريوش فروهر و همسرش نيز از همين جنس بود. مساله تصميم به قتل نويسندگان (شانزدهم مرداد سال 75) در ماجراي اتوبوس حامل نويسندگان در سفر به ارمنستان نيز به همين شكل بود.

*به اين ‌ترتيب و به ‌عقيده شما مي‌توان اين اتفاقات را ناشي از قصور برخي افراد در بدنه دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي دانست؟

متاسفانه کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند، فکر می‌کنند که در حال خدمت به نظام هستند و عمدتا توجیهی با این مبنا برای خود ایجاد می‌کنند که «ما برای حفظ نظام می‌توانیم به چنین اقداماتی دست بزنیم». باید از این افراد سوال کرد که اگر قتل‌های زنجیره‌ای و مانند آن انجام نشده بود، نظام از بین رفته بود؟

اساسا چه نیازی به این کارها وجود داشته و دارد؟ البته باید گفت همیشه این افراد در بدنه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی هستند و مقامات عالی‌رتبه معمولا اجازه انجام چنین اقداماتی را نمی‌دهند. اسلام اجازه نمي‌دهد كه ما براي رسيدن به يك هدف مقدس از وسيله و روش نامقدس استفاده كنيم. اسلام نمي‌گذارد كه ما براي حفظ نظام اسلامي به قتل ديگران دست بزنيم يا افراد بي‌گناه را به عنوان مجرم به جامعه معرفي كنيم.

*ماجراي مازيار ابراهيمي مي‌تواند پيامي براي دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي داشته باشد؟

موضوع كساني كه به عنوان قاتل شهداي هسته‌اي به جامعه معرفي شدند و مدتي نيز و از روي اجبار اعترافاتي را مطرح كردند و بعد هم آزاد شدند، مي‌تواند درسي براي همگان باشد و بنده اميدوارم كه اين موارد عبرتي باشد براي مسوولان دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي. اين را نيز بايد بگويم كه ما از اينكه اين بي‌گناهان اعدام نشدند، خوشحاليم و همچنين تشكر مي‌كنيم از نظام جمهوري اسلامي كه وارد عمل شد و اين افراد را نجات داد ولي به هرحال دولت و وزير اطلاعات سابق (حيدر مصلحي) حتما بايد پاسخگوي اين موارد باشند. آنها بايد بگويند كه چرا و به چه دليل و با چه مجوزي اين اقدامات را انجام دادند. آقاي مصلحي بايد پاسخگوي اين سوالات و ابهامات ايجاد شده باشد.

*شما گفتيد كه وزير اطلاعات سابق بايد پاسخگوي ابهامات موجود در پرونده مازيار ابراهيمي باشد ولي نمايندگان مجلس از وزير اطلاعات فعلي در اين زمينه سوال پرسيده‌اند. سوال اينجاست كه مجلس ابزاري براي طرح سوال از وزير اطلاعات سابق ندارد؟

نمايندگان راهي جز طرح سوال از وزير اطلاعات فعلي ندارند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر اساس قانون بايد اين سوال را از وزير اطلاعات فعلي (سيدمحمود علوي) بپرسند كه اين كار را نيز كرده‌اند و او بايد پاسخ سوالات و ابهامات در اين پرونده را از وزير اطلاعات سابق گرفته و به مجلس ارايه دهد.

ما معتقديم كه همه ‌چيز بايد در كشور روشن و شفاف باشد. ما نبايد به مردم دروغ بگوييم. اگر روزي تروري در كشور اتفاق افتاد و دستگاه‌هاي مسوول به هر دليلي نتوانستند قاتل را پيدا كنند، بيايند و اين موضوع را به مردم اعلام كنند. نبايد بي‌جهت و براي اينكه به قول خودشان اقتدار نظام را نشان دهند، افراد بي‌گناهي را متهم كنند. نظام جمهوري اسلامي بايد الگويي باشد براي تمام جهان. نمي‌شود كه ما هم مانند ساير نظام‌هاي امنيتي و اطلاعاتي از اين قبيل جنايت‌ها انجام دهيم.

*شاهد هستيم كه پس از طرح ماجراي مازيار ابراهيمي، دستگاه مسوول در اين زمينه سكوت كرده است؛ نظرتان در اين رابطه چيست؟

سكوت درست نيست؛ افرادي كه ثابت شده اشتباه كرده‌اند، بايد عذرخواهي كنند و همزمان خسارت‌هايي را كه به آن افراد (مازيار ابراهيمي و ساير متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌اي) وارد كرده‌اند، جبران كنند.

حتي بايد از خانواده آنان نيز دلجويي شود. اين اقدامات است كه اعتماد جامعه را به نظام جمهوري اسلامي افزايش مي‌دهد. پنهان‌كاري موضوع درستي نيست. اگر در جايي اشتباهي انجام شده بايد اين موضوع را اعلام كنيم. هيچ اشكالي ندارد. آن زمان است كه مردم حرف‌ها و اظهارات ما را باور خواهند كرد ولي اگر دائم ما دروغ بگوييم و فكر كنيم با اين رفتارها اقتدار نظام را بالا مي‌بريم، اشتباه است.

ما بايد بدانيم كه اقتدار نظام جمهوري اسلامي مستقيما به اعتماد مردم بستگي دارد. بنابراين امروز دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي و حتي قضايي و كليه افرادي كه خطا كرده‌اند، بايد عذرخواهي كنند. اين موضوع بايد به امري رايج در كشور تبديل شود.

منبع: