کنایه لاریجانی درباره برخی ردصلاحیت‌ها
رئیس مجلس با بیان اینکه درباره ردصلاحیت‌ها، شورای نگهبان فصل‌الخطاب است، گفت: البته این نقد را دارم که در برخی جاها دقیق عمل نشد. اگر ما راجع به حقوقدان‌ها همین کار را می‌کردیم و بعد می‌گفتیم مشکل فساد دارند، خوب بود؟ ولی مجلس با متانت رفتار کرد.
كدخبر: 114610
1399/02/30

پیغام: رئیس مجلس با بیان اینکه درباره ردصلاحیت‌ها، شورای نگهبان فصل‌الخطاب است، گفت: البته این نقد را دارم که در برخی جاها دقیق عمل نشد. اگر ما راجع به حقوقدان‌ها همین کار را می‌کردیم و بعد می‌گفتیم مشکل فساد دارند، خوب بود؟ ولی مجلس با متانت رفتار کرد.

به گزارش«پیغام»؛ علی لاریجانی در بخشی از گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در آستانه پایان دهمین دوره مجلس درباره قانون انتخابات و انتقادات دبیر شورای نگهبان مبنی بر کم‌کاری مجلس، گفت: من برای حضرت آیت‌الله جنتی احترام زیادی قائل هستیم. ایشان از سابقون انقلاب هستند و من برای افرادی که در انقلاب سابقه‌دار هستند احترام قائل هستم و نمی‌دانم ایشان چنین چیزی گفته اند یا نه، شأن ایشان هم اجل از این است که در جزئیات این چنینی ورود کنند.

لاریجانی ادامه داد: در هر مجلسی راجع به قانون انتخابات وصله، پینه‌ای انجام می‌شد و ما گفتیم یک بار برای همیشه، قانون کامل انتخابات را مطابق سیاست‌های کلی نظام تصویب کنیم. یکی از دوستانی که الان عضو حقوقدان شورای نگهبان هست مبدع قضیه بود. جلسه‌ای گذاشتیم که آقای کدخدایی حضور داشت، از مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون هم افرادی بودند. گفتیم چنین هدفی داریم و ما مطالعه کرده‌ایم تا ببینیم دنیا چطور انتخابات برگزار می‌کند. همچنین اینکه طبق سیاست‌های کلی، انتخابات عادلانه باشد، مصالح ملی و ارتباطات مردمی رعایت شود، چه اقدامی می‌توان انجام داد.

وی با بیان اینکه در نهایت درباره قانون انتخابات، به مدل انتخابات تناسبی رسیدیم، در توضیح این الگو، گفت: انتخابات تناسبی یعنی هم نقش افراد در یک شهر کوچک باید لحاظ شود هم در سطح کلان‌تر. مثلا در فریمان ما، یک فرد می‌بایست ۱۵ درصد آراء مردم فریمان را کسب می‌کرد ولی در کل استان هم باید رأی بیاورد برای اینکه جایگاه، ملّی‌تر شود. یکی از انتقادات این است که نماینده‌ها به دنبال پروژه در شهرها هستند، خب برای رفع این موضوع، باید سطح نماینده را از جزء به کلان ارتقا می‌دادیم.

رئیس‌مجلس، احساس مشارکت و تأثیرگذاربودن مردم را یکی از نکات مثبت قانون انتخابات تناسبی دانست و گفت: در همین مجلس دهم یک لیست در تهران رأی آورد و لیست بعدی اگرچه مقداری فاصله داشت امّا به‌کلی از عرصه کنار رفت. در الگوی تناسبی، افراد و لیست‌ها به نسبت رأی‌شان می‌توانند در مجلس حضور داشته باشند. یعنی لیست برنده مجلس دهم شصت درصد و لیست دیگر چهل درصد می‌توانستند در مجلس سهیم باشند. همه این الگو را پذیرفتند و گفتند درست است.

وی ادامه داد: بنده در همین موضوع به‌صورت تلفنی با حضرت آیت‌الله جنتی صحبت کردم و گفتم که چنین بحثی وجود دارد. آقای کدخدایی هم قبول داشتند و همکاری هم کردند. بر اساس این قانون، سطح انتخابات عوض شد و از حوزه خرد بالا آمد. دو سال زمان برد و بعد در مجلس قانون آن تصویب شد، اما یکمرتبه شورای نگهبان اصل موضوع را به‌هم زد و گفت قسمت‌های مربط به شفافیت مالی درست است. مجلس حق داشت ناراحت شود. البته ما آن قسمت شفافیت مالی را تصویت کردیم و نمی‌دانم گلایه برای چیست.

لاریجانی ادامه داد: بگومگوهای اخیر هم مربوط به همین انتخابات و ردصلاحیت‌هاست. در این شرایط باید به همه وجوه توجه کرد. جایگاه شورا باید حفظ شود و مورد احترام و دفاع است و نباید به آن اسائه ادب بشود. مجلس هم همینطور. برخی حرف‌های افراد برای مجلس خوب نیست. مجلس پایگاه دموکراسی و جزئی از نظامی ولایی است. کسی که می‌گوید ولایتمدار است نمی‌تواند بگوید فقط به حضرت آقا اعتقاد دارم. آقا فرمودند مجلس ریل‌گذار است. یعنی اگر ولایت بخواهد محقق بشود از طریق مجلس است. اینکه امام گفتند اگر قوانین رانندگی رعایت نشود خلاف شرع است، ناشی از همین موضوع است.

وی با بیان اینکه درباره ردصلاحیت‌ها، شورای نگهبان فصل‌الخطاب است، افزود: البته این نقد را دارم که در برخی جاها دقیق عمل نشد. اگر ما راجع به حقوقدان‌ها همین کار را می‌کردیم و بعد می‌گفتیم مشکل فساد دارند، خوب بود؟ ولی مجلس با متانت رفتار کرد. در هرصورت این مسائل گذشته است و دو طرف باید از این موضوعات عبور کنند.

منبع: همشهری آنلاین

 
 
منبع: