۳ تا ۶ سالگي زمان طلايي برای غربالگري چشم كودكان
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ۳ تا ۶ سالگي زمان طلايي غربالگري چشم كودكان است
كدخبر: 115630
1399/04/19

به گزارش «پیغام»؛ دکتر راضیه حاجیونی در خصوص اظهار داشت: ۳ تا ۶ سالگي زمان طلايي غربالگري چشم كودكان محسوب شده و اگر كودكان اين دوره طلايي را از دست بدهند ديگر نمي‌توان از پيشرفت اختلالات بينايي آنان كه گاه منجر به كم بينايي و نابينايي مي‌شود جلوگيري كرد.

وی درباره این اختلال افزود :‌ تنبلي چشم نوعي اختلال بينايي است كه ديد را كاهش داده و پيشرفت آن منجر به كم بينايي و حتي نابينايي مي‌شود.

وی اختلال در ديد عمقي، اختلالات تحصيلي و يادگيري، نابينايي يا كاهش بينايي دائم، كاهش قدرت تمركز و تفكيك، افزايش احتمال بروز حوادث و معلوليت در كودكان را ازجمله عوارض این اختلال دانست.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: سازمان بهزيستي با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجراي طرح غربالگري تنبلي چشم را در دستور كار خود قرار داده است تا از اين طريق به ارتقاي سطح سلامت بينايي كودكان ۳تا ۶ سال و كاهش شيوع و بروز تنبلي چشم در اين كودكان كمك كند.

وی اظهار داشت: طرح غربالگري تنبلی چشم در استان بوشهر از ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ در مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت منتخب انجام‌شده که حدود هفت هزار کودک ۳تا۶ سال مورد معاينه قرار می‌گیرند و براي كودكاني كه اختلال بينايي در آن‌ها تشخیص داده شود در زمان مناسب، اقدامات درماني لازم انجام مي‌شود.

دکتر حاجیونی با توصیه به جدی گرفتن غربالگری تنبلی چشم نوزادان اضافه کرد: با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹(کرونا) از کلیه خانواده‌های دارای کودکان ۳ تا ۶ سال تقاضا می‌شود که با در دست داشتن شناسنامه، حفظ فاصله‌های اجتماعی و زدن ماسک برای غربالگري تنبلی چشم کودکان خود به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های مشخص‌شده در محل زندگی خود مراجعه کنند.

منبع: