ارسال پرونده دو دستگاه پزشکی تاریخی برای ثبت در فهرست ملی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر از آماده سازی پرونده دو دستگاه پزشکی تاریخی استان برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد.
كدخبر: 114928
1399/03/13

به گزارش «پیغام» به نقل از خبرگزاری صداوسیما بوشهر؛ محمدحسین ارسطوزاده گفت: دو دستگاه اتوکلاو زغالی و الکتروشک والتر دکتر سید نصیر سینایی از اولین دستگاه‌های پزشکی بودند که توسط این پزشک از فرانسه وارد بوشهر شد و می‌توان گفت نماد تغییر سبک پزشکی از سنتی به مدرن است که اکنون در موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس نگهداری می‌شوند.

وی افزود: دکتر سینایی پس از گذراندن دوره طب در دارالفنون، برای گذراندن دوره تخصصی جراحی، کودکان، زنان و زایمان، پوست و مغز و اعصاب راهی فرانسه شد و با پایان دوره دو ساله در دانشگاه طب پاریس نزدیک به یک قرن پیش در سال ۱۹۲۸ میلادی به ایران بازگشت.

ارسطوزاده گفت: با مشغول شدن دکتر سینایی در اولین مرکز بهداشتی و درمانی جنوب کشور، او از این دستگاه‌ها برای استریل کردن تجهیزات پزشکی و همچنین درمان بیماری‌های پوستی و مشکلات روانی استفاده می‌کرد.

وی افزود: با توجه به قدمت استفاده از این تجهیزات تاریخی پزشکی در بوشهر که مردم از تمام نقاط کشور برای درمان در آن زمان به بوشهر سفر می‌کردند، پرونده سازی و مستند سازی این دو دستگاه برای ثبت در فهرست آثار ملی آغاز شده و با تکمیل پرونده برای دفاع ارسال خواهد شد.

  

منبع: