گردشگری کشاورزی معامله هر دو سر سود در بوشهر
ایجاد مناطق، مناظر و مسیرهای گردشگری در مراکز کشاورزی علاوه‌بر تجدید حیات اشتغال و تنوع درآمدزایی برای روستاییان و پناهگاهی برای شهرنشینان فراری از شلوغی شهر و جست وجوگر آرامش روانی در جایی دور از هیاهو است و در واقع معامله‌ای هر دو سر سود در مسیر تولید و توسعه اقتصادی استان بوشهر و کشور است.
كدخبر: 114933
1399/03/14

به گزارش «پیغام» ایرنا نوشت؛ قدم زدن در میان ردیف‌های نخلستان، چیدن محصولات باغ‌ها و کشتزارها با دستان خود، تماشای کاشت تا برداشت محصولات کشاورزی می‌تواند برای شهرنشینان خسته از دود دم زندگی ماشینی لذتی داشته باشد که  او را بیش از پیش به بوشهر بکشاند.

این نوع از گردشگری آموزش، تفریح، هیجان و لذت را با هم به ارمغان می‌آورد و در مقیاسی کوچک کمترین اثرات نامطلوب زیست محیطی را از خود برجای می‌گذارد.

گردشگران این حوزه چند روزی را در کشتزارها و باغ‌ها می‌گذرانند، حس خوب زندگی در خانه‌های روستایی را تجربه می‌کنند و مطالبی از کشاورزی می‌آموزند که شاید هیچ‌گاه از ذهن آنها پاک نشود.

گردشگری کشاورزی در هم‌تنیدگی آموزش و سفر است، بسیاری از مصرف‌کننده‌ها بویژه کودکان و نوجوانان علاقه‌مند هستند بدانند محصولات کشاورزی، دامی و صنایع دستی روستایی چگونه تولید می‌شوند.

در گردشگری روستایی کمترین فاصله میان تولید و مصرف وجود دارد مشاهده می‌شود و گردشگر تماسی مستقیم با رویدادهایی خارج از روزمرگی زندگی خود را تجربه می‌کند.

بوشهر کانون گردشگری کشاورزی همه فصول

تنوع در حوزه کشاورزی و دامداری استان بوشهر کم نیست و از خرما پزون تابستانه تا تماشای نرگس‌زارهای دیم و کوهنوردی باغ‌های تنگستان و برداشت گوجه‌های سرخ در خنکای زمستان  را در بر می‌گیرد.

رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: گردشگری کشاورزی به عنوان شاخه‌ای از گردشگری روستایی، بخشی نو در صنعت گردشگری است که تا کنون به آن ورود نشده‌است.

رضوان حیدری ادامه داد: گردشگری کشاورزی با تکیه بر علاقه‌مندی گردشگر به زندگی در فضای کشاورزی و دامپروری صورت می‌گیرد و استان بوشهر ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری در این حوزه دارد.

وی افزود: نخلستان‌های دشتستان، مزارع گوجه فرنگی خارج از فصل در دیر و دشتی و مرکبات و زیتون در جم جاذبه‌هایی است که می‌تواند گردشگر را در فصل زمستان به بوشهر بکشاند.

رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر اضافه کرد: تجربه بارور کردن درختان خرما و اقامت و انجام فعالیت‌های کشاورزی در مزارع گوجه در فصلی که تنها در جنوب به چشم می‌خورد می‌تواند برای گردشگران از نقاط مختلف کشور جذاب باشد.

برگزاری تورهای گردشگری کشاورزی 

حیدری گفت: هر چند فعالیت اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی استان بوشهر می‌توانند گردشگری کشاورزی را پوشش دهند اما بهتر آن است که پذیرش گردشگر از سوی کشاورزان باشد تا درآمد اقتصادی حضور و اقامت آنان در مزارع مستقیم به خود کشاورزان برسد.

رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر ادامه داد: مراکز و دفاتر خدمات گردشگری می‌توانند تورهایی با عنوان گردشگری کشاورزی ترتیب دهند و علاقه‌مندان را جذب کنند تا تنها پذیرش گردشگر به عهده کشاورزان باشد.

حیدری گفت: هرچند ممکن است یکی از دغدغه‌های کشاورزان در پذیرش گردشگر در مزارع و باغ‌های خود نگرانی از آسیب دیدن محصولات‌شان باشد اما با فرهنگ سازی و آموزش گردشگری مسئولانه از سوی راهنمای تورها می‌تواند این نگرانی کشاورزان را برطرف کند.

تنوع جاذبه‌های گردشگری کشاورزی استان بوشهر  

غالب گردشگران بوشهر با غنیمت شمردن هوای معتدل زمستانه جنوب، در این فصل راهی  بوشهر می‌شوند، سرسبزی گلخانه‌های این استان در زمستان‌ها می‌تواند مقصد چشم‌نوازی برای گردشگرانی باشد که به دیر، دشتی و دشتستان سفر می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ظرفیت بالای محصولات جالیزی خارج از فصل این استان در زمستان سبب شده‌است این ظرفیت مورد توجه طرح جامع گردشگری استان قرار گیرد.

محمد تقی منوچهری گفت: اکنون سطح زیر کشت گلخانه‌ها در استان  ۳۹۲ هکتار رسیده‌است و  تولید گوجه فرنگی و انواع نشاء، محصولات سبزی و صیفی و خیار درختی بیشترین محصولات تولیدی در گلخانه‌های استان بوشهر است .

وی اضافه کرد: شهرستان‌های دشتی، دشتستان و دیر بیشترین سطح گلخانه‌ها را در استان بوشهر دارند.

محمد تقی منوچهری از ظرفیت نخلستان‌های استان نیز به عنوان یکی دیگر جاذبه‌هایی نام برد که می‌تواند مشتاقان زیادی را روانه دشتستان بوشهر کند.

وی افزود: بیش از ۶ میلیون اصله نخل در استان بوشهر وجود دارد و می‌توان با برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری مراسم آیینی در کنار نخلستان‌ها، گردشگرانی که مشتاق تماشای برداشت خرما هستند را جذب کرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: شهرستان دشتستان با ۱۸ هزار هکتار نخلستان یکپارچه و امکان دسترسی آسان به ۳ استان خوزستان، فارس و کهکیلویه و بویراحمد قابلیت بالایی برای ایجاد اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی در جوار نخلستان‌ها دارد.

منوچهری اضافه کرد: هوای مطبوع آبان تا اردیبهشت این منطقه شرایط مناسبی را برای برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط با خرما و صنایع دستی وابسته به نخیلات فراهم کرده‌است.

وی ادامه داد: گردشگران می‌توانند با سفر به دشتستان این استان از نزدیک گرده افشانی و برداشت خرمای جنوب را تماشا کنند.

یس جهاد کشاورزی استان بوشهر همچنین از نرگس‌زارهای دیم ارم و بوشکان شهرستان دشتستان یاد کرد و گفت: ۱۰ هکتار نرگس‌زار دیم به همراه آب و هوای مناسب در این منطقه جذابیت لازم برای ایجاد اقامت‌گاه‌های بوم گردی و اقامت در منطقه را دارد.

منوچهری افزود: سد مخزنی رئیس‌علی دلواری در ۶۰ کیلومتری دشتستان نیز گردشکران زیادی را به خود جذب کرده است.

وی تنوع محصولات باغی شهرستان‌ تنگستان را یکی دیگر از جاذبه‌های بالقوه گردشگری کشاورزی بوشهر دانست و اضافه کرد: سفر به این شهرستان امکان تلفیق گردشگری کشاورزی و کوهنوردی را برای مشتاقان به همراه دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: ایجاد اقامت‌گاه‌ها با حفظ اصالت‌های روستایی و پس از آن اجرای موسیقی و بازی‌های محلی و فراهم آوردن شرایط تفریح در مزارع به همراه آموزش اصول کشاورزی برای گردشگران، راهکار توسعه صنعت گردشگری کشاورزی در استان است.

باغ‌های کنار پیوندی یکی دیگر جاذبه‌های کشاورزی است که در چند استان محدود می‌توان دید، دشتی استان بوشهر بزرگ‌ترین مرکز تولید این میوه گرمسیری است که برای تماشای باغ‌های کنار پیوندی اینشهرستان باید ۸۰ کیلومتر به جنوب شهرستان بوشهر سفر کرد، خنکای هوای اسفندماه جنوب انگیزه‌ای فراهم می‌کند تا مشتاقان حضور در روستا و طبیعت به دشتی سفر و اقبال این را پیدا کنند تا با دستان خود کنار بچینند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتی گفت: شهرستان دشتی با ۸۵ هکتار باغ کنار پیوندی قطب اول تولید این میوه گرمسیری در جنوب کشور است.

شیرعلی بهادری بیان کرد: بیشتر باغ‌های کنار دشتی در دشت لاور شرقی و بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد و سالانه بیش از ۸۰۰ هکتار کنار از این باغ‌ها برداشت.

وی افزود: برداشت این میوه گرمسیری از اسفند ماه آغاز می‌شود و تا پایان فروردین ادامه دارد.

شیلات، صید و صیادی و پرورش میگو از دیگر ظرفیت‌های استان بوشهر برای توسعه گردشگری کشاورزی است، ظرفیتی که همسایگی ۹۰۰ کیلومتری با خلیج فارس به بوشهر بخشیده‌است و این استان را قطب اول تولید میگو در کشور کرده‌است.

نام استان بوشهر با ماهیگیری و آبزی‌پروری گره خورده است و برای بسیاری یادآور طعم لذیذ میگوی پرآوازه بوشهر است، گذراندن چند ساعت از سفر در سایت‌های پرورش میگوی این استان برای گردشگرانی که در سفر به بوشهر طعم غذاهای دریایی لذیذ این استان را می‌چشند یا در سفره‌های خود جای این محصولات پرفایده را خالی نمی‌گذارند خالی از لطف نیست دیدن تولید و تکثیر بچه میگو و برداشت این آبزی پر فسفر از نزدیک جذابیتی منحصر به فرد دارد.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: استان بوشهر ۱۰ سایت فعال پرورش میگو  دارد و در سال گذشته ۲۱ هزار و ۷۶۷ تن میگو تولید کرده است.

صغری اشرف گفت: بوشهر از جمله استان‌های مهم آبزی‌پروری کشور است و سالانه بیش از ۶۰ درصد کل تولید میگو را به خود اختصاص می‌دهد.

وی اضافه کرد: ۱۰ هزار هکتار از زمین های ساحلی بوشهر به پرورش میگو اختصاص یافته که از این میزان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.

همچنین عملیات صید ماهی و میگو با گرگور ( قفس سیمی ویژه صید ماهی)، قلاب و تور و سفر دریایی با قایق و لنج‌های صیادی نیز برای عده زیادی جذاب و مفرح است.

مزایای رونق گردشگری کشاورزی در بوشهر 

منوچهری گفت: تنوع اقتصاد محلی و از بین رفتن رکود اقتصادی، ارتقای سیستم حمل و نقل، صنایع و حرفه‌های سنتی، اشتغال‌زایی برای بانوان روستایی، افزایش روابط اجتماعی در جوامع روستایی و ایجاد فرصت‌هایی برای برای مبادله فرهنگی، بازگشت مهاجران به روستاها و افزایش جمعیت مناطق روستایی، افزایش انگیزه روستاییان برای حفظ محیط زیست طبیعی روستا و برانگیختن حس طبیعت دوستی و ایجاد حس مسئولیت در قبال آن در اثر ارتباط گردشگران با طبیعت روستایی بخش کوچکی از مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی گردشگری کشاورزی است.

گردشگری کشاورزی به عنوان راهبردی برای تقویت نواحی روستایی مطرح شده‌است و یکی از عرصه‌های تنوع بخشی به اقتصاد روستایی است، فعال شدن این نوع گردشگری در کنار مزارع برای کشاورزان ارزش افزوده ایجاد می‌کند و می‌تواند مکمل درآمد آنان باشد.

هر چند هم اکنون زمستان‌های بوشهر مقصد بسیاری از گردشگران و ایران‌گردانی است که با استفاده از هوای مطبوع به تماشای سواحل بکر خلیج فارس می‌آیند اما استفاده از ظرفیت دست‌نخورده گردشگری کشاورزی می‌تواند این استان را به هدف گردشگری در ماه‌های بیشتری از سال تبدیل کند، قابلیت‌هایی که اگر به خوبی شناسانده شود مشتاقان فراوانی را برای تجربه و تماشا راهی این استان خواهد کرد.

منبع: