استان بوشهر میزبان مشعل‌های سوزان، محروم از حق عوارض آلایندگی!
سال‌هاست که مردم عسلویه میزبان صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی هستند و دود و دم این صنعت را می‌چشند تا شاید نصیبی از مزایای آن داشته باشند ولی آورده این صنعت برای مردم این دیار جز درد نیست.
كدخبر: 113201
1398/11/15

به گزارش «پیغام» فارس نوشت؛ استان بوشهر با داشتن منابع غنی نفت و گاز نقش مهمی در اقتصاد ایران ایفا می‌کند و بخش عمده گاز کشور در این استان تولید می‌شود، بیشترین صادرات نفت ایران را دارد و قطب پتروشیمی کشور است.

منطقه پارس جنوبی در جنوب استان بوشهر قرار گرفته است که بخشی از آن در شهرستان عسلویه و بخشی در شهرستان کنگان قرار دارد.

استان بوشهر به دو حوزه جنوب و شمال تقسیم می‌شود به‌طوری‌که بیشترین منابع نفت و گاز در حوزه جنوب قرار دارد و بنابراین حوزه جنوب در معرض بیشترین حجم از آلودگی‌هایی قرار دارد که توسط شرکت‌های نفت و گازی تولید می‌شود.

سال‌هاست که مردم عسلویه میزبان صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی هستند و دود و دم این صنعت را می‌چشند تا شاید نصیبی از مزایای آن داشته باشند ولی آورده این صنعت برای مردم این دیار جز درد نیست.

پرداخت عوارض آلایندگی به شهرداری‌های بوشهر به حالت تعلیق درآمده

عوارض آلایندگی این شرکت‌های نفت و گازی که می‌تواند زمینه رشد و پیشرفت استان بوشهر را فراهم کند و پروژه‌های جنوب استان بوشهر را رونق دهد اما در حال حاضر به حالت تعلیق در آمده است.

مردم جنوب استان بوشهر به خصوص شهرستان عسلویه، سه دهه است که میزبانی شایسته برای نفت و گاز و پتروشیمی‌ها بوده‌اند و پرداخت عوارض آلایندگی حق قانونی مردم این منطقه است که متاسفانه با سهل‌انگاری و ضعف مدیریتی مسؤولان، حق به حق‌دار نمی‌رسد و مردم نیز از این بی‌مدیریتی‌ها متضرر شده‌اند.

سهم‌خواهی استانهای همسایه علت تعلیق پرداخت عوارض آلایندگی به بوشهر

به گفته استاندار بوشهر علت تعلیق‌شدن پرداخت عوارض آلایندگی استان بوشهر ناشی از سهم خواهی یکی از استان‌های همسایه است که ۶ ماه از آن می‌گذرد. طبق سخنان گراوند، وی خوش‌بین است تا قبل از ۲۲ بهمن‌ماه شهرداری‌هایی که مشمول عوارض آلایندگی می‌شوند این اعتبار به آن‌ها پرداخت شود.

علاوه بر شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی‌های عسلویه، این وضعیت در مورد عوارض آلایندگی شرکت‌های پالایش گاز فجر جم و نار و کنگان هم وجود دارد و با وجود آسیب زیادی که شهرستان جم از آلایندگی شرکت فجر جم می‌برد و عدم تأثیر در نقاط شمالی استان، اما بخش مهمی از این عوارض به سایر نقاط پرداخت می‌شود که اجحافی بزرگ در حق مردمی است که زیر آلودگی زندگی می‌کنند و آب‌و خاک و حیات‌شان توسط همین آلایندگی‌ها نابود شده و می‌شود.

پرداخت ناعادلانه و ناصحیح!

لازمه تعیین آلایندگی نصب دستگاه‌های سنجش میزان آلودگی است. بر اساس آمارها، سهم شهرستان جم از اعتبارات آلایندگی فقط هشت درصد است، این توزیع طبق آن چیزی که از آلودگی می‌بینم، ناعادلانه و ناصحیح است. و یا در عسلویه که بیشترین آلایندگی‌ها و آلودگی‌ها وجود دارد باید میزان عوارض آلایندگی نیز بیشتر از سایر نقاط استان باشد که در عمل به نظر می‌رسد این اتفاق رخ نمی‌دهد.

تخصیص عادلانه عوارض آلایندگی به شهرستان‌های عسلویه، کنگان، جم و دیر و حتی سایر شهرستان‌ها از قبیل خارگ باید طبق میزان آلودگی‌های ایجادشده، انجام بگیرد. اینکه عوارض جمع می‌شود و بر اساس جمعیت هر شهرستان تخصیص پیدا می‌کند، صحیح نیست.

تأسیسات مختلفی در حوزه شمال و جنوب استان داریم که میزان آلودگی ایجاد شده توسط تأسیسات خارگ در مقابل عسلویه اصلاً قابل قیاس نیست.

عوارض آلایندگی درآمدی مستمر و پایدار برای شهرداری‌ها

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص عوارض آلایندگی می‌گوید: باید از ظرفیت عوارض آلایندگی شرکت‌های نفت و گازی و پتروشیمی‌ها به عنوان درآمد مستمر و پایدار شهرداری‌های جنوب استان بوشهر از آن استفاده شود.

به گفته مهدی جمالی‌نژاد این عوارض آلایندگی می‌تواند کمک شایانی به پیشرفت پروژه‌ها و در نهایت عمران و آبادانی شهرهای جنوب استان بوشهر که با هوای آلوده ناشی از فلرهای نفت و گازی دست و پنچه نرم می‌کنند، کند و خدمات مطلوبی برای مردم این شهرها به همراه داشته باشد.

مسؤولان استان بوشهر طی این سال‌ها خواستار رعایت عدالت در خصوص عوارض آلایندگی‌ها بوده‌اند و قطعا اولویت حق عوارض آلایندگی با مردم جنوب استان بوشهر و شهرستان‌هایی که بیشترین تاثیرپذیری را دارند است، شهرهای عسلویه، کنگان، جم و دیر بیشترین تاثیر پذیری از آلایندگی‌ها را دارند و باید از تضییع حقوق مردم این شهرها جلوگیری شود.

عوارض آلایندگی حق کسانی است که در زیر مشعل‌های سوزان و آلاینده این منطقه زندگی و ریه‌های خود را از دست می‌دهند و بیماری‌های پوستی و تنفسی گرفته‌اند. اگر قرار است عوارض آلایندگی عسلویه به استان‌های هم‌جوار تعلق گیرد بهتر است فلرهای آلاینده جمع‌آوری و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها مجوزهای زیست محیطی خود را به‌روز کنند.

بررسی‌ها علمی باشد نه با رابطه‌های رانتی و منفعت‌طلبانه

به گفته الماسی نماینده مجلس، محیط زیست شاخصی برای پایش ندارد و تصمیمات آن‌ها در تهران اتخاذ می‌شود، تصمیماتی که مربوط به مسائل حیاتی مردم منطقه است باید با بررسی‌های دقیق و علمی نه با رابطه‌های رانتی و منفعت طلبانه اتخاذ شود.

وی میزان پرداخت عوارض آلایندگی را ناچیز دانست و ادامه داد: اختصاص کل این اعتبارات به عسلویه هم هزینه ساخت یک بیمارستان برای این مردم را تأمین نمی‌کند.

بررسی موضوع در سازمان محیط زیست کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در این خصوص اظهار داشت: هر صنعت میزان، فصل و تاثیرگذاری آلودگی آن مشخص است و در این رابطه شاید آلودگی عسلویه یا کنگان ناشی از ۲۰ صنعت و آلودگی استان همجوار مربوط به یک صنعت باشد.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: به مردم  استان بوشهر اطمینان داده می‌شود که در سازمان محیط زیست با دقت بیشتری این موضوع بررسی می‌شود.

فعالیت‌های افرادی در استان‌های همجوار برای تضییع حق مردم استان بوشهر

امام جمعه بوشهر نیز در این خصوص با تاکید بر اجرایی‌شدن استانداردهای لازم در تحقق حق آلایندگی صنایع پارس جنوبی در مناطق مختلف استان بوشهر گفت: سهم اعتبارات عوارض آلایندگی استان بوشهر در حوزه صنایع پارس جنوبی افزایش یابد.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری با اشاره به پیشنهادات برخی افراد استان‌های همجوار برای سهم خواهی از اعتبارات عوارض آلایندگی پارس جنوبی خاطرنشان کرد: مدتی است در زمینه تلاش‌ها و فعالیت‌هایی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این رابطه از دفتر رئیس جمهور با اینجانب تماس گرفته شد افزود: نکته‌ای مهم این است که استان بوشهر با سابقه تاریخی پرشکوه در عرصه مبارزات ضد استعماری و ضد استکباری، پایتخت مقاومت ایران اسلامی نقش مهم و تاثیرگذاری در انقلاب داشته و همواره در انقلاب اسلامی برای توسعه و رشد بال بوده است.

ظرفیت بالای بوشهر در درآمدزایی برای کشور

صفایی بوشهری از ظرفیت بالای استان بوشهر در درآمدزایی خبر داد و بیان کرد: استان بوشهر یکی از محدود استان‌هایی است که در وصول درآمدهای گمرکی، نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع هسته‌ای تجارت دریایی نقش فوق‌العاده، تعیین کننده و حساس در کشور دارد.

سهم و اعتبارات بوشهر با ظرفیت‌هایش متوازن نیست

وی با بیان اینکه سهم اعتبارات و بودجه‌ای استان بوشهر با این همه ظرفیت متوازن نیست تاکید کرد: اگر اعتبارات عوارض آلایندگی بابت صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی پرداخت می‌شود به سبب آلودگی‌های زیست محیطی، آلودگی زمین، هوا و دریا است.

امام جمعه بوشهر پیگیری دیگر استان‌ها در بهره‌مندی از  اعتبارات عوارض آلایندگی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: استان‌هایی که درصدد دریافت حق خودشان هستند منافات ندارد ولی نباید از حق مردم استان بوشهر کم شود.

عده‌ای فضای استان بوشهر را دچار التهاب کردند

صفایی بوشهری با  تاکید بر پرداخت حق آلایندگی به عسلویه، جم، کنگان، دشتی، دیر و دیگر نقاط استان بوشهر افزود: برخی افراد دیگر استان‌ها با اظهارات غیرکارشناسی و غیردانش بنیان فضای استان بوشهر را دچار التهاب کرده‌اند که باید این افراد  بدون مطالعات کارشناسی سخن نگویند.

وی با بیان اینکه مردم استان بوشهر مطالبه زبانی ندارند خاطرنشان کرد: مردم استان بوشهر در دل خیلی حرف‌ها و سخنان دارند که وظیفه دارم بخشی از مطالبات مردم را بیان کنم.

امام جمعه بوشهر با تاکید بر مراعات حقوق مردم در پرداخت اعتبارات عوارض آلایندگی پارس جنوبی افزود: در آستانه انتخابات مجلس شورای موضوع سهم خواهی از اعتبارات عوارض آلایندگی مطرح می‌شود که پذیرفته شدنی نیست.

صفایی بوشهری با اشاره به اینکه مردم استان بوشهر هیچگاه حق دیگر استان‌ها حتی یک مورد طلب نکرده‌اند افزود: در گذشته برای شهرستان کنگان اعتبارات آلایندگی در نظر گرفته نشده و این در حالی است که بخش عمده‌ای از صنایع پارس جنوبی در شهرستان کنگان قرار دارد و پارس شمالی در شهرستان‌های دیر و دشتی مستقر است.

امسال عوارض آلایندگی به استان بوشهر پراخت نشده

رئیس شورای شهر بوشهر نیز اظهار داشت: به دلیل اختلاف نظر نمایندگان استان با نمایندگان فارس بر سر عوارض آلایندگی از ابتدای سال تاکنون هیچگونه عوارض حق آلایندگی به شهرداری‌های استان پرداخت نشده است.

ابوذر دهدار افزود: عوارض آلایندگی، برای جبران مشکلات زیست محیطی ناشی از تاسیسات نفتی مستقر در نقاط مختلف استان، حق مردم استان بوشهر است و استاندار و معاون عمرانی استاندار پیگیری‌های خوبی در این زمینه داشته‌اند و مقرر شده به‌زودی این موضوع حل شود و عوارض آلایندگی به شهرداری‌های استان پرداخت شود که می‌تواند نقش مهمی در ارائه خدمات شهری بهتر به شهروندان داشته باشد.

عوارض آلایندگی برای جبران ناتوانی دولت در اجرای پروژه‌ها

به گزارش فارس، حدود شش ماه است که پرداخت عوارض آلایندگی به استان بوشهر به حالت تعلیق درآمده که طبق اعلام استاندار بوشهر این تعلیق به دلیل سهم خواهی یکی از استان‌های همسایه از شرکت‌های پارس جنوبی بوده است. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و ناتوانی دولت برای اجرای پروژه‌های بزرگ، پرداخت این عوارض به شهرداری‌هایی که در استان بوشهر شامل عوارض آلایندگی می‌شوند می‌تواند زمینه رونق و توسعه شهرها را به همراه داشته باشد و امکانات جنوب استان بوشهر را افزایش دهد و در نتیجه رضایت‌مندی مردم را به همراه داشته باشد.

بدیهی است پرداخت عوارض آلایندگی حق قانونی مردم استان بوشهر و به خصوص شهرهای جنوبی این استان است و مسؤولان استان‌های همسایه نباید با سهم خواهی مانع پیشرفت شهرهای استان بوشهر در کنار آب‌های خلیج فارس شوند.

گزارش: رضا رئیسی

منبع: