در همایش پیشگیری از آسیب های اجتماعی مطرح شد:
میز نماد را جدی بگیریم/ سرانه یک زندانی 20 برابر سرانه یک دانش آموز است/کاهش آسیب های اجتماعی نیازمندعزم همگانی است
پیغام: همایش کشوری علمی ،آموزشی پیشگیری های آسیب های اجتماعی با تاکید بر طرح "نماد" و طرح "یاری گران زندگی" صبح روز یکشنبه 17 آذر ماه با حضور مسئولان کشوری و استان ها در تالار لیان شهر بوشهر برگزار شد.
كدخبر: 111571
1398/09/18

به گزارش«پیغام»،  در ابتدا، این همایش آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی، مجری برنامه  ناصر کرمی مدیرکل آموزش و پرورش استان برای خوش آمدگویی به حاضران بر روی سن دعوت کرد، در ادامه علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش،ناصر اصلانی ، معاون مقابله با عرضه وامور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر،آیت الله صفایی بوشهر، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه  شهر بوشهر و علی محمد زنگانه، مدیرکل دفتر پیشگیری های فرهنگی واجتماعی قوه قضائیه و عبدالرسول عمادی، مشاور وزیر آموزش و پرورش  سخنرانان این همایش بودند که درادامه این گزارش آورده شده است.

باید نگرش ها  نسبت به فعالیت های فرهنگی تغییر کند

 معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر برنامه ریزی  دقیق  برای اثر بخشی آسیب های اجتماعی گفت: در این برنامه نیاز به درک مشترک  و یک انسجام تیمی داریم که به یک استراتژی سیاسی برسیم که ما در این 6 ماه وقت گذاشتیم  و همکاران تلاش های زیادی کردند تا به درک مشترک برسیم و امیدواریم گام های مهمی در سلامت روح و روان دانش آموزان برداریم.

علیرضا کاظمی در ادامه افزود: با برگزاری کارگاه های آمورشی  که در راستای این همایش در دو روزپیش بینی شده  به تفکیک  حوزه های مختلف انجام می شود هم افزایی خوبی را ایجاد خواهد کرد.

  

وی خاطر نشان کرد: نقشه راه و فعالیت مان را برای یک دوره کوتاه مدت و میان  دوره ترسیم کردیم  و می دانیم که چه باید کنیم واین مهمترین مسئله ای که در این گردهمایی به آن دست خواهیم یافت.

 این مقام مسئول به سه نکته کلیدی فرمایشات رهبری  در حوزه  پیشگیری های از آسیب های اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: ایشان در بیاناتشان عنوان کردند ما 20 سال در حوزه آسیب های اجتماعی عقب هستیم  واگر قرارباشد این عقب افتادگی را جبران کنیم نیاز به تلاش مضاعف و جهادی داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش  در ادامه با بیان این که آسیب های اجتماعی یکی از مهمترین الویت های  کشور است که مورد توجه دست اندرکاران جمهوری اسلامی ایران به ویژه نظام تعلیم و تربیت  که به عنوان دستگاه فرهنگی در این حوزه  قرارگرفته است.

وی  در ادامه به نکته دیگری از بیانات رهبری اشاره کردو افزود: رهبری فرمودند برای مبارزه با آسیب های اجتماعی  همه افراد حتی آنهایی که  به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند با همه توان وارد میدان شوند. 

کاظمی در ادامه با بیان این که آسیب های اجتماعی آن قدر فراگیر شده که همه آحاد جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، بیان داشت: امروز خانواده ای نیست که از آسیب های اجتماعی  رنج نبرد امروز آسیب های اجتماعی روحانی، غیر نظامی، فقیر و غنی نمی شناسید و از طبقات خاص جامعه عبور کرده و بیخ گوش همه ما است، اگر قرار است برای آسیب های اجتماعی کار کنیم  نیار به نهضت ملی پیشگیری آسیب های اجتماعی است.

نهضت ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه راه اندازی کنیم

وی با بیان این که باید یک نگاه ملی به آسیب های اجتماعی داشته باشیم  اذعان داشت: با طرح "نماد" و طرح "یاری گران زندگی " می خواهیم نهضت ملی پیشگیری از آسیب های اجتماعی را درجامعه راه بیندازیم.

کاظمی اقدامات اثر بخش را شاه بیت سند تحول بنیادین در نظام آموزشی عنوان کرد و بیان داشت: این موضوع مهمترین استراتژی مقام عالی وزرات آموزش و پرورش است و وزیر نیز بر این موضوع تاکید داشتند و ما باید به دنبال این باشیم که از مجموع اقداماتی که انجام می دهیم چه نتیجه ای کسب می کنیم.

وی اظهار داشت: این موضوع آن قدر اهمیت دارد که ما نمی توانیم بحث تحول سند بنیادین را بدون اطمینان از سلامت روانی دانش آموزان ،مهارت ها و شایستگی هاپایه ای  که شرط اول  برای تعلیم و تربیت  است را دنبال کنیم .

  به گفته این مقام مسئول، برای این که این مهارت ها و این سلامت در نظام تعلیم و تربیت  به ویژه در دوره ابتدایی شکل  بگیرد نیاز به تغییر نگرش هم در داخل و هم در خارج سیستم آموزش و پرورش  است و تغییری که لازمیه این کاراست پرداختن به ریشه ها و عوامل بروز آسیب های اجتماعی  و سلامت روان  دانش آموزان است.

وی با بیان این که عوامل اجتماعی، خانوادگی و مسائل فرهنگی و فضاهای بی درو دروازه مجازی  خسارت های زیای به  دانش آموزان و همکاران وارد می کند، گفت: فقدان مهارتی لازم ، دانش و آگاهی دانش آموزان در برخورد با آسیب های اجتماعی یکی از معضلا ت است که باید دانش آموزان را برای مبارزه با آسیب های اجتماعی توانمند کنیم.

وی بیان داشت: نگرش دیگری که باید شکل بگیرد و از آسیب های  جامعه به شمار می آید نوع نگرش به فعالیت های فرهنگی است  که به علت  هزینه بر و زمان بر بودن این فعالیت، سرمایه گذاری در این حوزه کمرنگ بوده و باید  بدانیم برای این که یک انسان تحویل جامعه بدهیم 12 سال زمان نیاز دارد و این برنامه ای نیست که با یک یا دو سال جواب دهد .

کاظمی  یادآور شد: زمانی می توانیم برای آسیب های روانی و اجتماعی که یکی از معضلات و مشکلات جامعه است فکری کنیم  که نگرش ها تغییر کند که همه دست به دست دهیم  تا اقدامات اثر بخشی در این حوزه  انجام دهیم  و شاهد نتایج اثر بخشی باشیم.

میز "نماد" راه اندازی می شود

وی با بیان این که در حال حاضر دو برنامه  استراتژی از جمله طرح "نماد" و طرح "یاری گران زندگی " را دنبال می کنیم، بیان داشت: طرح "یاری گران زندگی" که ایده و فکر سردار مومنی بود و رویکرد ما در این طرح همان رویکرد مشارکتی است و با استفاده از همه ظرفیت های تشکیلاتی ( تشکل های دانش آموزی)  و چهره های موثر بر مدرسه  و نقش پذیری  دانش آموزان  که مهمترین رویکرد  تربیتی در کسب مهارت های لازم است را با پشتیبانی ستاد مبارزه با مواد مخدر  و سازمان امور اجتماعی کشور که مسئولیت آسیب های اجتماعی در کشور را برعهده دارند دنبال  می کنیم.

کاظمی درادامه  طرح "نماد"  را یک طرح یکپارچه مراقبت از سلامت دانش آموزان یاد کرد و بیان داشت: این طرح  یک دوره چند ساله را پشت سر گذاشته اما امسال رویکرد  آن رویکرد اثر بخشی است، طرح نماد یک بسته کامل اثر بخشی است و امسال برای این  که این طرح به اثر بخشی نزدیک شود، میز "نماد" را در استانها راه اندازی کردیم .

وی  با بیان این که میز "نماد: را جدی بگیریم، گفت: استانها در کمیته  فرهنگی ستاد و شورای آموزش و پرورش این موضوع را دنبال کنند و همه دستگاه ها پای کار رسیدگی خدمات و مددکاری آسیب های اجتماعی  در فضای آموزشی باشند.

مواد مخدر جنگ خاموش است

معاون مقابله با عرضه وامور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، قاچاق مواد مخدر و اعتیاد را یکی از تهدیدات جدی  برای کشور دانست و گفت: همایشی که  امروز برگزار شده از تمام نقاط کشور و از حوزه های آموزش و پرورش  در رابطه با آسیب های اجتماعی  به دور هم جمع شده ایم تا با استفاده از خردجمعی و اطلاعات موجود نوجوانان و جوانان را به درستی تربیت و آموزش دهیم تا بتوانیم آینده کشور را تضمین کنیم.

  

ناصر اصلانی به شیوع مواد مخدر در کشور توضیحاتی ارائه کرد و بیان داشت:  در سال 2000 آمریکایی ها هر5 سال یکبار استراتژی مواد مخدر را تهیه می کنند و برای اولین باراعتراف کردند که جنگ با ایران بزرگترین اشتباه ما بود  و در جنگ 8 سال دفاع مقدس که به نام عراق  وبا پشتیبانی آمریکا شروع شد می خواستند انقلاب اسلامی را ساقط کنند اما بعد به این نتیجه رسیدند که با جنگ نمی شود  انقلاب را ساقط کنند بلکه با  ترویج مواد مخدر و آلوده کردن جوانان و نوجوانان  می توانند به  هدف خود برسند.

 وی گفت:  با شروع این جنگ ،کشور ایران که کشوری ضعیف از حیث دفاعی بودباعث شد تجهیراتی دفاعی که به کار گرفته بودیم کپی برداری کنند و امروز  به کشوری قدرتمند  جهت دفاعی در دنیا تبدیل شوند.

وی در ادامه به نقل قولی از امام خمینی (ره) درباره مواد مخدر اشاره کرد وبیان داشت: مواد مخدر به  عنوان جنگ خاموش است  که در آن زمان امام پیش بینی کردند شاید آمریکایی هانتوانند با نوجوانان و جوانان ما بجنگند اما با ترویج مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان  برای ما مشکل ایجاد کنند.

اصلانی با بیان این که ما در حوزه مقابله  با مواد مخدر شهید داده ایم ، گفت: در این حوزه تا امروز  3 هزار و  814 شهید  برای حفظ  جامعه  و حفاظت از نوجوانا ن و جوانان تقدیم مردم و نظام شده است. همچنین 12 هزارنفر در شمال غرب و شرق کشور  برای مبارزه با مواد  مخدر جانباز شده اند.

وی با بیان این که در زمینه مبارزه با مواد مخدر توفیقات ارزشمندی دست یافته ایم، بیان داشت: خیلی ها می گفتند که با این همه مبارزه و مقابله چرا هنوز مواد مخدر زیاد است ؟ و چرا شاهد افزایش  مواد مخدر  و پایین آمدن سن اعتیاد در کشور هستیم؟  ما می خواهیم بگوییم  این یک توطئه  سازمان یافته  متعلق  به استکبار جهانی  است  که ما به عنوان کشور خط مقدم برای مقابله با موادمخدر هستیم.

معاون مقابله با عرضه وامور بین الملل  ستاد مبارزه با مواد مخدر  بیان داست: از مجموع تولید ناخالص ملی 11.2 درصد صرف هزینه ای تولید مواد مخدر می شود که اگر ما این تهدید را نداشتیم  شاید می توانستیم  با این پول امکاناتی مثل مدرسه  ، دانشگاه وسدو ..  ایجاد کنیم .

 آموزش و پرورش  یکی از مهمترین  زیر ساخت های تمدن کشور است

  نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه  شهر بوشهر درهمایش کشوری ، علمی پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: آموزش و پرورش  یکی از مهمترین  زیر ساخت های تمدن کشوراست  به طوری که می توان  گفت همه وزارت خانه ها برای آموزش و پرورش و آموزش و پرورش برای کل نظام است. 

  

 آیت الله صفایی بوشهری با بیان این که  یک کشور زمانی می تواند به پیشرفت  و تمدن دست یابد که دارای سیستم آموزشی در خور شایسته باشد،گفت: همین  حوزه و عرصه آموزش و پرورش یک ریل گذاری کاملاً مشخص و معین به سمت پیشرفت و تمدن است  اگرغیر این باشد  قطعاً کشور یا در شرایط کنونی و یا در آینده دچارچالش های گوناگون در عرصه های مختلف خواهد شد.

وی افزود: آموزش و پرورش در هندسه مدیریت  منابع، تولید حوزه های انسانی زیر ساخت و فندانسیون  این هندسه است و اگر درگیر قوام درخور و شایسته  نباشد و قطعا تمامی نهادها در هندسه جغرافیایی  نظام دچار چالش خواهندشد.

صفایی بوشهری بیان داشت: آموزش وپرورش در هندسه  جغرافیایی مدیریتی حکم زیربنا و فندانسیون  را دارد لذا نیازمند توجهات بازتولید پروژه های نوین فوق العاده دارد.

وی  افزود: یک کشور وقتی موفق است که آموزش و پرورش موفقی داشته باشد و تمدن در یک کشور مساوی با اقتدار و شایستگی آموز ش و پرورش است.

صفایی بوشهر با بیان این که اقتدار کشور در علم و دانش است اولین حمله به یک کشور در حوزه آموزش و پرورش است، بیان داشت: وقتی در محاسبات و معادلات  جبهه مهاجم نگاه می کنیم  و انسان ملاحظه می کند یکی از مهمترین دستگاهها و نهادهایی که مورد توجه قرار می گیرد حوزه آموزش پرورش است  و تلاش می کنند این جامعه  به خودکفایی نرسد و وضعیت علمی  پیدا نکند  و در فضای آموزش و پرورش ، حوزه دانش قرار نگیرد و توقف و پس رفت داشته باشد نه خودکفایی و پیشرفت.

وی در خصوص تالیف کتب درسی اظهار داشت: در رابطه با کتب درسی باید یک تحول عظیم  ایجاد کنیم  که دانش آموزان بعد از هر دوره آموزشی  به دانش لازم دست یابند.

این مقام مسئول در استان ادامه داد: اگر در تالیف کتب درسی روشهای نوین طراحی نشود  و روش های قدیمی که عدم کارایی آن برای همه ثابت شده است را به دانش آموزان بیاموزیم نمی توانیم دانش آموزان موفقی را برای جامعه آماده کنیم .

صفایی بوشهری اظهار داشت: اگر علم رشد کند اما انسان تولید نشود  و متعلم دچار بحران شخصیتی باشد این علم در دامان کسی  است که دارای یک شخصیت متزلزل  با آسیب های گوناگون است و این علم به عنوان یک ابزار می شود نه در مسیر تمدن و پیشرفت  بلکه جهت تکثیر و بهره برداری نامناسب.

امام جمعه بوشهر بیان داشت: اگر بخواهیم در آینده نه چندان دور دارای نقش و تمدن بزرگی  در جهان باشیم  و تابع مولفه های قدرت های بزرگ نباشیم  باید در عرصه دانش و دانایی و شخصیت بخشی و صنایع انسانی بر اساس موازین اسلامی طرحی کارآمد و مدیریت فعال و نظارت دقیق  داشته باشیم.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش باید ۵۰ سال از زمان جلو باشد و آموزش و پرورش به روز داشتن ساده‌اندیشی است و باید نیازهای ۵۰ سال آینده کشور را بداند و برنامه‌ریزی کند.

سرانه  یک زندانی 20 برابر سرانه یک دانش آموز است

 مدیرکل دفتر پیشگیری های فرهنگی ، اجتماعی قوه قضائیه  د راین همایش گفت: مشکل آسیب های اجتماعی  و جرائم  تنها مشکل کشورما نیست  بلکه مشکل کل کشورها است به طوری که نرخ رشد آسیب ها  و جرائم دو برابر جمعیت ها است.

  

علی محمد زنگانه در این همایش با بیان این که سرانه  یک زندانی 20 برابر سرانه یک دانش آموز است، اظهار  داشت: برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناگریز هستیم که به صورت شبکی و ائتلافی کار کنیم ،اگر به این شکل کار نکنیم همان بهتر که کار انجام نگیرد چرا که ایجاد ائتلافها وشبکه  برای  اجرای پروه های کنترل آسیب های اجتماعی یک امر واجب است.

وی  در خصوص اجرای مدل ائتلافی گفت: این مدل در سه مرحله و در سه اقلیم اجرا شد که در مرحله نخست در 72 مدرسه صورت گرفت و سپس فراگیری بیشتری پیدا کرد و بعد از یک شهرستان به صورت پایلوت انتخاب و در کلیه مدارس آن طرح اجرا شد.

زنگانه خودکشی را یکی از آسیب های اجتماعی عنوان کرد و بیان داشت: هنر ما این است که فردی که تفکر خودکشی دارد وعلائمی در آن فرد وجود دارد آن فرد را در این مرحله پیدا کنیم  نه این که بعد از اقدام به خودکشی مداخله شروع شود، لذا در مداخلات باید افراد به هنگام در معرض خطر را شناسایی  و در چتر حمایتی و مشاوره ای قرار داد.

 وی اظهار داشت: اگر در جایی دانش آموزی در خطر خشونت و مرگ قرارگرفت باید مداخلات  حقوقی و قضایی در کنار مداخلات فرهنگی و تربیتی  قرار بگیرد.

زنگانه با بیان اینکه  بسته حمایتی "نماد" را در قالب یک مراقبت بزرگ مردمی و داوطلبان مشخص پیاده کنیم، گفت: اگر مداخلات در سن رشد مداررا جدی نگیریم ، طرح های ناکارآمد باعث بروز آسیب ها و جرائم بیشتر می شود.

وی در ادامه با بیان این که در فرایند تربیت، فرزندان را  افرادی پولی و متوقع بارمی آوریم که در اولین  مواجه  رفتار تکانشی  از خود بروز می دهند، خاطر نشان کرد: اگر در سنین پایین رفتارمناسب  با روش های غیر مستقیم  ودر سنین پیش از دبستان با آموزش های مستقیم در سنین رشد مدار تا سن پایین دبیرستان انجام دهیم، افراد رشد خواهند کرد و از آسیب ها دور خواهند ماند.

آسیب های اجتماعی  زمانی اجتماعی می شوند که از منظر فردی عبور کند

مشاور وزیر آموزش و پرورش با مطرح کردن این سوال که «چه موقع یک آسیب به آسیب های اجتماعی تبدیل می شود؟» گفت: آسیب های اجتماعی  زمانی اجتماعی می شوند که از منظر فردی عبور کند در جامعه فراگیر  و اشاعه پیدا کند و بیشتری از جامعه را در بر می گیرد .

  

عبدالرسول عمادی در این همایش اظهار داشت: در یک طیفی معمولا دو طرف این طیف از آسیب در امان بوده و آن سر طیف افرادی هستند که به شدت در معرض آسیب و اصلا ‌منشا آن آسیب هستند. در هر ۱۰۰ نفر از افراد جامعه یک نفر مطلقا دزد و یک‌ نفر انسانی مطلقا درستکار است و در این میان ۹۸ نفر دیگر در یک طیف پیوسته می توانند درستکار و یا دزد باشند و این نتیجه یک پژوهش در حوزه روانشناسی است.

وی  با بیان اینکه آسیب برای یک درصد مردم قطعی است، افزود: با برخی از مجرمین ‌هر چقدر برخورد شود باز هم تغییر نخواهند کرد و بعضی حتی می گویند ما را اعدام‌ کنید، نمی توانیم از جرم دست برداریم! به اینها کاری نداریم و در همه جا زندان برای این قشر هست ولی باید بقیه را مراقبت کنیم‌ تا از آسیب دور بمانند.

عمادی در ادامه  با بیان این که وظیفه پیشگیری از آسیب های اجتماعی به عهده جامعه است در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  6 ساحت تربیتی داریم  که در چهار دوره سه سال برنامه ریزی شده است، گفت:  این تربیت در ساحت های اخلاقی عبادی اعتقادی، اجتماعی سیاسی، اقتصادی و حرفه ای، زیستی و مدنی، علمی و فناورانه، هنری و زیباشناختی اتفاق می افتد.

این مقام مسئول همچنین بیان داشت: سند تحول بنیادین تنوع در محیط‌های یادگیری را به رسمیت شناخته است که  در فصل هشت این سند وظیفه اجرای بر عهده همه دستگاه‌ها قرار داده شده است و انجام آن نیاز به عزم همگانی دارد.

عمادی با بیان این که اسلام وظیفه تربیت را بر عهده خانواده قرار داده است و آموزش و پرورش نیز در کنار خانواده در امر تربیت به رسالت خود عمل می‌کند، خاطر نشان کرد:  به همین جهت اگر محیط اجتماعی ناسالمی را داشته باشیم و دستگاه‌ها وظایف خود را به درستی انجام ندهند خانواده نمی‌تواند فرزند خود را از آسیب‌ها دور نگه دارند. 

پایان بخش همایش پیشگیری از آسیب ها اجتماعی رونمایی از مرحله دوم طرح "نماد" و طرح " یاری گران زندگی" بود که با حضور دکتر کاظمی معاون پرورش و فرهنگی وزارت آموش و پرورش و دکتر شکوهی مدیرکل امورتربیتی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و مسئولان کشوری و استان بوشهر برگزار شد.   

  

  

  

  

  

 

 

 

 

 

منبع: