مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر:
طرح آماربرداری از پرندگان مهاجر زمستانی در بوشهرآغاز شد
پیغام: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: آماربرداری از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی زمستان گذران استان بوشهر از نیمه دوم دی آغاز شده است.
كدخبر: 111984
1398/10/23

به گزارش «پیغام» فرهاد قلی نژاد در این ارتباط افزود: پرندگان آبزی و کنار آبزی همه ساله از اوایل آبان برای گذراندن زمستان به استان بوشهر کوچ می‌کنند.

وی افزود: برای مشخص شدن میزان مهاجرت پرندگان طرح آماربرداری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی زمستان گذران را در حال اجرا دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این باره گفت: پرندگان برای گذراندن زمستان از عرض‌های شمالی‌تر به ویژه کشور‌های شمالی ایران و منطقه سیبری به این استان می‌آیند و بوشهر یکی از مهمترین زیستگاه‌های زمستانی این پرندگان و مورد توجه سازمان بین المللی پرندگان (IBA) است.

قلی نژاد افزود: استان بوشهر با توجه به دارا بودن حدود ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با تنوع زیاد بافت و شکل، جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی و فراوانی مواد غذایی،زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با اشاره به آماربرداری از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی زمستان گذران گفت: این طرح، از نیمه دوم دی آغاز شده و تا هفته اول بهمن ادامه دارد.

خسرو درویشی افزود: آماربرداری در مناطق تحت مدیریت استان شامل پارک ملی دریایی نایبند، پارک ملی دیر- نخیلو، منطقه حفاظت شده مند، منطقه حفاظت شده حله، اثر طبیعی ملی خارکو و پناهگاه حیات وحش خارک و سواحل استان که از محل‌های اصلی رویت این پرندگان است، صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: بیش از یک سوم از پرندگان شناسایی شده استان را، خانواده‌های باکلان، کاکایی، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، انواع اردک‌ها، درنا، سلیم ها، تلیله ها، آبچلیک‌ها، غاز، لک لک، حواصیل و پرستو‌های دریایی تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های مناسب امسال، در پاییز و اوایل زمستان هم اکنون تنوع و پراکندگی مناسبی از پرندگان در استان دیده می‌شوند.

درویشی گفت: مهاجرت این پرندگان علاوه بر بالابردن تنوع زیستی زیست بوم(اکوسیستم‌)های استان، نقش مهمی در جلب طبیعت گردان، رونق تصویربرداری و عکاسی در حوزه طبیعت و توسعه زیبایی شناختی دارد و اداره کل حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی مانند سال‌های گذشته برای گسترش فرهنگ زیست محیطی و آشنایی با این تنوع زیستی ارزشمند در میان عموم مردم و افراد بومی و محلی برنامه‌هایی اجرا کرده است.

منبع: