آموزش وپرورش در پهنای سکوت
آموزش و پرورش در شرایط کرونایی، با وجود تمام تنگناها و مشکلات و در عین وجود نقص‌های زیاد، جریان آموزش و تربیت را به کناری ننهاده است و با شیوه های گوناگون اموزش را تداوم بخشیده است.
كدخبر: 114532
1399/02/27

غلامرضا دانش‌فر

از جمله شاخصه‌های انسان مدرن؛ برنامه ریز بودن، بلند پرواز بودن ،دارای اعتماد به‌نفس، برخوردار از انعطاف و فعال بودن می‌باشد۰ پویایی جامعه امروز بیشتر ازهرعامل دیگر به‌نظر می‌رسد به انسان وابسته باشد انسانی که در معرض چالش‌های گوناگون؛ توانایی مواجهه با تعارضات و مدیریت آنها را با شاخصه های انسان مدرن داشته باشد و آرامش، سلامت، موفقیت و توسعه را به بشر عرضه دارد. آرامش (امنیت روانی- مادی و ابعاد گوناگون آن )و سلامت( بهداشت در بعدهای مختلف )زمانی به پایداری می‌رسد که آموزش را به‌عنوان بستر و پشتوانه خود داشته باشد. در این روزها که خلایی در حوزه بشریت رخ داده و بشر را به تکاپوی زندگی دوباره واداشته، آموزش و پرورش می‌تواند این تلاش را پایدارتر کند.

 برای این منظور آموزش و پرورش در شرایط کرونایی، با وجود تمام تنگناها و مشکلات و در عین وجود نقص‌های زیاد، جریان آموزش و تربیت را به کناری ننهاده است و با شیوه های گوناگون اموزش را تداوم بخشیده است. 

به‌تازگی هم حرکتی را بر مبنای رفع دغدغه دانش آموزان و خانواده‌هایی که نتوانسته بودند در فضایی به غیر از کلاس و مدرسه دانش بیاموزند، به‌شرح زیر مهیا کرده است:

 ۱   آماده کردن و تمهیدات لازم را برای ضدعفونی کردن مدارس و رعایت اصول بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری که اولویت مهم و اول باز شدن مکان های آموزشی است، مبنا قرار داده است.

 ۲   رفع اشکال دانش‌آموزانی که به هر دلیل نتوانسته‌اند از خدمات آموزشی غیر حضوری استفاده کنند و آن هم به‌صورت داوطلبانه و بر اساس رعایت عدالت آموزشی برای همه شاید نظرگاه باشد.

 ۳   شورای مدرسه به‌عنوان مهم‌ترین واحد تصمیم‌گیری مشخص شده که در آن نقش انجمن اولیا و مربیان و معلمان مدرسه در ارزشیابی دانش‌آموزان لحاظ شده است و تعیین کننده اصلی در باز شدن مدرسه است.

 ۴  حضور داوطلبانه دانش آموزان و با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری باید چنان باشد که مهم‌ترین عنصر را سلامت دانش آموز در نظر بگیرد. لذا با وجود ضدعفونی کردن مدرسه فرض باید این باشد که هر مکان و فضایی و افراد درون آن ممکن است منتقل کننده بیماری باشند.

 ۵   مدیران و معلم‌ها  انسان هستند و به‌طور دقیق هم اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی را رعایت می‌کنند و هم دارای فشار و استرس عدم رعایت خواهند بود.

 ۶  شادابی، طراوت، زندگی و صیانت با مدرسه، دانش آموز، معلم  و انسان ها در شهر و روستا رنگ دیگری دارد.

 ۷   تلفیق آرامش، سلامت و آموزش به پایداری هر کدام و ایجاد خلاقیت می انجامد.

 ۸  خانواده‌ها، دانش آموزان، معلمان و انسان‌ها به‌طور کلی در این روزها فشار و استرس زیادی متحمل شده‌اند. شاید فضای مناسب برای رفع  این معضل؛ مدرسه و نگاهی دوباره به مدرسه و محیط آن باشد.

 ۹   مسیر آموزش سبک زندگی جهت آمادگی رویارویی با چالش‌ها از آموزش می‌گذرد.

۱۰ سلامت همه به‌ویژه دانش‌آموزان؛مهم‌ترین مؤلفه است و با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست .

۱۱ هیچ عنصر اجباری جهت حضور دانش آموزان در مدرسه به رسمیت شناخته نشده است.

 ۱۲ هیچ عنصر تنبیهی جهت حضور دانش آموزان در مدرسه به رسمیت شناخته نشده است.

 ۱۳ این نوشته فقط یک نگاه و از یک منظر می‌تواند باشد.

 ۱۴ نقد، انتقاد، اصلاح و ارائه راهکار به این نوشته و این حرکت می‌تواند به بهبود آموزش و تربیت انسان امروز کمک  کند. بنابراین از مردم عزیز دعوت می‌کنیم که از این نقد دریغ نکنند.

منبع: