وضعیت قرمز ابتلا به کرونا در گناوه
پیغام: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در شهرستان گناوه در این روزها خیز برداشته و تاکنون به ۱۱۷ مورد مثبت رسیده‌است که این وضعیت ابتلا و افزایش تعداد مبتلایان نگران کننده است.
كدخبر: 114973
1399/03/15

به گزارش «پیغام» به نقل از مهر؛  این روزها وضعیت نمودار ابتلاء به بیماری کرونا در استان بوشهر و شهرستان گناوه سیر صعودی تندی دارد و هر روز بر مبتلایان این ویروس افزوده می‌شود.

شیب تند افزایشی در نمودار مبتلایان به ویروس کرونا نشان از خطر نگران کننده در ارتباط با آلودگی به این ویروس مرگبار است و در این شرایط کنترل و نظارت بیشتر از سوی مسئولان و رعایت دستورهای بهداشتی از سوی مردم بیش از گذشته ضروری است و نباید با سهل انگاری شرایط را از این سخت‌تر کرد.

در دوره‌ای که تعداد مبتلایان به کرونا در شهرستان گناوه و استان بوشهر بسیار پایین‌تر از شرایط کنونی بود شرایط بسیار سختی برای عبور و مرور و رعایت نکات بهداشتی اتخاذ شد و مردم نیز با حساسیت و دقت بیشتری نکات بهداشتی را رعایت می‌کردند، در حالی که این روزها شاهد سهل انگاری‌های زیاد در اوج گیری این ویروس هستیم.

درحالیکه تعداد مبتلایان شهرستان گناوه در اسفند ماه سال گذشته، فروردین و اردیبهشت کمتر بود ولی در خرداد خیز برداشته و تاکنون به ۱۱۷ مورد مثبت رسیده‌است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، تعداد مبتلایان به کرونا در استان بوشهر تا ۱۴ خرداد با شناسایی ۱۲۳ نفر دیگر، در حال حاضر به هزار و ۳۸۳ نفر رسید.

شهرستان بوشهر با ۵۷۹، دشتستان با ۳۱۰ و گناوه با ۱۱۷ نفر، رتبه اول تا سوم موارد ابتلاء به ویروس کرونا را در استان دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز استان بوشهر را یکی از استان‌هایی اعلام کرد که در شرایط هشدار قرار دارد.

کیانوش جهانپور گفت: وضعیت خوزستان علی‌رغم کاهش نسبی موارد بستری همچنان قرمز است و استان‌های هرمزگان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، بوشهر، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.

با توجه به این شرایط و نظر به اینکه صنوف و کسب و کارها بازگشایی شده، تردد بین شهرها و استان‌ها در جریان است و کرونا در حال اوج گیری باید قبل از آنکه وضعیت باز هم بدتر شود بیش از گذشته به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، عدم حضور در مکان‌های شلوغ، مراسم ختم، عروسی، تولد و دور همی های خانوادگی اهتمام جدی ورزید.

در کنار آن نظارت کامل بر اجرای دستورات بهداشتی و برخورد با متخلفان در زمینه نادیده گرفتن قوانین وضع شده برای حفظ سلامت جامعه نیز با قاطعیت انجام شود.

روند افزایشی ابتلاء به کرونا در گناوه

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گناوه  گفت: روند افزایشی ابتلاء به ویروس کرونا در گناوه نگران کننده است.

هادی جوانبخت اظهار داشت: از ابتدای خرداد ماه با ازدیاد مبتلایان به بیماری کرونا، بازدیدهای بهداشتی از واحدهای صنفی و سایت‌های تجاری و بازار در قالب بازرسی‌های کارشناسان بهداشت و گشت‌های مشترک ستاد مقابله با کر ونا به دو برابر افزایش یافته است.

وی افزود: تا کنون ۴۶۶ بازدید از صنوف توسط کارشناسان این شبکه انجام گرفته است و تعداد ۴۹ اخطاریه صادر و ۲۰ واحد صنفی به تعزیرات معرفی شده است.

جوانبخت بیان کرد: از این تعداد ۱۲ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل بهداشتی و توجه به اخطاریه‌های بازرسان بهداشت محیط این شبکه پلمپ شده است.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گناوه تاکید کرد: سخت‌گیری‌ها و تاکید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها جهت تأمین سلامت متصدیان واحدهای صنفی و خانواده‌های آنها و شهروندان است.

وی بیان کرد: از همه شهروندان گناوه ای در خواست می‌کنیم با توجه به روند صعودی این بیماری در شهرستان از شرکت در هر گونه تجمعی بپرهیزند زیرا شرکت در مراسم ختم، عروسی، تولد و دور همی های خانوادگی، حتی صف‌های شلوغ خرید احتمال ابتلاء به بیماری را بالا می‌برد.

بی‌توجهی‌ها باعث افزایش ابتلا

فرماندار گناوه گفت: اصل و اساس کار حفظ و صیانت از سلامت مردم است و هرگونه بی توجهی و سهل‌انگاری به کرونا باعث خواهد شد تا آمار بیماران همچنان سیر صعودی داشته باشد.

غلامرضا مهرجو اظهار داشت: همراهی آحاد و اقشار جامعه اعم از بازاری و ادارات و دستگاه‌های اجرایی در رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی کمک به قطع زنجیره بیماری کرونا خواهد کرد.

مهرجو گفت: قشر بازاری و اداری نباید احساس کنند نظارتی بر اجرای مصوبه‌های ستاد مقابله با کرونا در این شهرستان نیست بلکه در این مقطع که شیوع بیماری خیز برداشته باید دقیق‌تر و با شدت بیشتر عمل کنیم.

فرماندار گناوه افزود: شبکه بهداشت و درمان به رغم کارهای زیاد نظارت و بازرسی از سطح بازار و اماکن عمومی را با همکاری دیگر ارگان‌های مرتبط انجام دهد.

روند صعودی کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: بر اساس آمارها از یک ماه گذشته تاکنون روند شیوع ویروس و ابتلاء به بیماری کرونا در این استان صعودی و در حال افزایش است.

کشمیری افزود: در ماه گذشته شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر کمتر از ۵۰۰ نفر بود اما امروز این آمار به هزار و ۳۸۳ نفر رسیده است.

وی بیان کرد: با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان بوشهر شمار بیماران بستری نیز در بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد و این امر در افزایش شمار فوتی‌ها نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.

کشمیری ادامه داد: با توجه به افزایش بستری‌ها و فوتی‌های استان‌های هم‌جوار ازجمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان به نظر می‌رسد شاید مسائل اقلیمی، ازدحام مردم در اتاق‌ها به خاطر گرمی هوا و استفاده از سرد کننده ها در شیوع ویروس کرونا بی‌تأثیر نباشد به همین دلیل توصیه می‌شود افراد پنجره‌ها را باز نگه‌دارند و فضا به‌طور کامل بسته نباشد.

وی گفت: توجه نکردن به مسائل بهداشتی، افزایش مسافرت‌ها، برگزاری مراسم جشن و عزاداری و دور همی ها در خانه باغ‌ها ازجمله دلایل افزایش شیوع بیماری کرونا در استان بوشهر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: با توجه به روند افزایش بیماری در استان و نبود امکان تعطیلی اجتماع‌ها انتظار می‌رود به هر شکلی از ازدحام و تشکیل هرگونه تجمعی جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در پیک بیماری قرار داریم و باید کاری کرد که این افزایش در یک نقطه بشکند و بیش از این بیماری در استان گسترش نیابد.

در این شرایط می‌طلبد که همه مردم به مسائل و قواعد بهداشتی توجه داشته باشند و با رعایت این موازین به سلامت خود و دیگران کمک کنند.

منبع: