معاون وزیر تعاون:
تحریم ها هیچ واحد تولیدی را تعطیل نکرده است
پیغام: معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:باوجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی اما اجازه نداده ایم هیچ واحد تولیدی تعطیل شود و تلاش شده تا واحدها فعال و چرخه اقتصادی رونق داشته باشد.
كدخبر: 110336
1398/06/12

 به گزارش«پیغام»به نقل از ایرنا، علی سرزعیم روز سه شنبه به مناسبت ۱۲ شهریور روز تعاون در نشست با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: پرداخت پیمانکاران به کارگران از طریق روابط کار رصد می‌شود و هرجا مشکلی وجود داشته باشد به طور یقین وارد و از حقوق کارگران دفاع می‌شود.

وی در خصوص عملکرد بانک‌ها بیان کرد: ایران کشور بانک‌داری است و تکیه به بانک‌ها داریم و نمونه آن بانک رفاه کارگران است که باتوجه به جمعیت ۴۰ میلیونی زیر پوشش این وزارتخانه این بانک به‌عنوان پشتوانه‌ به‌شمار می‌رود اما بانک توسعه تعاون دیگر مجموعه اقتصادی است که در راستای پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغالزا و فعال کردن و پشتیبانی از تعاونی‌ها فعالیت می‌کند.

سرزعیم اظهارداشت: ورود به بازارهای جهانی روز به روز سخت تر می‌شود و اکنون در شرایط تحریم این دشواری به مراتب بیشتر است ولی با این حال چنانچه امروز به بازارهای جهانی ورود شود شرایط آغاز فرایند این ورود سهل تر از ۱۰ سال آینده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز گفت: باتوجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه , آسیب پذیر بودن کارگران در چنین شرایطی باید پرداخت حقوق و مطالبات آنان به وقت باشد.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری یادآورشد:استان بوشهر دارای ۲ جغرافیای ثابت و سیال جمعیتی است که به واسطه صنایعی که در اختیار دارد کارگران برای به کار انداختن چرخ تولید و صنعت از مناطق دوردست به این استان می‌آیند و دچار مشکلاتی می‌شوند به همین دلیل پرداخت به‌موقع حقوق و دستمزد آنان باید به وقت باشد.

وی بیان کرد:همانطور که در زمان بحران با مدیریت منابع  امکان پرداخت حقوق کارگران وجود دارد نباید اجازه داد این قشر از جمعیت در برخی از مواقع در عذاب باشند.

امام جمعه بوشهرگفت:باید با پیمانکارانی که نسبت به پرداخت حقوق کارگران تعلل دارند برخورد شود.

صفایی بوشهری یادآورشد: استان بوشهر به‌غیر از منابع عظیم انرژی،از اقتصاد کرانه ای به عنوان  اقتصادی‌ترین جغرافیای کشوربرخورداراست اما کمترین استفاده از این اقتصاد می‌شود این درحالی است که کشورهایی دارای این مزیت از رونق اقتصادی قابل توجهی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: استان بوشهر به‌دلیل شرایط خاص جغرافیایی همواره برای کشور بال بوده و هیچ‌گاه بار نبوده است اما خود از این موقعیت همیشه کمترین بهره را برده است.

امام جمعه بوشهر گفت:با تصویب سند الگوی توسعه ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بوشهر به‌عنوان استان الگوی توسعه ایران به‌شمار می‌رود که باید از این موقعیت برای رشد و توسعه هرچه بیشتر استان بهره گرفت.

وی برضرورت راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک زودبازده اما استراتژیک و ایجاد تعاونی‌ها مربوط به انرژی تاکید کرد.

امام جمعه بوشهر افزود: امروز کشورمبتلا به ناکارآمدی و بیماری بانکی است و بانک‌هابه جای حمایت از تولید کننده خود را شریک در سود آن می‌دانند و این بدترین نظام بانکداری در دنیا به‌شمار می‌رود.

صفایی بوشهری اظهارکرد: این شیوه بانکداری باعث فلج کردن اقتصاد کشور شده و باید در مسیر بانکداری نوین گام برداشت و متناسب با برنامه و پروژه‌ها وام‌های صفر درصد پرداخت کرد تا زمینه رونق اقتصادی و اشتغال در جامعه فراهم شود.

وی اضافه کرد: امروز مدعیان بسیاری از تولیدکنندگان و تعاونی‌ها بانک‌ها هستند و علاج این بیماری بانکی تنها راه برون رفت از این مشکلات است.

امام جمعه بوشهر گفت: در اقتصاد جهانی امروز تاکید بر سرمایه‌گذاری جمعی و مدیریت جمعی است و از بخش تعاون می‌توان به‌عنوان پیشران موثری برای اقتصاد کشور استفاده کرد.

وی اظهار داشت: حمایت دولتمردان از بخش تعاون شکوفایی اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را به دنبال دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: در توسعه بخش تعاون تنها جنبه اقتصادی مدنظر نبوده و توسعه این بخش می‌تواند باعث تحقق اهداف اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی و جلوگیری از کار فرمایی مطلق شدن دولت شود.

حمید رضا پناه افزود: یکهزار و ۱۰۰شرکت در چهاردهمین جشنواره انتخاب تعاونی‌های برتر استان بوشهر اطلاعات را خود را در سامانه ثبت کردند که نوآوری، اشتغال، صادرات و بکارگیری طرح‌های دانش بنیان از ملاک‌های اصلی در انتخاب تعاونی‌های برتر استان بوشهر بوده است.

وی یادآورشد: در این استان سه هزار و ۹۲ تعاونی در ۱۴ رشته و ۱۱۰ گرایش فعالیت دارند که به ترتیب بیشترین تعداد مربوط به بخش‌های خدمات، کشاورزی، صنعت و حمل و نقل است که در زمینه تامین نیاز مصرف کنندگان، تولید کنندگان، اصناف، توزیعی، مسکن، معدن فعال هستند.

وی ادامه داد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  استان بوشهر در سال ۹۷ موفق به دریافت جایگاه دوم در زمینه عملکرد تعاونی‌ها در میان ۳۱ استان کشور شد.

پناه در ارتباط با اهمیت  جایگاه تعاونی‌ها گفت: تشکیل تعاونی های بزرگ با سرمایه‌های خرد می‌تواند منابع سرگردان را ساماندهی کرده و باعث کاهش بازار دلالی و سوداگری شود.

وی گفت: تعاونی‌ها یکی از بهترین زمینه‌ها  برای توسعه اقتصاد مشارکتی و نظام مالکیت مشترک برای دسترسی بهتر مردم به منابع بدون پرداخت بهای آن و جلوگیری از تخریب محیط زیست است.

پناه ادامه داد: همچنین تعاونی‌ می‌تواند باعث جمع‌آوری سرمایه‌های جزئی و پراکنده و انباشت و بکارگیری این پس‌اندازهای راکد در امر تولید و خدمات باشند.

وی افزود: بهترین مدل اقتصای که می‌تواند در شرایط تحریم کنونی کشور را به سمت تحقق عدالت اجتماعی و  توسعه همه جانبه سوق دهد تعاون است.

منبع: