مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش:
كمبود 130 هزار نيروي پرورشي در آموزش و پرورش/ یاری گران زندگی" و "نماد" از دقیق‌ترین برنامه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی
پیغام: مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: دو برنامه " طرح یاری گران زندگی" و طرح ملی "نماد" از دقیق‌ترین برنامه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.
كدخبر: 111570
1398/09/19

 به گزارش «پیغام» مسعود شکوهی در کارگاه تخصصی معاونان آموزش و پرورش که در سالن اجتماعات فرهنگیان شماره2 در بوشهر برگزار شد،به  اجرای برنامه هدایت تحصیلی دانش آموزان تاکید کرد و اظهار داشت: آزمون هایی در دستور العمل این برنامه عنوان شده که درچند مرحله برگزار می شود چرا که  3  الی 4 ساعت نشستن دانش آموزان پای کامپیوتر و پاسخ دادن به 500 سوال برای دانش آموزان کار سختی است به همین منظور دراین دستوالعمل  که از اول آبان آغاز شده یک فرصت سه ماه به دانش آموزان  داده که آنها بتوانند فرم ها را تکمیل کنند.

وی با بیان این که یادگیری در مدرسه می تواند به آزمونها کمک کند، افزود: در طرح غربالگری برای روش های یادگیری سوالاتی مطرح می شود که سطح های یادگیری تک تک دانش آموزان را بررسی می کند.

  

شکوهی بیان داشت: دستوالعمل جامع و کاملی در حوزه ارتقا بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی  برای استانها و مناطق ارسال شده  که  نقش موثری در این حوزه دارد، از همه استانهای درخواست می شود  این موضوع را با اعمال نظر بیشتری دنبال کنند.

وی  در ادامه اضافه کرد: طرح ارزیابی عملکرد استانها در حوزه  پیشگیری از آسیب های اجتماعی در دستور کار است و  تیم هایی برای پایش و ارزیابی به استانها اعزام می شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموش و پرورش به عدم اجرای برنامه های غیر مصوب تاکید کرد واظهار داشت:   وزارت آموزش و پرورش  برنامه متنوعی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی  در دستور کار دارد و دیده شده برخی استانها علاوه بر برنامه های وزارت خانه برنامه هایی با دستگاه های دیگری اجرا می کنند که در اینجا  تاکید می کنم هیچ برنامه ای در هیچ استانی بدون مجوز حوزه ستادی  نباید اجرا شود.

وی خطاب به معاونان در کارگاه تخصصی  در خصوص هزینه کرد اعتبارات عنوان کرد: در هزینه کرد اعتبارات مربوط به حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی  با حساسیت بیشتری عمل کنید و اعتبارات در جاهایی دیگر هزینه  نشود.

این مقام مسئول در خصوص کمبود نیروی انسانی در رشته تحصیلی مشاوره  و اموره تربیتی در مدارس بیان داشت: در دانشگاه فرهنگیان یک رشته با دو گرایش به نام "مشاوره تحصیلی و تربیتی و مربی امور تربیتی" مطرح شد که چون اصل رشته تحصیلی بود مشکلاتی ایجاد کرده بود که در همین زمینه این طرح به  کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد و در آنجا تصمیم گرفته شد که این دو رشته از هم تفکیک شود .

     

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره  وزارت آموش و پرورش اضافه کرد: امسال هم در ماده 28 و هم ماده 21  که روشی برای جذب نیروی انسانی است، پذیرش داشتیم  که در هر کدام مجوز بیش از هزار نفر صادر شده  و همچنین در آزمون استخدامی که اخیراً برگزار شد در امو تربیتی و مشاوره هم سهمیه داشتیم  هر چند با مطلوب ما فاصله دارد اما به نسبت نیرویی که جذب شده قابل قبول است که البته به دنبال افزایش آن هستیم.

وی  با بیان این که طرحی را برای سازمان استخدامی کشور آماده کردیم که در یک بازده زمانی 5 ساله  در حوزه  پرورشی نیروی تامین کنیم، افزود:  بهر حال در حوزه مشاوره و مربی امور تربیتی  بالغ بر 130هزار نفر کمبود نیروی انسانی داریم.

شکوهی درخصوص اعتبارات تخصیص یافته در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی  اذعان داشت: اعتبارت  در نظر گرفته شده  با تخصیص  و نقدینگی متفاوت است هر چندکمک های خوبی در سال های گذشته انجام گرفته  اما امسال با مشکل جدی روبه رو هستیم.

وی خاطر نشان کرد: امسال  از مجموع 130 میلیارد اعتباری که به حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی اختصاص داده شده  تاکنون 2 میلیارد و 800 میلیون تومان  برای این طرح تخصیص یافته است.

این مقام مسئول همچنین درخصوص راه اندازی میز خدمت گفت:  طرح  نماد یک طرح پیشگیرانه،ارتقایی و مراقبتی است، این طرح  یک ائتلافی از بخش ها و دستگاه های مختلف است که در این طرح مشارکت دارند.

وی با بیان این که در طرح نماد به دنبال این هستیم که هم کار غربالگری وشناسایی و ارجاع را انجام دهیم و هم کار درمان و مددکاری، خاطر نشان کرد: چون پیش بینی شده در یک بازده زمانی 5  ساله  این طرح 100 درصد  پوشش پیدا کند و با توجه به تخصیص اعتبارات مشکل جدی برای کار داریم.

شکوهی ادامه داد: حدود 750 مرکز در استان های و مناطق  وجود دارد که در این مرکز مشاور،  میز نماد را راه اندازی می کنند که هم از حوزه مشاوره و هم نمایندگان دستگاه های که خدمات ارائه می دهند، حضور  دارند.

وی  درخصوص این که «آیا طرح نماد در مناطق کم برخوردار هم  اجرا می شود»، اظهار داشت: طرح نماد همه مناطق کشور را تحت پوشش قرا می دهد و قائدتاً  برای مناطق کم برخوردارتوجه ویژه ای شده و همچنین در تخصیص اعتبارات هم ضریب محرومیت  و هم ضریب آسیب های اجتماعی که پایش دریافت می کنیم، دیده شده است.

شکوهی درباره این که «مهمترین آسیب های اجتماعی که در مدارس دیده  شده چیست؟» بیان داشت: مدارس بازتابی از جامعه هستند و فضای آن ایزوله نیست  و مدارس ما هم مثل جامعه با همان آسیب های اجتماعی  روبه رو است، با این تفاوت که شاید در مدارس به لحاظ فضای فرهنگی و اجتماعی که وجود دارد کنترل بهتری انجام می شود و آسیب ها را تا آنجا که ممکن است مدیریت کرد.

 گزارش: صدیقه جمالی

 

 

 

   

 

منبع: