افزایش مصرف عامل گرانی ماسک در بوشهر
در زمان حاضر که تاخت و تاز کرونا در همه جای دنیا شدت گرفته و هنوز دارو و واکسنی برای آن یافت نشده‌ و تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی است که در استان بوشهر افزایش مصرف ماسک در هفته‌های اخیر باعث گرانی و کمبود آن در بازار شده‌است.
كدخبر: 115907
1399/05/04

به گزارش«پیغام» ایرنا نوشت؛ در روزهایی که بوشهر از لحاظ ابتلا و فوتی ناشی از کرونا در وضعیت قرمز و هشدار قرار داشته و دارد و استفاده از ماسک برای همه اجباری شده‌است تامین ماسک به عنوان ابتدایی ترین و در عین حال مهم ترین وسیله پیشگیری از کرونا برای بسیاری از قشرهای کم درآمد دشوار شده و با افزایش قیمت آن در این شرایط سخت اقتصادی سلامتی مردم تهدید می‌شود.

بازدیدهای میدانی از برخی از داروخانه‎ها و فروشگاه‌هایی که در بوشهر به عرضه ماسک می‌پردازند حکایت از افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت ماسک سه لایه دارد طوریکه بسته ‎ ۵۰تایی آن در برخی داروخانه‎های بوشهر به یک میلیون و ۳۷۰ هزار ریال رسیده‌است.

برخی دیگر از داروخانه‎ها و کالاهای پزشکی استان بوشهر نیز هر بسته ۵۰ تایی ماسک سه لایه را با نرخ یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال عرضه می‎کنند.

با این افزایش قیمت ماسک اکنون هر نفر در گرما و رطوبت بالای هوای بوشهر که گاهی تا ۱۰۰ درصد هم می‌رسد با توجه به توصیه‏‌های پزشکی و تعویض ماسک بعد از هر بار عرق کردن باید حداقل روزانه پنج ماسک مصرف ‌‎کند که با این وضعیت یک خانواده چهار نفره باید ماهانه سه بسته ماسک ۵۰ عددی تهیه کند که با قیمت کنونی در بوشهر تهیه این وسیله پیشگیری برای آنها سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا چهار میلیون ریال تمام می‌شود، این تنها هزینه ماسک این خانواده است درحالیکه دیگر وسایل بهداشتی و ضدعفونی کننده نیز هزینه‌های جانبی است که پس از شیوع کرونا بر مردم تحمیل شده‌است.

فروش ماسک بالاتر از نرخ مصوب گرانفروشی است  

شهروندان بوشهری در حالی باید ماسک‏‎های گران قیمت بخرند که به گفته مدیرکل نظارت بر محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت قیمت هر عدد ماسک باید بین ۱۳ هزار تا ۱۵ هزار ریال باشد.

اسماعیل مهدی پور در این ارتباط گفته است: حداکثر نرخ مصرف‌کننده انواع ماسک سه لایه کارگاهی در مراکز عرضه تعیین شده از جمله واحدهای صنفی زیر مجموعه اتحادیه‌های سوپرمارکت‌ها و مترو، معادل ۱۵ هزار ریال و حداکثر نرخ مصرف‌کننده ماسک سه لایه صنعتی عرضه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی ۱۳ هزار ریال است.

وی افزوده‌است: هر گونه فروش به قیمت‌های بالاتر تخلف گران‌فروشی است و در صورت انعکاس شکایات در این زمینه  به شماره تماس ۱۲۴ و یا درج در سامانه  ۱۲۴ مراتب پیگیری خواهد شد.

ضرورت نظارت بر بازار ماسک

شهروند بوشهری گفت: حال که استفاده از ماسک برای حفظ سلامتی مردم اجباری است بر علملکرد داروخانه‌ها، فروشگاه‌های کالای پزشکی و دیگر عرضه کنندگان این کالا نظارت شود زیرا در روزهای اخیر نرخ ماسک افزایش سرسام آوری در بوشهر پیدا کرده‌است.

مهدی رضازاده افزود: در روزهایی که با افزایش نجومی کرایه خانه حقوق و دستمزدهای دریافتی جوابگوی تهیه اقلام ضروری خانوار نیست خرید ماسک هزینه‌‏ای سربار است که خیلی از خانواده‎ها در شرایط کنونی ناگزیر به انصراف از خرید آن هستند.

وی ادامه داد: با این وضعیت بدون شک شیوع کرونا بیش از هر زمان دیگری گسترش پیدا می‎کند و خانواده‏‌ها با ابتلا به کرونا هزینه‏‎ای چند برابر خرید ماسک را متحمل خواهند شد.

یک فروشنده کالای پزشکی گفت: این روزها مراکز فروش عمده ماسک قادر به تامین نیاز داروخانه‎ها و عرضه کنندگان کالاهای پزشکی نیستند و همین کمبود ماسک به افزایش قیمت بازار در بوشهر دامن زده‌است.

علی اسدپور افزود: همزمانی افزایش مصرف ماسک و نوسان شدید نرخ ارز شاید از عمده دلایل افزایش قیمت آن در بوشهر باشد و مشخص نیست که آیا در موضوع ماسک نیز مانند سکه و ارز باید منتظر دستگیری سلطان دیگری باشیم یا اینکه کمبود تولید منجر به کاهش آن در بازار شده‌است.

وی در ارتباط با چرایی اختلاف قیمت ماسک در داروخانه‏‌هایی که اختلاف فاصله آنها به ۱۰۰ متر نیز نمی‌رسد پاسخ داد: در این موضوع شاید نبود نرخ مصوب و یا نظارت باعث شده تا با توجه به کاهش ماسک هر کسی به قیمتی دلخواه این کالا را در بازار عرضه کند.

دستگاه های حمایتی ماسک اقشار آسیب پذیر را تامین کنند 

یک کارگر ساختمانی در بوشهر اظهارداشت: درآمد ماهانه ما ۲۸ میلیون ریال است که با احتساب هزینه‌‏های خرید کالاهای اساسی، کرایه خانه و سایر اقلام ضروری شرایط تهیه هر عدد ماسک به قیمت ۲۸ هزار ریال را ندارم و باید ابتلا به کرونا را به قضا و قدر سپرده و قید استفاده از ماسک را بزنم.

سجاد بشرزاد افزود: در وضعیتی که استفاده نکردن از ماسک هزینه به مراتب سنگین‎تری بر دوش دستگاه‎‏های دولتی تحمیل می‎کند مطلوب تر این است که تا گذر از پیک کرونا دستگاه‌‏های حمایتی ماسک مورد نیاز خانواده‌‏های آسیب پذیر را تامین کنند.

راه‌اندازی ۲ واحد صنعتی تولید ماسک در بوشهر 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: با توجه به افزایش تولید اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی از جمله ماسک و ازسویی شرایط مطلوب تهیه آن در داخل برای مردم، مجوز صادرات این اقلام در ستاد تنظیم بازار کشور صادر شد.

سید حسین حسینی افزود: با آغاز موج دوم شیوع بیماری کرونا و گسترش فرهنگ استفاده از ماسک، ضرورت عرضه آن در سطح بازار بیش از پیش نمایان شد و به دلیل اختلال تامین پارچه واحدهای تولیدی میزان عرضه ماسک به بازار با کمبود روبرو شد.

وی ادامه داد: در این ارتباط بلافاصله وزارت صمت و سازمان حمایت نسبت به پیگیری موضوع اقدام و علاوه بر برطرف کردن مشکل تامین پارچه مورد نیاز، نسبت به استقرار بازرس مقیم در کارخانه‌های تولید پارچه و اعلام قیمت مصوب ماسک اقدام کردند.

حسینی یادآور شد: قبل از انجام این اقدام‌‏ها، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر به محض اطلاع از کمبود و افزایش قیمت ماسک و توزیع نشدن توسط شرکت‌های پخش، مراتب را برای پیگیری به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام کرد.

وی افزود: از سویی دیگر با وجود اینکه سازمان‌های صمت به صورت قانونی مجاز به رسیدگی به تخلفات دارویی و اقلام پزشکی داروخانه‌ها نیستند و برخورد با تخلفات دارویی و اقلام پزشکی داروخانه‌ها به تصریح قانون از وظایف وزارت بهداشت است، لیکن این سازمان پا را فراتر گذاشته و در داروخانه‌های استان حضور مستمر دارد و با تخلفات برخورد و نسبت به تشکیل بیش از ۸۵ فقره پرونده تخلف و ارسال به تعزیرات حکومتی اقدام کرده‌ که این وضعیت موجب گله‌مندی و نارضایتی پزشکان داروساز و مسئول داروخانه‌ها شده‌است.

حسینی اظهار داشت: پیگیری راه‌اندازی ۲ کارخانه صنعتی تولید ماسک در استان بوشهر توسط این سازمان انجام و بزودی بهره‌برداری خواهد شد.

برخورد با توزیع کنندگان ماسک مشکل را حل نمی‌کند

وی در باره رعایت نشدن قیمت مصوب ماسک در بازار گفت: با توجه به اینکه منبع تامین ماسک مورد نیاز استان بوشهر در خارج از این استان است در صورت رعایت نشدن قیمت مصوب توسط تامین کنندگان، برخورد با توزیع کنندگان درون استان نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه چنین رفتاری از انصاف و عدالت به دور است.

حسینی افزود: سختگیری و فشار مضاعف برای رعایت قیمت مصوب بر فروشندگان ماسک در استان بوشهر که اقلام خود را خارج از این استان تهیه کرده‌اند باعث کمبود بیش از پیش ماسک در بازار و به خطر افتادن سلامت مردم خواهد شد.

وی بیان کرد: بازرسی و نظارت بر داروخانه‌ها در قالب گشت‌های مشترک یا بازرسی‌های نوبه‌ای به صورت مستمر در دست اجرا است.

با رسیدن ماسک‌های چینی قیمت آن متعادل می‌شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر نیز گفت: کمبود ماسک در بازار عامل اصلی افزایش قیمت سر و سام آور این محصول است که دلیل عمده آن نیز افزایش مصرف ماسک در چند مدت اخیر است.

یحیی رضایی افزود: در این شرایط چنانچه قیمت مشخصی برای ماسک‎ مشخص شود این محصول در بازار نایاب و با جان مردم بازی می‏‌شود.

وی اظهار کرد: در چند روز گذشته حدود ۵ درصد نیاز استان در قالب بسته‎های پنج عددی به قیمت ۸۵ هزار ریال در سطح مراکز توزیع عرضه شد که به دلیل حجم اندک ماسک‌های توزیع شده تغییر قابل قبولی در قیمت عرضه ماسک ایجاد نکرد.

رضایی افزود: با این وجود مراکز عرضه کننده نهایی ماسک باید ماسک‏‌های خریداری شده را با ۱۵ درصد سود به مصرف کنندگان نهایی عرضه کنند.

وی اظهار داشت: با توجه به قول‎های مساعدی که داده شده امیدواریم در روزهای آینده با رسیدن ماسک‏‌های وارداتی از چین قیمت ماسک در بازار متعادل و قیمت بسته‎‏های ۵۰ تایی به زیر یک میلیون ریال برسد.

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در بحث پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مهم‎ترین راهکار استفاده از ماسک است که شهروندان باید به این مهم به عنوان یک اولویت مهم توجه ویژه داشتند.

منبع: