گواهی امضای کاربران تجارت خارجی الکترونیکی شد
ئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در این استان گواهی امضای الکترونیکی به صورت نیمه حضوری و تمدید گواهی به صورت کامل غیرحضوری برای کاربران تجارت خارجی انجام می‌شود.
كدخبر: 115442
1399/04/08

به گزارش «پیغام»؛ سید حسین حسینی در این باره اظهار داشت: براساس دستورالعمل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت و برای تسهیل فرآیند صدور و تمدید گواهی امضای الکترونیکی به عنوان یکی از زیر ساخت‌های توسعه دولت الکترونیک؛ امکان " صدور نیمه حضوری گواهی امضای الکترونیکی "؛ "تمدید غیابی گواهی امضای الکترونیکی" و "صدور گواهی با اعتبار دوساله " فراهم شده‌است.

وی بیان کرد: به منظور تمدید غیر حضوری، یک هفته قبل از اتمام اعتبار گواهی، لینک تمدید توسط مرکز صادرکننده برای صاحب گواهی پیامک می‌شود.

حسینی ادامه داد: پس از اتصال توکن و ثبت درخواست در سامانه (gica.ir) ابتدا وضعیت متقاضی از سازمان ثبت احوال کشور استعلام و درصورتی که گواهی متضمن عنوان شغلی باشد، رابطه استخدامی وی از سازمان اداری و استخدامی کشور (اسناد برای کارمندان دولتی) و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اداره ثبت شرکت‌ها (برای کارمندان بخش خصوصی) استعلام می‌شود و در نهایت با پرداخت اینترنتی تعرفه، گواهی به صورت برخط تمدید می‌شود.

توکِن امنیتی (Security Token) سخت‌افزاری کوچک است که برای ورود کاربر یک سرویس رایانه‌ای به سامانه به‌کار می‌رود (این دستگاه یک دستگاه فیزیکی است که در اختیار کاربران مجاز قرار می‌گیرد تا براحتی بتوانند برای استفاده از یک سیستم رایانهای هویت آنها تشخیص داده شود).

وی ادامه داد: نبود نیاز به مراجعه و اسناد کاغذی از مزایای روش برخط است.

حسینی گفت: برآورد می‍‌‍‍شود این خدمت منجر به حذف ۲۷۰هزار مراجعه حضوری و یک میلیون و 500 هزار برگ کاغذی در سال و به تبع آن کاهش حمل  و نقل، مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی هوا و حفاظت محیط زیست و از همه مهم‌تر افزایش بهره‌وری و کارآیی شود.

منبع: