معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربری در نشست با خبرنگاران مطرح کرد:
برگزاری آزمون متمرکز در 22 عنوان درس /به دانشگاه هایی که مطالبات استادان پرداخت نکردند،دانشجو نمی دهیم
پیغام: معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربری گفت: در سال تحصیلی 99-98 در تمام مراکز دانشگاه علمی و کاربردی آزمون 22 عنوان درس به صورت متمرکز برگزار می شود.
كدخبر: 110299
1398/06/10

به گزارش«پیغام»؛محسن محمدزاده در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: در طی سال های اخیر از 20 مرکز علمی و کاربردی در کشور به 230 مرکز ارتقا یافته است.

وی افزود:در طی یک سال گذشته احساس کردیم برای ارتقا کیفی نیاز است در برخی مراکز محدودیت هایی از جمله محدودیت رشته ایجاد کنیم  که اگر این کار نمی کردیم همچنان از لحاظ علمی و مهارتی متهم به بی‌کیفیتی بودیم.

وی با بیان این که دو مرکز در استان از سطح سه به دو ارتقا پیدا کرده اند، افزود: از 14 مرکز دانشگاهی در استان ، مرکز گناوه به عنوان مرکز برتر و مرکز کنگان ازسطح سه به دو ارتقا یافته است.

برگزاری آزمون متمرکز برای 22 عنوان درسی دانشگاه علمی و کابردی

این مقام مسئول کشوری با بیان این که یکی از اقدامات که برای ارزیابی کیفی مراکز انجام شده،برگزاری آزمون های متمرکز است، گفت: در همین راستا و براساس تصمیات گرفته در 8 درس به صورت پایلوت در 6 استان آزمون متمرکز برگزار شد که با موفقیت همراه بود.

محمدزاده در ادامه خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی 99-98 در تمام مراکز دانشگاه علمی و کاربردی آزمون 22 عنوان درس  به صورت متمرکز برگزار می شود.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربری در ادامه بیان داشت: عنوان درس‌ها و منابعی که آزمون متمرکز دارند تا نیمه شهریور اعلام می شود، همچنین کارگاه های آموزشی در همین زمینه برگزارخواهد شد.

به گفته این مقام مسئول،بزودی منابع کمک درسی به عنوان یک منبع کمک درسی در اختیار استادان و دانشجویان  قرار گرفته می شود که بر اساس آن هم  تدریس و هم ارزیابی انجام می شود.

وی اظهار داشت: برگزاری آزمون های متمرکز در 22 عنوان درسی نظری  ترم به ترم افزایش می یابند و همچنین  برای درس ها علمی نیز در دستور کار برگزاری آزمون هستیم.

محمد زاده با بیان این که 1100 برنامه آموزشی در سطح کاردانی و کارشناسی داریم، اظهار داشت: با تغییر و تحول در شغل ها خیلی از برنامه  تا به زمان اجرا می رسد ماهیت خود را از دست می دهد.

وی با اشاره به حذف تعدادی از دروس دانشگاه علمی و کاربردی گفت: نیاز بازار کار را مورد ارزیابی قرار دادیم که در همین راستا و براساس تصمیمات اتخاذ شده تعدادی از عنوان درسی حذف شد و هم اکنون  800 عنوان  درس در دانشگاه های علمی و کاربردی تدریس می شود.

تا رسیدن به حالت  ایده آل فاصله داریم

معاون نظارت و سنجش دانشگاه علمی و کاربردی اذعان داشت:  75 درصد خروجی دانشگاه های علمی و کاربردی شاغل در یک شغل و بیش از 40 درصد شاغل در شغلی که مرتبط با رشته تحصیلی هستند و تا رسیدن به حالت  ایده آل فاصله داریم.

محمد زاده با بیان این که بر اساس مصوبه شورای عالی اداری مراکز دانشگاه علمی کاربری به دو بخش خصوصی و دستگاه دولتی تقسیم شدند،بیان داشت: در سال های اخیر با بررسی های انجام شده برای ارتقا کیفی سطح دانشگاه های علمی و کاربردی تصمیم گرفته شده که مراکز دولتی یا باید منحل و از بدنه دولت خارج شوند و یا به بخش خصوصی واگذار شوند و آنهایی که قابل واگذاری نبوده است در دو سال اخیر دانشجو داده نشده است.

وی در ادامه بیان داشت: دانشجویان این مراکز که تعداد اندکی باقی مانده برای آنها مراکز علمی و کاربردی معین ایجاد شده  و این دانشجویان برای ادامه فعالیت و فارغ التحصیلی به این مرکز ارجاع داده می شود.

واگذاری یک دانشگاه علمی و کاربردی به بخش خصوصی در استان

این مقام مسئول یادآور شد: در استان بوشهر 6 مرکز دانشگاه علمی و کاربردی دولتی هستند که باید یا منحل و یا واگذار می شدند که از این تعداد یک مورد در استان به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی در ادامه سخنانش بیان داشت: از 518 مرکز علمی و کاربردی 230 مرکز ارزیابی شده در سطح دو،248 مرکز در سطح سه و 40 مرکز در سطح 4 هستند که هیچ کدام از این مراکز موفق به ارتقا به سطح یک نشده اند.

مراکز دانشگاهی سطح یک و دو حمایت می شوند

محمد زاده با بیان این که مراکزی که در سطح یک و دو قرار دارند حمایت می شوند و مورد تشویق  قرار می گیرند، اضافه کرد: مراکزی که دو سال متوالی در سطح 4 باشند در سال تحصیلی جدید دانشجو به این مراکز داده نمی شود و اما کمک می کنیم که نواقص خود را برطرف کنند و از این سطح به سطح بالاتر ارتقا یابند.

وی با بیان این که دانشگاه علمی و کاربردی در 26 سال فعالیت خود،یک میلیون 800 نفر دانش آموخته دانشگاه دارد،گفت:در مهرماه امسال 400 هزار دانشجو در دانشگاه علمی و کاربردی در 800 رشته تحصیلی  مشغول به تحصیل می شوند.

محمدزاده به اشاره به نحوه پذیرش استادان در دانشگاه علمی و کاربردی بیان داشت: مدرسین در این دانشگاه  ممیزی می شوند  و مدرسینی که توان لازم به انتقال مهارت به دانشجو داشته باشد، کد دریافت کرده و صلاحیت آنها تایید شده و از مهرماه می توانند تدریس کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پرداخت معوقات استادان دانشگاه علمی و کاربردی گفت: در سال تحصیلی جدید یکی از شاخص های ارزیابی دانشگاه علمی و کاربردی را پرداخت حقوق استادان لحاظ کردیم و مراکزی که در این زمینه قصور کرده امتیاز کمتری دادیم به همین منظور درخواست کردیم که مطالبات استادان پرداخت شود و به مراکزی دانشجو می دهیم که مطالبات نداشته باشد.

 

منبع: