زیستگاه‌ مصنوعی به قتلگاه آبزیان تبدیل نشود
کارشناس صید و بهره برداری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: زیستگاه مصنوعی یکی از راه‌های ترمیم بستر‌های زیست محیطی در آب‌های ساحلی است اما توجه نکردن به اصول ساخت و مدیریت آن، باعث می‌شود زیستگاه به قتلگاه آبزیان تبدیل شود.
كدخبر: 115646
1399/04/21

به گزارش «پیغام»؛حسین شادکامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر، گفت: یکی از راه‌های ترمیم بستر‌های زیست محیطی در آب‌های ساحلی و حتی اطراف جزایر مناطق حاره‌ای که به علل گوناگون مانند آلودگی‌ها و تلاش صید دچار مشکل شده، ساخت زیستگاه‌های مصنوعی است و ایجاد این زیستگاه‌ها یکی از راه‌های ایجاد صیدگاه برای جذب آبزیان و دسترسی به صید متمرکز است.

 با اشاره به اینکه، این زیستگاه‌ها به منظور احیاء و بومی‌سازی گونه‌های آبزی و افزایش ذخائر آبزیان ایجاد می‌شود، ادامه داد: اگر چه زیستگاه مصنوعی آبزیان فناوری ساده‌ای دارد، اما با توجه به رفتار گونه‌ها در اکوسیستم دریایی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و باید نکاتی را در مطالعه، طراحی و اجرای آن مد نظر داشت.

او عنوان کرد: این نکات شامل انتخاب محل مناسب بر اساس توپوگرافی منطقه، شناسایی نوع بستر وعمق و جریان آب، به کار گیری مصالح استاندارد، جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده‌هاست. علاوه بر این، باید با تدوین قانونی بهره برداران را به نگهداری از این زیستگاه موظف کرد و گرنه ساخت زیستگاه بدون اصول مهندسی موجب اختلال در نظام بهره برداری و محیط زیست می‌شود.

مُنگُف نخستین زیستگاه مصنوعی بوشهر

کارشناس صید و بهره برداری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: استان بوشهر با داشتن ۹۲۷ کیلومتر مرز با خلیج فارس و حساسیت خاص به علت فقر زیستگاه‌های طبیعی، نخستین سازه‌های زیستگاه مصنوعی را برای توسعه مناطق زیستی سال ۱۳۸۱ در منطقه مُنگُف و سال ۱۳۸۲ در منطقه یَروَل دیر، خارگ و خارگو را اجرا کرد و توانست با ایجاد این چهار ایستگاه بر روند بهسازی ذخیره آبزیان موثر باشد.

شادکامی ادامه داد: رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهره برداری و هزینه بسیار بالای پاکسازی زیستگاه‌ها از ابزار صید به خصوص تور‌های گوشگیر و سرگردان رها شده که به دیواره‌های سازه‌ها درگیر و موجب مسدود شدن ورودی و خروجی زیستگاه‌ها می‌شود، باعث مشکلاتی در زیستگاه‌ها شده است.

لزوم مدیریت زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان

او گفت: از سوی دیگر صید در همه جای استان به جز نقاط ممنوعه برای هر صیاد که مجوز دارد، آزاد است و بر همین اساس صیاد اگر خودش دست به ایجاد زیستگاه بزند فکر می‌کند دیگری حق صید ندارد که این موضوع موجب درگیری بین صیاد منطقه با سایر مناطق می‌شود و چالشی دیکر پیش رو خواهیم داشت.

کارشناس صید و بهره برداری اداره کل شیلات استان بوشهر تاکید کرد: برای پیشگیری از مشکلات، باید مدیریت بهره بردار افزون بر ایجاد زیستگاه مصنوعی، با سازمان‌های متولی دریایی هماهنگ باشد، تا در آینده زیستگاه‌ها به تله‌های مرگ برای آبزیان تبدیل نشوند.

منبع: