رئیس سازمان هواشناسی کشور :
هنوز در خشکسالی به سر می‌بریم
پیغام: رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش‌هایی که تاکنون در کشور داشته‌ایم، ۳۰ درصد از میانگین بالاتر است.
كدخبر: 113227
1398/11/16

به گزارش«پیغام» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  سحر تاجبخش معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در حاشیه بازدید از اداره هواشناسی جم بیان کرد: در مجموع بارش‌های رخ داده در کشور ۳۰ درصد بیشتر از میانگین است و بیشترین افزایش بارش مربوط به مناطق جنوب وجنوب شرق بوده است.

او ادامه داد: بارش‌ها در استان‌های جنوبی مانند بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نسبت به بین ۳۰ تا ۱۷۰ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته و این اتفاق، به علت وقوع پدیده‌های حدی بوده که باعث افزایش بارش‌ها شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: در این میان، بیشترین افزایش بارش در استان هرمزگان به ثبت رسیده به طوری که میزان بارندگی در این استان ۱۷۰ درصد بیش از بلند مدت ۳۰ ساله بوده است.

تاجبخش گفت: اکنون در غرب و شمال غرب کشور کمبود بارش داریم و مناطق مرکزی کشور هم تقریبا با کمبود بارش رو به رو هستند.

او عنوان کرد: نقشه‌های بلند مدت نشان می‌دهد الگوی بارش تا پایان سال در حد میانگین خواهد بود، اما در این نقشه‌ها پدیده‌های حدی مانند بارش‌های سیل آسایی که در چند وقت اخیر داشتیم دیده نمی‌شود و این پدیده ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از رخ دادن در نقشه‌ها قابل دیدن است.

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه هنوز در کشور خشکسالی حاکم است، افزود: خشکسالی علاوه بر میزان بارش‌ها به تامین آب‌های زیرزمینی مربوط است. کشور ما ۱۱ سال بدون بارش مناسب بوده است و حتی اگر بارش‌ها باعث تامین آب‌های سطحی شود، دست‌کم ۱۰ سال طول می‌کشد که آب‌های زیر زمینی تامین شود؛ بنابراین هنوز در شرایط خشکسالی هستیم.

تاجبخش راه‌های ارتباطی مردم با هواشناسی را درگاه این سازمان، شماره تلفن ۱۳۴ و کانال‌های هواشناسی در پیام رسان‌های داخلی ایتا، گپ و سروش عنوان کرد.

منبع: