هفت حلقه چاه غیرمجاز در دشتستان پر شد
پیغام: مدیر منابع آب شهرستان دشتستان از پر و مسلوب المنفعه کردن هفت حلقه چاه غیرمجاز در دو ماهه نخست امسال خبر داد.
كدخبر: 114971
1399/03/15

به گزارش «پیغام» به نقل ازروابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر، مهندس نعمت اله نجاتی اظهار داشت: شهرستان دشتستان بیشترین تعداد چاه غیرمجاز و فاقد پروانه را در استان بوشهر دارد و این موضوع باعث بروز آسیب های جدی به منابع آب زیرزمینی این شهرستان شده است.

وی افزود: افت بیش از 15 متری سطح آب های زیرزمینی در برخی از محدوده های مطالعاتی شهرستان دشتستان در یک دهه اخیر باعث ممنوعه و ممنوعه بحرانی شدن همه ی این محدوده ها شده و تخلفات حوزه آب نیز به گسترش این وضعیت دامن می زند.

نجاتی خاطرنشان کرد: عمده تخلفات صورت گرفته در شهرستان دشتستان حفر چاه های غیرمجاز، انتقال غیرمجاز آب و تصرف در حریم و بستر رودخانه ها است که گروه های گشت و بازرسی این اداره به صورت مستمر در حال رصد و برخورد با چنین اقداماتی هستند.

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان گفت: در همین راستا در سال جاری، مدیریت منابع آب شهرستان دشتستان با همکاری مراجع قضایی و انتظامی موفق به پر و مسلوب المنفعه کردن هفت حلقه چاه غیرمجاز در دو ماهه نخست سال جاری در شهرستان دشتستان شده است.

وی اضافه کرد: با پر شدن این هفت حلقه چاه، از برداشت غیرمجازقریب به 195 هزار مترمکعب آب در سال به نفع کشاورزان قانون مدار جلوگیری شد.

نجاتی بیان کرد: همچنین با توقیف چهار دستگاه و ادوات حفاری غیرمجاز، علاوه بر توقف عملیات حفاری از بروز تخلفات آتی نیز پیشگیری به عمل آمد.

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان با اشاره به ماده 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب، انتقال آب به اراضی خارج از محدوده تحت شرب درج شده در پروانه بهره برداری را غیرمجاز خواند و گفت: انتقال غیرمجاز آب به عنوان یکی از تخلفات مهم این حوزه، ضمن ایجاد سطح زیرکشت بدون نظارت، باعث افزایش برداشت و ایجاد فشار بیشتر بر منابع آب زیرزمینی می گردد.

وی اظهار داشت: در سال جاری با جمع آوری و برچیدن دو مورد انتقال غیرمجاز آب، از برداشت حجمی حدود 76 هزار مترمکعب آب صرفه جویی شد.

نجاتی یادآور شد: همچنین یک مورد تصرف به حریم و بستر رودخانه در شهرستان دشتستان به وسعت یکهزار مترمربع شناسایی و رفع تصرف گردید.

منبع: