مردم شایسته شنیدن حقیقت هستند
با اتفاقی که رخ داد، اکنون این پرسش پیش روی افکار عمومی است که اگر فشار و اصرار کشورهای غربی بر حمله موشکی به این هواپیمای مسافری نبود، آیا متولیان امر باز حاضر به بیان حقیقت بودند؟ از طرفی، بیش از دوماه از حوادث تلخ آبان ماه می گذرد و هنوز هیچ نهاد رسمی حاضر به بیان آماری از تعداد جانباختگان این حوادث نیست. آیا باز همان مصالح همیشگی باعث شده که حقیقت بیان نشود؟
كدخبر: 111933
1398/10/21

*علی احمدی

 با صدور اطلاعیه ستاد مشترک نیروهای مسلح، به تمام گمانه زنی ها درباره دلیل سقوط هواپیمای مسافربری تهران- کیف اوکراین در حال پرواز بود، پایان داده شد و مشخص گردید که دلیل سقوط نه نقص فنی، بلکه هدف قرار گرفتن این هواپیما توسط پدافند هوایی ایران بوده است.

اقدام برخی مسئولان درباره اعلام نقص فنی هواپیما به عنوان دلیل سقوط و پنهان کردن ماجرا (درست در ساعات اولیه حادثه و پس از گمانه زنی ها درباره احتمال حمله موشکی)، سئوالات متعددی را برای مردم ایجاد کرده که پاسخگویی به آن برای بازگرداندن اعتماد عمومی بسیار ضروری است:

  1   چرا در ساعات اولیه سقوط هواپیمای مسافری اوکراین، با این سرعت نقص فنی به عنوان دلیل سقوط اعلام شد و با وجود تاکید برخی منابع و کشورها بر اصابت موشک، موضوع از سوی مسئولین امر مدام انکار می شد؟ آِیا پایش اطلاعاتی با این درجه اهمیت در کشور ما، اینچنین کُند و با تاخیر صورت می گیرد؟ یا برای آنکه موضوع حمله موشکی ایران به پایگاه امریکایی عین الاسد تحت شعاع خبر سقوط هواپیما قرار نگیرد، علت اصلی سقوط هواپیما با تاخیر اعلام می شود؟

 2    اگر دلیل اصلی سقوط از همان ساعات اولیه برای مسئولین روشن بوده و به مصالحی آن را اعلام نکرده اند، آیا مردم حق ندارند اینگونه فکر کنند که در موارد دیگری نیز بنا به مصالحی حقیقت از آنها مخفی نگه داشته شده یا برای همان مصالح، خلاف حقیقت به آنها گفته شده است؟

 3    از همان روز اول مقامات برخی کشورها از جمله کانادا و انگلستان با قاطعیت اعلام کردند که دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی، اصابت موشک بوده و حتی نوع سامانه و موشکی که شلیک شد را هم اعلام نمودند. با اتفاقی که رخ داد، اکنون این پرسش پیش روی افکار عمومی است که اگر فشار و اصرار کشورهای غربی بر حمله موشکی به این هواپیمای مسافری نبود، آیا متولیان امر باز حاضر به بیان حقیقت بودند؟

 4   اکنون بیش از دوماه از حوادث تلخ آبان ماه می گذرد و هنوز هیچ نهاد رسمی حاضر به بیان آماری از تعداد جانباختگان این حوادث نیست. این درحالیست که برخی آمارهای مطرح شده در رسانه های خارجی هم توسط مسئولان ذیربط تکذیب می شود.

اکنون سوال اینجاست آیا بعد از دوماه هنوز تعداد واقعی کشته شدگان و زخمی ها و بازداشت شدگان این حوادث به دست نیامده است؟ آیا با گذشت 2 ماه از این حوادث، مردم حق ندارند باور کنند آماری که از سوی رسانه های غربی درباره تعداد جان باختگان حوادث آبان ماه منتشر شده آمار درستی است؟ اگر آماری وجود دارد چرا آن را به اطلاع مردم نمی رسانیم؟ آیا باز همان مصالح همیشگی باعث شده که حقیقت بیان نشود؟

به باور نگارنده، مردمی که در تشییع پیکر سردار سپهبد سلیمانی به عنوان سرباز وطن اینگونه حماسه آفریدند، بیش از هر کسی شایسته شنیدن حقیقت هستند.

*مدیرمسئول هفته نامه و سایت  خلیج فارس

 

منبع: