متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری:
پیشگیری مهم‌ترین راه برای مقابله با ویروس کرونا است
پیغام: متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: پیشگیری مهم‌ترین راه برای مقابله با ویروس کرونا است که این مهم در کشور اکنون در ۲ سطح ملی و فردی انجام می‌شود.
كدخبر: 113233
1398/11/16

به گزارش «پیغام»به نقل از ایرنا؛ دکتر محسن نکونام در دوره آموزشی برای ارتقا سطح سواد سلامت بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی استان بوشهر افزود: این ویروس تاکنون وارد ایران نشده با این وجود در سطح ملی توسط دولت پیشگیری‌هایی چون اجازه ندادن به ورود مسافران مشکوک، انجام آزمایش‌های مختلف روی افراد مشکوک به ابتلا به ویروس و کرونا، ساخت واکسن و غیره انجام می‌شود.‌

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا دارو و درمان ندارد، بیان کرد: مهمترین نوع پیشگیری مربوط به اشخاص است که فرد خودش مراقبت لازم را داشته باشد.

نکونام ادامه داد: در بعد فردی نیز خودداری از دست دادن در بازه زمانی وجود ویروس کرونا، اجتناب از روبوسی، دوری از افراد مبتلا و در صورت اضطرار  برای دیدار با افراد مبتلا استفاده از ماسک ضرورت دارد.

وی افزود: دست‌ها نیز در روز چندین بار به مدت ۱۴ ثانیه به طور کامل باید با آب و صابون شست و شو ودر زمان عطسه و سرفه از دستمال استفاده شود.

نکونام تاکید کرد: در صورت نبودن دستمال باید از آستین لباس استفاده کرد تا دست‌ها با دهان و گلو ارتباط نداشته باشد.

وی گفت: چنانچه کسی مبتلا به این بیماری شد باید از حوله حمام گرفته تا هرگونه وسایل شخصی که دارد و حتی ظرف‌ها آنها را ایزوله کرد.

نکونام ادامه داد: این بیماری در کودکان و افراد سالمند و کسانی که زمینه بیماری دیگری را داشته باشد می‌توان کشنده و خیلی خطرناک باشد.

وی گفت: بیماری‌هایی مثل کبد چرب، مشکلات تنفسی، کلیوی، بیماری‌های قلبی عروقی و بیمارانی که از داروهای شیمی درمانی استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا هستند.

نکونام بیان کرد: سرماخوردگی با آنفولانزا تفاوت دارد زیرا در سرماخوردگی علائم این بیماری  تدریجی و شامل سرفه، تب، سردرد و آبریزش بینی است اما در آنفولانزا به یکباره علائم سرما خوردگی اتفاق می‌افتد و به یک باره دمای بدن زیاد و ایجاد تب صورت می‌گیرد.

وی توصیه کرد: برای اینکه آنفولانزا حاد نشود کافی است تب را با تب برها مانند قرص بروفن و شیاف کنترل کرد.

منبع: