کارشناس بهداشت: استفاده از سنگ نمک مجاز نیست
پیغام: معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: استفاده از نمک ید دار تصفیه‌شده یک استراتژی مناسب، ارزان و مؤثر در پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید است.
كدخبر: 110508
1398/06/26

به گزارش «پیغام» به نقل از ایسنا؛ مهندس حمید حبیبی نیا در نشست کمیته اختلالات ناشی از کمبود ید (IDD) بیان کرد: کمبود ید یکی از مشکلات اصلی سلامت در سراسر جهان است.

وی تصریح کرد: کمبود ید و اختلالات ناشی از آن سال‌ها پیش نیز در ایران به عنوان یکی از مشکلات مهم بهداشتی- تغذیه‌ای مطرح بوده است که بر اساس مطالعات انجام‌شده طی سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۸ حدود ۲۰ میلیون نفر از مردم کشور ما در معرض کمبود ید قرار داشته و شیوع گواتر نیز در سال ۱۳۶۸ حدود ۶۸ درصد بوده است.

حبیبی نیا عنوان کرد: ید دار کردن نمک‌های خوراکی مبتنی بر توصیه مجامع علمی جهان و تأکید کمیته کشوری مبارزه با عوارض کمبود ید به عنوان یک استراتژی مناسب، ارزان و مؤثر پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید اتخاذ گردیده است.

معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: نتیجه این اقدام همراه با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه در خصوص ضرورت استفاده از نمک تصفیه‌شده یددار منجر به این شد که در سال ۱۳۷۵ ایران به عنوان نخستین کشور عاری از اختلالات ناشی از کمبود ید در منطقه شرق مدیترانه شناخته شود.

استفاده از سنگ نمک مجاز نیست

کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر نیز گفت: استفاده از سنگ نمک در هیچ‌یک از مراحل پخت غذا و یا تهیه چاشنی‌ها (خیساندن برنج، نمک‌سود کردن تهیه انواع شورها و ترشی‌ها و ...) در نانوایی‌ها، بیمارستان‌ها، رستوران‌ها و سایر مراکز تهیه و طبخ غذا به این دلیل که فاقد ید بوده و درعین ‌حال دارای انواع ناخالص‌های محلول و غیر محلول (گچ، ماسه، شن و...) و فلزات سنگین (سرب، کادمیوم، جیوه و ...) است مجاز نیست.

محمدصادق موجی تأکید کرد: تنها از نمک یددار تصفیه‌شده در جهت مصرف روزانه استفاده شود زیرا در کشور ما آب و خاک فاقد ید است و بنابراین لازم است برای تأمین ید موردنیاز بدن به عنوان مطمئن‌ترین و ارزان‌ترین راه از نمک ید دار تصفیه‌شده در غذا استفاده کرد و برای پیشگیری از ابتلا به فشارخون و بیماری‌های قلبی و عروقی از نمک کم، اما همان مقدار کم از نمک‌های تصفیه‌شده یددار استفاده شود.

کارشناس مسئول بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: میزان نمک توصیه‌شده بر اساس استاندارد جهانی پنج گرم برای بزرگ‌سالان و سه گرم برای کودکان در روز است که این میزان نمک شامل نمک اضافه‌شده در حین پخت غذا و نمکی که به صورت پنهان در غذاهای آماده و برخی سبزیجات مانند سبزی‌های محلی (کاکل و منگک و ...) و مواد غذایی دیگر وجود دارد است.

موجی تصریح کرد: توصیه می‌شود نمک ید دار تصفیه‌شده در ظروف درب دار تیره و به‌ دوراز نور و حرارت نگهداری و در آخر طبخ غذا به آن اضافه شود تا حرارت کمتری دیده و ید آن بهتر حفظ شود.

گفتنی است کمیته شهرستانی اختلالات ناشی از کمبود ید (IDD) با حضور معاون فنی و مسئولین واحدهای بهبود تغذیه جامعه، بهداشت محیط و حرفه‌ای و آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت شهرستان بوشهر برگزار شد.

منبع: