طرحی برای نجات بیماران سکته قلبی
طرح ۲۴۷ سازمان اورژانس ۱۱۵ برای نجات بیماران سکته قلبی همزمان با دیگر نقاط کشور در استان بوشهر در حال اجراست.
كدخبر: 112090
1398/10/29

پیغام: رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در حاشیه کارگاه درمان سکته حاد قلبی گفت: بیماران با مشکل سکته حاد قلبی در طرح ملی ۲۴۷ اورژانس از مرگ نجات پیدا خواهند کرد.

به گزارش «پیغام»؛ عبدالرحیم دادجو افزود: طرح ملی کد ۲۴۷ برای درمان سکته‌های حاد قلبی با تعریف فعالیت بیمارستان‌هایی به شکل ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته برنامه‌ریزی و اجراشده است.

او، با اشاره به‌ضرورت انتقال به‌موقع بیماران سکته قلبی به مراکز درمانی افزود: زمان، نقش اصلی را در درمان بیماران دچار سکته حاد قلبی دارد، بنابراین بیماران با علائم سکته‌های حاد قلبی باید از خوددرمانی پرهیز کنند و هر چه سریع‌تر با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند، تا به نزدیک‌ترین مراکز مجهز به درمان‌های سکته‌های حاد قلبی منتقل شوند.

رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: در استان بوشهر نیز بیمارستان‌هایی تعریف‌شده که به‌صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته فعال هستند و با توجه به اهمیت زمان در نجات جان بیمار با سکته حاد قلبی، انتقال بیمار به بیمارستان و بستری برای آنژیوپلاستی در مدت‌ زمان ۶۰ تا ۹۰ دقیقه صورت می‌پذیرد.

بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر

دادجو گفت: شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در ایران و در استان بوشهر بیماری‌های قلبی و عروقی است که قسمت مهمی از آن را سکته‌های حاد قلبی به خود اختصاص می‌دهد.

او عنوان کرد: علت ایجاد سکته حاد قلبی، ایجاد لخته در عروق کرونر است که منجر به بسته شدن رگ می‌شود و جریان خون یک منطقه از عضله قلب کامل از بین می‌رود.

علائم سکته حاد قلبی

رئیس اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: علامت سکته حاد قلبی بیشتر شامل درد سینه، احساس فشار و سنگینی روی سینه، احساس خفقان و تنگی نفس، همراه با تعریق و حالت تهوع و استفراغ است.

دادجو ادامه داد: اگر بیماری در سن بیماری قلبی باشد و عوامل خطر پیدایش تصلب شرایین را هم داشته باشد، به‌هیچ‌وجه نباید دست به خوددرمانی بزند و ضروری است بعد از دیدن این علائم از اورژانس ۱۱۵ کمک بگیرد.

سکته حاد قلبی از پیش خبر نمی‌کند

او تأکید کرد: سکته حاد قلبی می‌تواند صدمات دائمی را برای فرد به دنبال داشته باشد، بنابراین باید هر چه سریع‌تر رگِ مسدود باز، و جریان خون دوباره برقرار شود تا آسیب‌ها به عضله قلب کمتر شود و هرچه سلول‌های عضله قلب کمتر از بین بروند در آینده بر روی طول عمر بیمار مؤثر است و از درمان‌های پرهزینه بعدی نیز پیشگیری می‌کند.

رئیس اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: مهم‌ترین و مؤثرترین شیوه درمانی برای سکته‌های حاد قلبی، آنژیوگرافی سریع و باز کردن رگ بسته به شیوه آنژیوپلاستی است، اما درعین‌حال باید توجه کرد که سکته حاد قلبی از پیش خبر نمی‌کند.

منبع: