"تل (تپه) تهماچی" در دیلم ثبت ملی شد+عکس
«تل (تپه) تهماچی» شهرستان دیلم به عنوان تنها اثر پیش از تاریخ در کرانه‌های خلیج فارس به ثبت ملی رسید.
كدخبر: 113395
1398/11/30

به گزارش «پیغام»، چندی پیش بود که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اعلام کرد: آثاری سفالی در محوطه تل یا تپه تهماچی در فاصله سه کیلومتری غرب روستای عامری و در جوار روستای شاه عبدالله شهرستان دیلم کشف شده که نشان از وجود یک تمدن بزرگ و قدیمی در این منطقه دارد.

تل تهماچی در دشتی وسیع و هموار، واقع شده است. در این منطقه تپه‌هایی بزرگ وجود دارد با ارتفاع ۵ تا ۶ متری از سطح زمین‌های اطراف که لایه‌های تاریخی و فرهنگی آن قابل دیدن است.

  

یافته‌های تاریخی و فرهنگی سطح تپه‌ها شامل ظروف سفالی نخودی رنگ با نقوش هندسی به رنگ قهوه ای، سبز تیره و سیاه است که نمونه‌های آن در چهار روستایی شهرستان گناوه و تل سوز و تل قاشی در روستای خلیفه‌ای شهرستان دشتستان یافت شده و همزمان با فرهنگ دوره باکون در استان فارس است.

همچنین علاوه بر سفال منقوش، ابزار‌های سنگی و استخوان‌هایی نیز در محوطه پیدا شد.

بررسی‌ها نشان داد که این محوطه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است.

حالا مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی بوشهر از ثبت ملی تل یا تپه تهماچی خبر داده است.

محمد حسین ارسطو زاده گفت: تل تهماچی متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد و تنها اثر پیش از تاریخ است که در کرانه‌های خلیج فارس قرار دارد.

او افزود: ثبت این اثر شرایط و پشتوانه قانونی را برای نگهداری بیشتر از آن فراهم می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی بوشهر بیان کرد: تل تهماچی پس از تل سرخو، دومین تپه تاریخی شهرستان دیلم است که در چند روز اخیر در فهرست آثار ملی به ثبت می‌رسد.

منبع: