متخصص زنان و زایمان بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان:
نیاز به آهن در زمان بارداری افزایش می‌یابد
پیغام: متخصص زنان و زایمان بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان گفت: نیاز به آهن در زمان بارداری به علت اینکه برای تولید گلبول قرمز جنین و رشد جنین و جفت نیاز است افزایش می‌یابد.
كدخبر: 115585
1399/04/16

به گزارش «پیغام»؛ دکتر نوریه قطان کاشانی اظهار کرد: کم‌خونی یک مشکل سلامت جهانی در حاملگی به شمار می‌رود که یکی از شایع‌ترین موارد کم‌خونی، نوع فقر آهن بوده، کم‌خونی فقر آهن اثرات جدی بر روی سلامت مادر و نوزاد دارد.

وی ادامه داد: تعریف کم‌خونی در حاملگی _ در سه‌ماهه اول هموگلوبین کمتر از ۱۱  ، در سه‌ماهه دوم، هموگلوبین کمتر از ۱۰٫۵  در سه‌ماهه سوم هموگلوبین کمتر از ۱۰٫۵ _۱۱  و بعد از حاملگی، هموگلوبین کمتر از ۱۰  است.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان یادآور شد: ۴۰ درصد بانوان در سراسر جهان دچار کم‌خونی هستند که این میزان در خانم‌های باردار بیشتر بوده و این موضوع با سطح اقتصادی_اجتماعی و نقایص موجود در تغذیه افراد مرتبط است.

دکتر قطان کاشانی گفت: عوامل کم‌خونی را می‌توان تالاسمی_ سایکل سل_ کمبود اسیدفولیک و کمبود ویتامین B12 دانست.

وی عنوان کرد: کمبود اسیدفولیک بیشتر به تغذیه مربوط بوده که ازجمله دلایل آن می‌توان کاهش مصرف پروتئین حیوانی، سبزیجات برگ‌دار تازه، نیاز روزانه خانم باردار به فولات ۴۰۰_۸۰۰  میکروگرم در روز را نام برد. کمبود اسیدفولیک به‌خصوص در سه‌ماهه اول می‌تواند باعث نقص تشکیل در لوله عصبی جنین شود.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان گفت: همه خانم‌های باردار باید در سه‌ماهه اول ازنظر کم‌خونی بررسی  شوند. این بررسی توسط آزمایش CBC  انجام می‌شود. این آزمایش در هفته ۲۸_۲۴ نیز تکرار می‌گردد.

دکتر قطان کاشانی اضافه کرد: کم‌خونی فقر آهن در مادر می‌تواند اثراتی همچون مرگ مادر، تزریق خون، عفونت بعد از زایمان، زایمان سزارین و بیماری‌های قلبی عروقی مادر، نوزاد نارس، وزن کم هنگام تولد، آنمی فقر آهن نوزاد را در پی داشته باشد.

وی عنوان کرد: در تمام خانم‌های باردار مصرف مکمل‌های آهن توصیه می‌شود. قرص فروس سولفات شایع‌ترین داروی خوراکی است که تجویز می‌شود. همچنین جهت جذب بیشتر آهن بهتر است آهن را همراه با ویتامین C مصرف کرده و از مصرف کافئین همراه با آهن خودداری شود.

 متخصص زنان و زایمان بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان اظهار کرد: آهن تزریقی در موارد عدم مصرف قرص خوراکی، عدم مصرف قرص خوراکی تا ۳۰ هفتگی و عدم بهبود کم‌خونی با مصرف قرص آهن استفاده می‌شود.  بهتر است آهن تزریقی در سه‌ماهه اول بارداری استفاده نشود، همچنین باید مصرف قرص آهن بعد از زایمان تا سه ماه و حداقل تا 6 هفته به‌خصوص برای مادران شیرده استفاده شود.

دکتر قطان کاشانی یادآور شد: علائم کمبود آهن بعد از زایمان شامل خستگی، افسردگی، سرگیجه و ... است.

منبع: