رییس جهاددانشگاهی بوشهر:
زمینه‌های معرفی کاربردهای خون بند ناف به جامعه هدف فراهم شود
رییس جهاددانشگاهی بوشهر عنوان کرد: تنها راه قطعی درمان بیماری هایی چون سرطان خون استفاده از سلول های بنیادی است که از خون بند ناف گرفته می شود، و در درمان تالاسمی و بیماری های دیگر کاربرد دارد، لذا باید زمینه های معرفی این فناوری برای خانواده ها و زنان باردار فراهم شود.
كدخبر: 110343
1398/06/12

به گزارش «پیغام» به نقل از ایسنا، علی احمدی زاده در نشست با روسای شبکه بهداشت استان گفت: تنها راه درمان بیماری ها استفاده از سلول های بنیادی است که این فناوری در پیوند مغز استخوان، و درمان بیماری های نقص ایمنی بدن، سرطان خون، فلج مغزی و... کاربرد دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی جهاددانشگاهی بوشهر اظهار کرد: دفتر نمایندگی پژوهشگاه رویان در ابتدای سال 96 با هدف ذخیره سازی سلول های بنیادی و با کمک دانشگاه علوم پزشکی شروع به فعالیت است. 

رییس جهاددانشگاهی استان بوشهر خاطرنشان کرد: تنها استانی بودیم که با فقدان چنین مرکزی افراد و متقاضیان مجبور به مراجعه به استان فارس بودند، و خون بند ناف باید به استان فارس فرستاده می شد.

احمدی زاده با اشاره به ضرورت راه اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک، افزود: بوشهر تنها استان فاقد آزمایشگاه ژنتیک است، و بوشهری ها برای این کار باید به استان های دیگر مراجعه کنند.

این مسئول تاکید کرد: با توجه به تعرفه های دولتی با ورود مجموعه جهاددانشگاهی و حمایت پژوهشگاه رویان راه اندازی آزمایشگاه تشخیص طبی به نفع مردم و قشر ضعیفی است که قادر به تامین تعرفه های خصوصی در حوزه آزمایشگاهی نیستند.

وی یادآور شد: از سال 96 بالغ بر 1000 نفر مراجعه کننده داشته ایم که 500 نفر از این افراد شرایط ذخیره سازی را دارا بوده اند و تاکنون بیش از 500 نمونه سلول های بنیادی نیز ذخیره سازی شده است.

رییس جهاددانشگاهی بوشهر با اشاره به فرهنگ سازی ضعیف ذخیره سازی سلول های بنیادی در استان بوشهر، تصریح کرد: پس از آغاز به کار رویان در بوشهر پیش بینی ما ماهیانه بیش از 60 ذخیره سازی بود که یک سوم آن محقق شده است، لذا نمی توانیم آزمایشگاه را به بوشهر بیاوریم و به صرفه نیست. با توجه به این موضوع باید زمینه های معرفی این فناوری برای خانواده ها و زنان باردار فراهم شود. 

علی احمدی زاده اظهار کرد: تنها راه قطعی درمان بیماری هایی چون سرطان خون استفاده از سلول های بنیادی است که از خون بند ناف گرفته می شود، و در درمان تالاسمی و بیماری های دیگر کاربرد دارد.

وی با تاکید بر لزوم تلاش بیشتر در حوزه اطلاع رسانی گفت: با ماماهای بیمارستان های سطح استان قرارداد امضا شده تا از انجام مراحل ذخیره خون بند ناف اطمینان داشته باشیم و در این مدت نیز چندین مورد توانسته اند با استفاده از این سلول ها بهبود یافته و سلامتی خود را به دست بیاورند. 

رییس جهاددانشگاهی بوشهر یادآور شد: سلول های بنیادی هم برای خود فرد و برای اعضای خانواده درجه یک فرد، و همچنین برای کسانی که HLA آنها همخوانی داشته و از لحاظ ژنتیکی مشکلی نداشته باشند قابل استفاده است.

احمدی زاده با بیان اینکه جهاددانشگاهی متولی آموزش دوره های فنی عمومی و تخصصی حوزه سلامت است، عنوان کرد: متاسفانه برخی مراکز در سطح استان اقدام به برگزاری بدون مجوز دوره های تخصصی پزشکی همچون پرستاری و یا تکنیسین داروخانه می نمایند. بر اساس امضای تفاهم‌نامه ای با رییس و هیئت امنا دانشگاه علوم پزشکی تصمیم بر مدون کردن آموزش ها با استفاده از اساتید و کادر علمی و ثبت مجوزها در مرکز آموزشی مهارتی وزارتخانه گرفته شد تا گواهی ارائه شده برای بحث های درمانی قابل وثوق باشد.

منبع: