دشت لاور بحرانی‌ترین دشت استان
پیغام: سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: به‌طور میانگین سطح ایستابی آبخوان‌های این استان در پنج‌ماهه امسال بر اثر برداشت‌های بی‌رویه به‌طور متوسط ۲۰ سانتیمتر کاهش‌یافته است.
كدخبر: 110439
1398/06/23

به گزارش «پیغام»؛حسین باشی زادگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرایط بحرانی آبخوان‌های ممنوعه استان بر کسی پوشیده نیست تا جایی که بارش‌های بسیار خوب سال گذشته نیز مانع افت شدید آبخوان‌ها نشده است.

وی تصریح کرد:برخی دشت‌های استان بوشهر ازجمله جم،ریز،باغان،دشت پلنگ،لاور،دهرود-تنگ ارم، بوشکان، طلحه – فاریاب، خون و برازجان، افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی از حداقل ۳۰ سانتیمتر تا نزدیک به یک متر رخ‌داده است.

باشی زادگان افزود: سایر دشت‌های مثل دشت‌های کاکی - بردخون، چاهگاه و اهرم دارای شرایط هجوم آب شور در مقیاس کمتر، اما با شرایط بحرانی‌تر افت سطح آب را تجربه کردند به نحوی که در مردادماه، تمامی دشت‌های مهم استان به جز مناطق دیر- کنگان افت سطح آب را تجربه کردند.

وی بابیان اینکه سطح ایستابی به بالاترین تراز آب زیرزمینی روی یک سطح مشخص در زیرزمین گفته می‌شود اضافه کرد: در یک ماه گذشته دشت لاور از محدوده مطالعاتی چاهگاه در شهرستان دشتی با افت شدید به میزان ۱۲۵ سانتیمتر، بحرانی‌ترین شرایط در میان دشت‌های استان را تجربه کرده است.

سرپرست شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر خاطرنشان کرد: در این راستا پایش تغییرات کمی و کیفی منابع آب از طریق شبکه سنجش، بهره‌برداری بهینه از منابع آبی، رعایت الگوی کشت، جلوگیری از اضافه برداشت‌ها، عدم توسعه کشاورزی و باغات، برخورد با متخلفان و بهره‌برداران غیرمجاز از عمده اولویت و برنامه‌های این شرکت است که به صورت مستمر پیگیری می‌شود.

منبع: