بیش از ۷۵ درصد ایرانی ها یا چاق اند یا اضافه وزن دارند
یکی از مشکلات جامعه ایرانی، چاقی و اضافه وزن است. به طوری که بیش از ۷۵ درصد ایرانی ها یا چاق هستند و یا اینکه اضافه وزن دارند.
كدخبر: 114645
1399/03/02

پیغام: هفته سلامت گوارش از دوم تا نهم خرداد ۹۹ با شعار «میکروبیوم و دستگاه گوارش»، در استان های مختلف کشور برگزار می شود.

به گزارش«پیغام» به نقل از مهر، سید محمد مهدی میرناصری دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش، گفت: امسال با توجه به شیوع کرونا، تصمیم گرفته شد تا برنامه های هفته سلامت گوارش در قالب وبینار برگزار شود.

وی با اعلام اینکه برنامه های هفته سلامت گوارش تا ۱۷ خرداد ادامه خواهد داشت، افزود: این برنامه ها بیشتر برای پزشکان است.

میرناصری ادامه داد: در هر استان برای برگزاری هفته سلامت گوارش، یک دبیر علمی و یک کمیته علمی داریم.

رضا ملک زاده رئیس هفته سلامت، با عنوان این مطلب که انسان سالم معمولاً بیش از ۱۰۰ تریلیون باکتری و میکروب در بدنش دارد، گفت: این تعداد، ۱۰ برابر سلول های بدن انسان است.

وی افزود: در گذشته خیلی به نقش بیماری زایی و سلامت باکتری ها و میکروب ها توجه نمی شد، اما از اول قرن ۲۱ بود که انسان و علم پزشکی و بیولوژیست ها در این مسیر قرار گرفتند به طوری که هر سال نزدیک به ۹ هزار مقاله علمی در همین ارتباط منتشر می شود.

رئیس هفته سلامت گوارش، تاکید کرد: میکروب ها نقش بسیار مهمی در سلامت و بیماری انسان دارند. تغییر میکروبیوتا که عمدتاً باکتری هستند، در این بین نقش مهمی دارند. هر کسی یک نوع میکروبیوتا دارد که عوامل تغییرزای میکروبیوتا شامل چند عامل است.

ملک زاده ادامه داد: این عوامل تغییرزای میکروبیوتا، شامل نوع تولد طبیعی و سزارین، شیر مادر، رژیم غذایی، بهداشت دهان و دندان، سن تقویمی، مصرف داروها و منطقه جغرافیایی محل زندگی است.

وی با عنوان این مطلب که یکی از مشکلات سلامت ایرانی ها بهداشت دهان و دندان است، افزود: ۹۰ درصد میکروبیوتا در لوله گوارش هستند.

ملک زاده، شناخت میکروب هایی که باعث بیماری می شوند را مورد اشاره قرار داد و گفت: به عنوان مثال، مشخص شده که میکروب هلی کوباکتر، عامل ۸۵ درصد موارد سرطان معده است.

وی افزود: یکی از مشکلات جامعه ایرانی، چاقی و اضافه وزن است. به طوری که بیش از ۷۵ درصد ایرانی ها یا چاق هستند و یا اینکه اضافه وزن دارند. همین مسئله عامل بروز بیماری هایی همچون دیابت، سکته و برخی سرطان ها است.

منبع: