به بهانه هفته قوه قضائيه
لزوم برخورد قوه قضاییه با موسسات حقوقی غیرمجاز
رسول سعادت نيا- وکیل پایه یک دادگستری طی یاداشتی در پاسداشت هفته ی قوه قضائیه نوشت: معیار و ملاک بهداشت و سلامت قضائی هر جامعهف سلامت دستگاه قضائی است و سلامت قوه قضائیه در گرو سلامت مشاغل مرتبط با این نهاد است ....
كدخبر: 115458
1399/04/10

  معيار و ملاك بهداشت و سلامت قضائي هر جامعه ، سلامت دستگاه قضائي است. سلامت قوه قضائيه در گرو سلامت مشاغل مرتبط با اين نهاد است. از جمله مشاغل مرتبط با دستگاه عدالت و دادرسي عادلانه ، حضور موثر موسسات حقوقي است. موسساتي كه وظيفه اصلي بنيان آن، ارائه مشاوره  و راهنمايي حقوقي و به تبع دخالت در رسيدگي به پرونده ها طرح شده در دادگاه ها با قبول وكالت پرونده توسط وكلاي دادگستري است.

بي گمان موسساتي حق دخالت در امر دفاع در محاكم را دارند كه موسس آن وكيل دادگستري باشد. اما متاسفانه به جهت خلاء  و ابهام قانوني، شاهد تاسيس موسسات پرطمطراقي هستيم كه عليرغم تبليغات  گسترده ، نه تنها موسسين آن از وكلاي دادگستري نيستند بلكه حتي از دانش حقوقي نيز برخوردار نمي باشند .

 موسساتي كه با تبليغات ميداني در سطح شهر و فضاي مجازي مي كوشند خود را ناجي مردمان گرفتار  در معضلات حقوقي معرفي كنند و شهروندان مستأصل و نا آگاه به واقعيت اين گونه موسسات، به دامن آنان چنگ مي زنند تا ازباتلاقي كه در آن گرفتارند رهايي يابند غافل از آنكه، اين گونه موسسات نه تنها آنان را در رسيدن به  حقوقشان ياري نمي رسانند بلكه خود مي تواند موجب فزوني مشكلات آنان شوند.

يادمان باشد در سي مين سال تاسيس خانه ي ملت  يعني به سال ١٣١٥  برابر ماده ٥٥ قانون وكالت، تضاهر در امر وکالت را از هرطریق، حتی عضویت در موسسات ممنوع کرده و جرم انگاری شده و مجازات حبس تعدیلی از یک تا شش ماه برای این امرپیش بینی شده است. حال سوال اين است چرا همچنان شاهد حضور موسسات خلاف قانون هستيم؟

جا دارد قوه قضائيه نه تنها با صدور راي ديوان عدالت اداري در خصوص ابطال تاسيس چنين موسساتي اقدام نمايد بلكه شايسته است در راستاي بهداشت و سلامت قضايي جامعه، علاوه بر تدابير پيشگيرانه ، نسبت به برخورد قاطع در جهت تعطيل و منحل كردن چنين موسساتي روي آورد.

از سويي بر عهده هيات مديره هاي كانون هاي وكلاي دادگستري است تا با تنظيم نظامنامه هاي داخلي، همكاري وكلاي و كارآموزان را با موسسات حقوقي غير مجاز برحذر دارند.

منبع: