تفاهم نامه چند جانبه همکاری مشترک حقوق کودک در بوشهر منعقد شد
پیغام: تفاهم‌نامه چند جانبه همکاری مشترک حقوق کودک با موضوع کودک آزاری و کودک همسری شامگاه سه شنبه در بوشهر امضا شد.
كدخبر: 112164
1398/11/02

به گزارش «پیغام» به نقل از روابط عمومی استانداری بوشهر، این تفاهم‌نامه میان استانداری، دادگستری کل، اداره‌های ‌کل آموزش و پرورش، بهزیستی، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی و سازمان مردم نهاد جمعیت امام علی(ع) بوشهر به امضا رسید.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر در آیین امضای این تفاهم نامه اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌های چند جانبه در صورتی که متمرکز پیگیری و اجرایی شود نتایج ملموس‌تری خواهد داشت.

علی جمادی افزود: پیشگیری و مهار بحران تا قبل از وقوع ضروری و راهکار کم هزینه‌تری است.

وی ادامه داد: هر چند کودک آزاری و کودک همسری امری تقبیح شده‌است ولی باید بر اساس آمار دقیق موضوع‌ها را اولویت‌گذاری و پیگیری کنیم.

جمادی بیان کرد: این تفاهم‌نامه گویای عزم همگانی برای مقابله با یک موضوع مهم اجتماعی است و امیدوارم با کیفیت مطلوب اجرایی شود.

 وی افزود: برنامه‌ریزی برای مقابله با پدیده شوم کودک آزاری باید بر اساس اطلاعات دقیق صورت گیرد.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: دادگستری برای اجرای این تفاهم‌نامه با همه ظرفیت همکاری و در حوزه معاونت اجتماعی و دادستان‌ها هر جا نیاز باشد به عنوان مدعی‌العموم ورود خواهد کرد.

 جمادی بیان کرد: به عنوان یک تعهد اجتماعی بههمه حوزه‌های قضایی دستور همکاری می‌دهیم و قضات توانمند را برای این ماموریت انتخاب می‌کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر اظهار داشت: یکی از مبنایی‌ترین آسیب‌های جامعه کودک آزاری و کودک همسری است و کودکی که دچار آسیب شود همواره این آسیب، رفتار آینده او را متاثر خواهد کرد.

مجید خورشیدی با اشاره به تاکیدهای دین اسلام بر حمایت از حقوق کودکان گفت: دین اسلام علاوه بر توجه به تمامی امور جامعه، به زندگی کودکان نگاه خاص داشته بر رعایت حقوق خانواده و کودک تاکید فراوان دارد.

 وی گفت: رسول گرامی اسلام (ص) در مورد دختر خود حضرت فاطمه(س) فرمودند "فاطمه پاره تن من است" و این تعبیر، بیانگر نگاه خاص آن حضرت به دختر در دورانی بود که مردم دختران خود را زنده به‌گور می‌کردند.

خورشیدی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه و  اقدامات متأثر از آن، از اجر الهی برخوردار است، گفت: از مدیران و کارشناسان که در تدوین این تفاهم‌نامه همکاری داشته‌اند قدردانی می‌کنم و معتقدم اطلاع جامعه از تدوین این سند بالادستی و مبنایی، باعث کنترل اجتماعی و جلوگیری از رواج پدیده کودک همسری و کودک آزاری خواهد شد.

وی بر لزوم برجسته‌سازی این تفاهم‌نامه تاکید کرد و افزود: برای اجرای این سند باید برنامه عملیاتی تعریف و مأموریت هر بخش مشخص شود و همه کسانی که با کودک سر و کار دارند اعم از خانواده و مدرسه باید بدانند که چنین سندی تنظیم و منعقد شده‌است.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: دستگاه‌های متولی از پنهان سازی اطلاعات موثر در اجرای این پروژه خودداری کنند و با اقدام جمعی و تبادل اطلاعات، این سند باید بدون کمترین مقاومت اجرایی شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر اظهار داشت: کودک‌آزاری یا کودک همسری از آسیب های اجتماعی است که به علت ویژگی‌های تاثیرگذار آن نیاز به بررسی و برنامه ریزی مناسب به منظور پیشگیری و کمک به رفع یا کاهش آن به شدت احساس می‌شود.

 

مریم آذرشب به اهداف اصلی این طرح اشاره و یادآور شد: مقابله با این آسیب در اجرای سیاست‌های حمایتی از حقوق کودکان و نوجوانان، پیشگیری از بروز کودک آزاری و کودک همسری و فرهنگ سازی در این زمینه و مداخله‌های لازم و بموقع به منظور کنترل و کاهش کودک آزاری و کودک همسری و پیامدهای ناشی از آن از اهداف اساسی این طرح است.

وی افزود: ارتقای سطح آگاهی عمومی بویژه کودکان، والدین، مربیان آموزش و پرورش و تسهیل گران در مورد پدیده کودک آزاری و کودک همسری و توانمندسازی افراد جامعه برای مقابله با آنها و  ارتقای سطح آگاهی تخصصی کارکنان نهادهای مرتبط با این پدیده از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

آذرشب ادامه داد: شکل گیری سازوکار سازمان یافته و ساختارمند برای انجام بموقع فرآیند مداخله و مقابله توسط نهادهای دولتی و فعالان اجتماعی و مدنی، هماهنگی بین بخشی و بین نهادهای مرتبط با موضوع تدوین نظام ثبت، گزارش دهی و ارجاع و انجام مداخله‌های لازم در موارد بحرانی نیز از جمله این اهداف است.

وی بیان کرد: مداخله‌های درمانی و توانبخشی به منظور کاهش عواقب کودک آزاری و کودک همسری، ارائه حمایت‌های مددکاری، قضایی و اجتماعی به گروه هدف و حمایت از کارکنان نهادهای مرتبط با این پدیده  از دیگر اهداف این طرح است.

منبع: