دکتر داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر :
مصرف چای غلیظ، لبنیات و فست فود باعث ایجاد یبوست می‌شود
پیغام: دکتر داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مصرف مواد مستعد کننده یبوست مانند چای غلیظ، لبنیات، بستنی، خرمالوی خام، دانه انار، موز، بادام‌زمینی و فست فود باعث ایجاد یبوست می‌شود.
كدخبر: 110570
1398/07/01

به گزارش «پیغام »،  دکتر مستوره نظری افزود: یکی از مشکلات رایج در کودکان و افراد سالمند که به سبب آن به داروخانه‌ها مراجعه کرده و درخواست داروی بدون نسخه می‌کنند یبوست است.

وی تصریح کرد: یبوست بسته به شرایط فرد تعریف می‌شود ولی به‌طورکلی به شرایطی گفته می‌شود که اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته باشد.

 کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: عوارض دارویی، کم‌تحرکی، کم خوردن و مصرف کم آب و مایعات می‌تواند از دلایل ابتلا به یبوست باشد.

دکتر داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اصلاح شیوه زندگی بهترین روش برای درمان یبوست است گفت: ورزش، مصرف میوه و غلات سبوس‌دار، افزودن روغن زیتون به غذا ازجمله این موارد است.

نظری بیان داشت: اگر شرایط یبوست شدید بوده و با مصرف مواد ملینی مانند آلو، گوجه‌فرنگی، انجیر، هلو، آلوچه و داروهای گیاهی بهبودی حاصل نشد بهتر است با رجوع به داروخانه و مشاوره با داروساز از فرآورده‌های ملین موجود در داروخانه با اثربخشی سریع‌تر استفاده کرد.

مصرف دانه‌های اسفرزه برای درمان یبوست مفید است

وی با تأکید بر عدم مصرف خودسرانه داروهای مسهل عنوان داشت: جهت کنترل و رفع یبوست می‌توان از دانه‌های اسفرزه استفاده کرد، به‌گونه‌ای که یک قاشق از این گیاه را در یک لیوان آب ولرم ریخته و پس از ژله‌ای شدن محتویات لیوان میل و دوباره یک لیوان آب دیگر نیز مصرف شود.

کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: جهت اثربخشی بیشتر این فراورده بهتر است با معده خالی مصرف شود، همچنین این فراورده هم برای پیشگیری و هم درمان یبوست قابل‌استفاده است.

 نظری بیان داشت: اسفرزه یک ملین مناسب برای افراد دیابتی نیز بوده و ممکن است اثر این فراورده چند ساعت بعد مشاهده شود؛ بنابراین نباید از اثر آن ناامید شد.

مصرف گیاه سنا در درمان یبوست مؤثر است

دکتر داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: سنا یک گیاه مسهل است که برخی افراد به‌طور سنتی مصرف کرده و در درمان یبوست مؤثر است؛ از این گیاه قرص، کپسول و شربت نیز در داروخانه وجود دارد.

نظری عنوان داشت: مصرف این گیاه و فرآورده‌های آن به عنوان خط اول درمان یبوست توصیه نمی‌شود بلکه مصرف این گیاه تنها در موارد شدید و مقاوم به درمان‌های اولیه توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف این گیاه برای یبوست به صورت گیاه خام پیشنهاد نمی‌شود و در صورت نیاز باید با مشورت پزشک یا داروساز و از داروخانه‌ها تهیه شود.

کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: بدین دلیل که مصرف زیاد و طولانی مدت این فراورده می‌تواند باعث بروز تنبلی روده شود مصرف بدون نسخه آن بیش از یک عدد در روز و بیش از 3 روز متوالی و در صورت نسخه شدن بیش از دو هفته توصیه نمی‌شود.

نظری اظهار داشت: بیمارانی که مشکلات گوارشی مانند کرون، انسداد و زخم گوارشی دارند و یا داروهای پایین آورنده یا بالابرنده پتاسیم خون استفاده می‌کنند نباید این دارو را مصرف کنند.

یبوست و کم‌اشتهایی رابطه دوطرفه دارند

دکتر داروساز دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: یبوست و کم‌اشتهایی یک رابطه دو طرفه داشته به‌گونه‌ای که یبوست باعث کاهش اشتها و کم خوردن باعث یبوست می‌شود.

وی عنوان داشت: یبوست با اعصاب نیز همین رابطه را دارد، در برخی افراد افسردگی و استرس باعث یبوست شده و یکی از عوارض یبوست نیز کم تحمل شدن و پرخاشگری است. افرادی با چنین مشکلی نیز باید برای کنترل یبوست به روان‌پزشک مراجعه کنند.

منبع: