تکلیف مردم بوشهر چیست؟
بوشهر و نوروز کرونایی 99
🔻 به هر حال اگر کنترلی در کار نبود و قرار شد مانند گذشته هر کسی سرش را زیر بیندازد و وارد بوشهر شود، یک راه بیشتر نداریم و آن هم خزیدن به کنجی است در حرم امن خانه و خودقرنطینه‌گی. یک نفر هم باید برای تأمین نیازهای ضروری از خانه بیرون برود.
كدخبر: 113622
1398/12/17
 

اسماعیل منصورنژاد- نویسنده و روزنامه نگار

🔻 این طور که در خبرها آمده، بوشهر هم کرونایی شد. می‌گویند سه نفر غیربومی با سوغات کرونا آمده‌اند بوشهر و فعلاً همین جا بستری‌اند. اینها هم نمی‌آمدند، نهایتاً یک بوشهری مسافر دست خالی برنمی‌گشت که شرمنده همشهری‌هایش بشود.

 
🔻آنچه که بوشهر را می‌ترساند، روزهای تعطیلی عید است که اگر مسافران بخواهند بدون توجه به دستورات خانه‌نشینی، کفش و کلاه بکنند و به سمت بوشهر بیایند، یا باید به کوه و کمر پناه ببریم، که نمی‌توانیم، یا نهایتاً از توی خانه جُم نخوریم. 
 
🔻البته به نظر می‌رسد امسال اغلب هم‌میهنان تمایلی به مسافرت نداشته باشند، اما همیشه عده‌ای از هموطنان بی‌آداب و ترتیب وجود دارند که بدون کرونا هم برای مسافرت و جاده و شهر میزبان خطرناک‌اند. وای به روزی که حامل ویروس کرونا هم باشند که آن وقت مصیبت در مصیبت است.
 
🔻اینکه برنامه کاربردی و عملی دولت و مسئولین در مقابل خطری که بوشهر و سایر جاهای سالم را تهدید می‌کند، چیست، معلوم نیست. می‌گویند قبل از دالکی و... ورودی‌های استان بوشهر را چک می‌کنند که کسی تب نداشته باشد. خب، دستگاه دمای نامتعارف بدن را نشان می‌دهد، اما علائم نهفتگی کرونا را نه. مشکل اینجاست که ممکن است کسی مبتلا باشد، ولی خودش نداند. حرارت‌سنج هم علائم نهفتگی را نشان نمی‌دهد.
 
🔻تا کنون چندین کمپین «نه به سفر» و خانه‌نشینی راه افتاده که امیدواریم هموطنان موضوع را جدی بگیرند. امسال چاره‌ای نداریم در خانه بنشینیم و قید مسافرت را بزنیم که نه خودمان آسب ببینیم، نه اگر مبنلا هستیم، دیگران را درگیر کنیم.
 
🔻یکی از دوستان می‌گفت که بهتر است بوشهر را در روزهای عید قرنطینه کنند و نگذارند کسی وارد آن شود. پیشنهاد خوبی است و مفید، اما عملیاتی کردن آن بدون قهر و خشونت و دعوا و درگیری، ممکن نیست. اگر کسی هم وارد بوشهر نشود، با او که می‌خواهد از بوشهر بیرون برود چه باید کرد؟ 
 
🔻باید اطلاع‌رسانی‌ها درباره خانه‌نشینی و «نه به سفر» همگانی شود که مردم خودشان از شر سفر بگذرند و در خیرات بی‌خطر خانه بنشینند. اما اگر  عده‌ای بخواهند وارد مناطق پرخطر شوند و یا خودشان پرخطر و مشکوک باشند و بخواهند وارد یک منطقه سالم شوند.  به کار بردن زور علیه آنها، تنها راه و چاره است. زور و خشونت اگر عده‌ای را ناراحت و دلزده می‌کند، اما سلامتی مردم را تضمین می‌کند.
 
🔻در برخی موقعیت‌ها که عده‌ای گوش‌شان به حرف خوش و خواهش و تمنا بدهکار نیست و بدون درنظر گرفتن شرایط می‌خواهند مانند گذشته جولان بدهند، نیروی انتظامی به ناچار باید برای حفاظت از سلامتی مردم، از زور استفاده کند.
 
🔻 نهایتاً اگر دولت برنامه‌ای نداشت و همه چیز مانند سالهای قبل به حال خود رها شد، مطمئناً دچار مشکل می‌شویم و خطر همه‌گیری کرونا بسیار بیشتر خواهد شد. هر چه خطر بیشتر شود، احتمال کنترل آن نیز مشکل‌تر خواهد بود. در چنین حالتی به ناچار باید مسایل بهداشتی را محکم رعایت کنیم تا اگر هم با یک مبتلا روبرو می‌شویم، آسیب نبینیم و به سلامت عبور کنیم. 
 
🔻 به هر حال اگر کنترلی در کار نبود و قرار شد مانند گذشته هر کسی سرش را زیر بیندازد و وارد بوشهر شود، یک راه بیشتر نداریم و آن هم خزیدن به کنجی است در حرم امن خانه و خودقرنطینه‌گی. یک نفر هم باید برای تأمین نیازهای ضروری از خانه بیرون برود.
منبع: