۵۴۰ هکتار از مراتع کوهستانی دشتستان در آتش سوخت
پیغام: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای و پایش محیطی مشخص شد در آتش‌سوزی هفته جاری منطقه دهرود شهرستان دشتستان این استان ۵۴۰ هکتار از مراتع کوهستانی سوخته‌است.
كدخبر: 114767
1399/03/07

به گزارش «پیغام»؛ غلامرضا منتظری شامگاه درگفت وگو با ایرنا افزود: از این میزان ۶۰ هکتار مشجر و دارای پوشش درختی بوده‌است به همین دلیل عمده خسارت به گونه‌های مرتعی و بوته‌ای یک و چندساله مثل بهمن، گون و تنگرس وارد شده و درختان بنه، بادام، کلخنگ، انجیر کوهی و شیر بادام خسارت قابل توجهی ندیده‌است.

وی بیان کرد: با اراده مردم و همت مسئولان آتش‌سوزی مراتع دهرود بوشهر در زمان حاضر بعد از چهار شبانه روز به طور کامل مهار و خاموش شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: آتش سوزی منطقه دهرود شهرستان دشتستان که از عصر جمعه گذشته شروع شده بود غروب دوشنبه بطور کامل خاموش شد و در این مدت آتش به طور پیوسته استمرار نداشته و چند بار مهار و پس از ساعت‌هایی دوباره شعله ور می‌شد.

وی افزود: به محض اطلاع از شروع آتش‌سوزی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان و استان بوشهر به طور ضربتی فراخوان و سازماندهی شدند و جوامع محلی، مرتعداران، همیاران طبیعت، شوراهای اسلامی و دهیاری‌های بخش ارم و بوشکان و نیروهای بسیجی نیز به یاری یگان حفاظت منابع طبیعی شتافتند.

منتظری در باره علت اینکه چرا آتش‌سوزی در همان روز نخست کنترل و مهار نشد، گفت: همه تلاش و امکانات انسانی و فنی بکار گرفته شد اما ویژگی توپوگرافی منطقه، عرصه‌های بسیار بلند با شیب تند و پرتگاهی، وزش باد شدید، هوای گرم و پوشش متراکم گیاهان در این فصل به دلیل بارندگی‌های مناسب چند ماه گذشته شرایط را برای خاموش کردن آتش بسیار سخت و طاقت فرسا کرده بود، طوریکه نقل و انتقال تجهیزات و پشتیبانی در مواردی با چهارپایان صورت گرفت، اما به لطف خدا و همت مردم و سازماندهی مسئولان منطقه، آتش در کوتاه‌ترین زمان ممکن مهار شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: در عملیات خاموش کردن آتش بیش از ۲۰۰ نفر نیروی انسانی وارد منطقه شد و در مهار آتش مشارکت کردند و در کنار امکانات موجود یک فروند بالگرد هلال احمر نیز برای نقل و انتقال نیروهای مردمی و تجهیزات اطفای حریق از استان همجوار به منطقه اعزام شد.

وی از مردم و بویژه ساکنان  عرصه‌های منابع طبیعی خواست در پیشگیری از بروز چنین حوادثی مشارکت داشته باشند و از همه مسئولان شهرستان، مردم غیرتمند منطقه و رسانه‌های ارتباط جمعی در اطلاع رسانی و پوشش مناسب خبری عملیات مهار آتش سوزی و آگاهی بخشی به جامعه تشکر کرد.

منتظری بیان کرد: علت این آتش‌سوزی در دست بررسی است اما به احتمال بسیار زیاد عوامل انسانی در این حادثه دخیل بوده‌است.

منبع: