۳۰ هزار تن گوجه فرنگی در بخش ارم در دست برداشت است
پیغام: سرپرست مرکز جهاد کشاورزی تنگ ارم دشتستان گفت: امسال در سطح ۵۰۰ هکتار مزارع گوجه فرنگی خارج از فصل این بخش ۳۰ هزار تن محصول تولید شده که در دست برداشت است.
كدخبر: 111484
1398/09/09

به گزارش «پیغام»؛ نوشین غلامی در گفت و گو با ایرنا، افزود: برداشت گوجه فرنگی پاییزه از مزارع بخش ارم از اواسط آبان ماه آغاز شده و تا پایان آذر ادامه دارد.

وی اضافه کرد: بدلیل شرایط مناسب آب و هوایی این بخش از محدود جاهایی است که گوجه فرنگی بصورت پیش کار و خارج از فصل از ابتدای مردادماه کشت و از اواسط آبان نیز برداشت آن آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: ارقام گوجه فرنگی کشت شده در بخش ارم شامل کوانتی، افرا، جم، رها، سانسید، یتوپراید و پارسیان است که نشاء مورد نیاز مزارع از گلخانه‌های تولید نشاء موجود در بخش و شهرستان‌های همجوار تامین شده‌است.

غلامی اظهار داشت: امسال به منظور مبارزه بیولوژیک با آفات گوجه فرنگی در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی رهاسازی حشرات مفید از جمله زنبور براکون و تریکو گراما انجام شد که باعث کاهش مصرف سموم شیمیایی و تضمین سلامت محصول شده‌است.

وی بیان کرد: محصول با کیفیت این فصل علاوه بر بازارهای داخلی کشور برای صادرات نیز بارگیری می‌شود.

یکی از کشاورزان و تولیدکنندگان گوجه فرنگی خارج از فصل در بخش ارم نیز به آبیاری این مزارع بصورت نوین و قطره‌ای و اهمیت آن در کیفیت و کمیت محصول تولیدی اشاره کرد و گفت: محصول امسال بسیار خوب و رضایت بخش است تنها مسائل مربوط به تورم تا حدودی کشاورز را برای تولید بیشتر محدود کرده‌است.

جوکار ادامه داد: علت بالا بودن قیمت گوجه فرنگی در بازار نیز قیمت بالای مواد اولیه، سموم، کود و وسایل مورد نیاز بسته بندی از سویی وپایین بودن سطح زیر کشت این محصول در محدود نقاطی از کشور بدلیل شرایط خاص آب و هوایی این فصل است.

 

براساس تقویم کشاورزی زمان کشت گوجه فرنگی درکشور فصل بهار است اما این محصول در استان بوشهر بدلیل شرایط آب هوایی گرم و مرطوب در اواخر تابستان کشت و برداشت محصول آن در فصل‌های پاییز و زمستان و ماه‌های اول فصل بهار سال بعد است به همین دلیل به آن گوجه فرنگی خارج از فصل گفته می‌شود.

منبع: