جزئیات وام اجاره مسکن اعلام شد،
چه کسانی از دریافت وام ودیعه مسکن محروم هستند؟
 پیغام: رئیس جمهور جزئیات جدید وام ودیعه مسکن مستاجران را که از هفته آینده به بانک‌ها ابلاغ می‌شود، اعلام کرد. بر این اساس، این وام به افراد دارای حقوق ثابت یا تحت پوشش نهاد‌های حمایتی پرداخت می‌شود. مبلغ این وام بسته به شهر سکونت، بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است.
كدخبر: 115884
1399/05/02

 پیغام: رئیس جمهور جزئیات جدید وام ودیعه مسکن مستاجران را که از هفته آینده به بانک‌ها ابلاغ می‌شود، اعلام کرد. بر این اساس، این وام به افراد دارای حقوق ثابت یا تحت پوشش نهاد‌های حمایتی پرداخت می‌شود. مبلغ این وام بسته به شهر سکونت، بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان متغیر است. ضمن این که نرخ سود آن ۱۳ درصد است و با این حساب، مشمولان این وام باید ماهانه ۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به بانک بپردازند.

به گزارش «پیغام»؛ روحانی گفته است، پرداخت این وام در جهت حمایت از مستاجران پیش بینی و به زودی اجرایی می شود و مستاجران در زمان اجاره هر واحد مسکونی، علاوه بر پرداخت اجاره ماهانه، مبلغی را به‌عنوان ودیعه نزد موجر می‌سپارند. این رقم در شهرها و برای واحدهای مسکونی مختلف، متفاوت است.

به نوشته دنیای اقتصاد، دولت تصمیم دارد برای گروهی از مستاجران که دارای «حقوق ثابت معین» و همچنین «خانوارهایی که تحت حمایت کمیته امداد یا بهزیستی» هستند، تسهیلات ودیعه پرداخت کند.

هرچند روحانی در قالب بیان جزئیات این سیاست، به «زمان دقیق اجرا» و « مکانیزم دقیق تامین منابع» اشاره‌ای نکرده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد پنج گروه کلان از جامعه مستاجران از دریافت این نوع تسهیلات بانکی محروم هستند و به این ترتیب حمایتی از سوی دولت برای افزایش استطاعت در اجاره یک واحد مسکونی نخواهند داشت.

سه گروه محروم از دریافت وام اجاره خانه

گروه نخست مجموعه  کلانی از مستاجران هستند که هرچند دارای شغل می باشند اما به دلیل بیمه‌نبودن، فاقد فیش حقوقی مشخص هستند، بنابراین با توجه به شاخص اعلام شده از سوی رئیس‌جمهوری، معیاری برای تشخیص و همچنین اخذ تسهیلات ودیعه از بانک ندارند. از این رو از دریافت این نوع وام محروم می‌شوند.

دومین گروه، عمده شاغلان خدماتی هستند که اگرچه در دهک متوسط رو به پایین قرار دارند و از نظر توان مالی برای پرداخت مبلغ اجاره و ودیعه با چالش مواجه هستند اما بازهم به دلیل نداشتن حقوق ثابت مشخص نمی‌توانند از این نوع تسهیلات بهره‌مند شوند.

«پیک‌های موتوری» و «رانندگان آژانس‌های اینترنتی و مسافرکش‌های شخصی» نیز دو گروه دیگری هستند که امکان بهره‌مندی از این نوع سیاست حمایتی دولت در حوزه بازار اجاره را ندارند.

آخرین گروه نیز دستفروش‌ها هستند که با وجود شرایط سخت اقتصادی، نمی‌توانند از تسهیلات ودیعه مستاجران برخوردار شوند.

و اما نکته جالب که برای  پرداخت این تسهیلات پیش بینی شده،  نرخ سود آن است که معادل ۱۳ درصد اعلام شده است. پیش از این نرخ سود این نوع تسهیلات، معادل ۱۸ درصد پیش بینی شده بود که در همان سطح نیز دولت برای پرداخت وام با مشکل کسری بودجه و تامین منابع مواجه بود. حال اینکه قرار است دولت چگونه مابه‌التفاوت نرخ سود ۱۳ تا ۱۸ درصد به‌عنوان یارانه‌ را جبران کند هنوز محل سوال است. به ویژه آنکه تجربه سال‌های اخیر در حوزه پرداخت یارانه وام از سوی دولت در سایر حوزه‌ها نتایج چندان جالبی نداشته است.

خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی وام خانه دریافت می کنند

در همین راستا، پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل ازمحمد اسلامی  نوشت، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع برای وام ودیعه در نظر گرفته شده است و این  ودیعه مسکن به دو گروه تعلق می‌گیرد، که شامل کارمندان دولت و کارگرانی که حقوق‌بگیر ثابت هستند و خانوار‌های پنج نفره (پدر و مادر و سه فرزند) و بیشتر و همچنین خانه‌اولی‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند، در اولویت دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن هستند.

اسلامی همچنین گفته است، افراد واجد شرایط استفاده از این تسهیلات با دریافت نامه ای از محل کارهای خود که تضمین کننده کسر از حقوق ماهانه آن ها باشد، می توانند از این تسهیلات استفاده کنند و ضمانت بیشتری برای دریافت تسهیلات در نظر گرفته نشده است.

  اسلامی داشتن اجاره نامه رسمی معتبر را شرط دریافت کمک ودیعه مسکن عنوان کرد و گفت:خانوارهای تحت پوشش سازمان‌های حمایتی همچون کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی نیز این تسهیلات را دریافت می کنند که در خصوص این خانوارها، پرداخت تسهیلات با هماهنگی سازمان های حمایتی است و ‌زودی نحوه نام نویسی از متقاضیان ودیعه مسکن مستأجران اعلام خواهد شد.

این وزرات خانه نوشت، علاوه بر شرایط جزئی تر این وام که قرار است در هفته آینده اعلام شود، پیشتر وزیر راه و شهرسازی الگوی مصرفی مشمول وام را تعیین کرده و گفته بود که در تهران، مستاجران واحدهای مسکونی کوچک تر از 75 متر و در دیگر شهرها، مستاجران واحدهای کمتر از 90 متر مشمول وام ودیعه مسکن مستاجران خواهند شد.

 

 

 

 

 

منبع: