آغاز برداشت گوجه‌فرنگی در دو شهرستان استان
پیغام: برداشت محصول گوجه‌فرنگی از سطح یک هزار و ۲۵۰ هکتار از مزارع شهرستان‌های جم و دشتستان آغاز شد.
كدخبر: 111427
1398/08/27

به گزارش «پیغام»، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در سال زراعی ۹۸-۹۹ ، ۱۱هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع این استان براساس الگوی ابلاغی به زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی رفت و پیش‌بینی می‌شود ۵۶۰ هزار تن محصول برداشت شود.

خسرو عمرانی روز دوشنبه درگفت‌و گو با ایرنا افزود: این مزارع بصورت پیش‌کار و خارج از فصل کشت و محصول برداشت شده که بصورت تازه‌خوری در استان بوشهر و استان‌های همجوار، بازار و میدان های میوه و تره بار کلان شهرها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: ۶۰ درصد از محصول برداشت شده از مزرعه‌های گوجه‌فرنگی خارج از فصل استان بوشهر به صورت تازه خوری و ۴۰ درصد به‌صورت فرآوری شده مصرف دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این استان در بحث گوجه فرنگی خارج از فصل نسبت به استان‌های هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان محصول پیش‌رس دارد و گوجه فرنگی آن زودتر از استان‌های دیگر برداشت می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین امسال برای صادرات ۱۰۰ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل به کشورهای عراق، قطر، افغانستان، پاکستان و روسیه برنامه‌ریزی شده‌است.

عمرانی اضافه کرد: کشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر به‌صورت پاییزه و زمستانه انجام و برداشت محصول نیز از نیمه دوم آبان آغاز و تا اردیبهشت ادامه دارد و کمترین میزان برداشت مربوط به آبان ماه و بیشترین میزان برداشت در دی ماه است.

با وجود برداشت گوجه فرنگی خارج فصل از مزارع استان بوشهر ولی قیمت این محصول در روزهای اخیر افزایش یافته و از هر کیلوگرم ۵۰ هزار ریال به ۷۰ هزار ریال رسیده است.

در استان بوشهر ۳۱۴ هزار و ۳۲۰ هکتار زمین‌های زیر کشت محصولات زراعی و باغی است و تولیدات اصلی این استان خرما با ۳۴هزار هکتار سطح زیر کشت ۱۵۶هزار تن و گوجه‌فرنگی ۱۱هزار و ۳۰۰ هکتار با ۵۶۰ هزار تن است.

در مجموع سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل سبزی و صیفی و جالیز در استان بوشهر تولید می‌شود.

 

 

 

منبع: