طارمی؛ از فراموشی سحر قریشی تا فتح پرتغال
درخشش مهدی طارمی در ترکیب ریوآوه باعث شد تا بار دیگر اسم یک مهاجم ایرانی سر زبان‌ها بیفتد.
كدخبر: 115959
1399/05/06

پیغام: مهدی طارمی، مهاجم بوشهری تیم ملی، دیگر لژیونر ایرانی است که این روز‌ها برای تیم‌های مطرح اروپایی دلبری می‌کند. او که از قطر راهی تیم گمنام ریوآوه در پرتغال شده بود حالا آن قدر درخشیده که دو تیم بزرگ این لیگ، یعنی پورتو و بنفیکا را مشتری خودش می‌بیند.

به گزارش «پیغام» به نقل از فرارو؛ طارمی در تازه‌ترین هنرنمایی اش موفق شد در آخرین دیدار ریوآوه دبل کند و با ۱۸ گل زده در جمع برترین گلزنان لیگ پرتغال قرار بگیرد؛ اگرچه او به دلیل دقایق بازی بیشتر نسبت به دو گلزن دیگر و البته زدن پنالتی‌های بیشتر، در نهایت عنوان آقای گلی را به دست نیاورده، ولی همین که بعد از سردار آزمون، نوید یک مهاجم گلزن ایرانی دیگر در اروپا را داده، نکته درخور و قابل ستایشی است.

برای پسری که از بوشهر چهره شد و در پرسپولیس ضمن رسیدن به عنوان قهرمانی، دوبار هم طعم آقای گلی را چشید، این درخشش تازه می‌تواند سکوی پرتابی باشد به تیم‌های بزرگ‌تر و شاید لیگ‌های جذاب تر.

آقای گلی و خیریت

مهدی طارمی تا رسیدن به جایگاه کنونی اش سختی‌های زیادی متحمل شده است؛ بازیکنی که علی دایی کشفش کرد به زمان زیادی نیاز نداشت تا شم گلزنی اش را به رخ بکشد؛ اگرچه او در بین هوادران پرسپولیس و رقیب، یعنی استقلال، بیشتر به عنوان یک مهاجم «گل نزن» مطرح شد تا «گلزن» (!)، ولی خیلی زود با ثبت گل‌های لیگ برتری اش عنوان آقای گلی را برای خودش به ارمغان آورد. او حتی با وجود تعداد بازی‌های اندک، چندین رکورد را هم در پرسپولیس به نام خودش ثبت کرد.

به گزارش سرویس ورزشی فرارو، مثل هر جوان دیگری که ممکن بود اسیر حاشیه و رفیق بازی شود، مهدی طارمی هم از این داستان مستثنی نشد؛ او به واسطه دوستی نزدیکی که با رامین رضاییان داشت، به ناگاه و ظاهرا بدون اطلاع مدیران وقت پرسپولیس، راهی ترکیه شد تا به زعم خودش حضور در فوتبال اروپا را تجربه کند؛ طارمی خیلی زود فهمید، لیگ ترکیه چندان ارتباطی با لیگ‌های اروپایی ندارد و به پرسپولیسی‌ها چراغ سبز نشان داد که می‌خواهد برگردد.

برگشتنش به پرسپولیس، اما دو برابر بیشتر از رفتنش از این باشگاه حاشیه داشت؛ حسین هدایتی، مردی که آن روز‌ها به عابر بانک فوتبال معروف شده بود، با دادن هزینه‌های رو و زیرمیزی به این بازیکن، بازگشت طارمی به پرسپولیس را رقم زد، ولی بعد‌ها با شکایت باشگاه ترکیه‌ای ریزه اسپور، پرسپولیس نه تنها از چندین پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد بلکه به پرداخت جریمه‌ای سنگین هم محکوم شد.

رایزنی حسن روحانی، رییس جمهور، با رجب طیب اردوغان، در نهایت کاری کرد که باشگاه ترکیه‌ای بی خیال جریمه شود و پرسپولیس فقط با محرومیت از نقل و انتقالات روبرو شود. مهدی طارمی، اما آن روز‌ها که خودش هم محروم شده بود در گفت و گویی جنجالی با سایت باشگاه گفت که این محرومیت‌ها «خیریت» دارد! از آنجا به بعد بود که لقب خیریت هم برای مهدی طارمی شکل گرفت و وارد فضای فوتبال شد.

او، اما در تصمیمی عجیب تر، بعد از اتمام محرومیتش به جای ماندن در پرسپولیس تصمیم گرفت راهی قطر شود تا در لیگ این کشور عربی به میدان برود؛ تصمیمی که برایش اتفاقات عجیب و غریب را در پی داشت و سرآغاز حواشی جدیدی شد.

داستان خانم بازیگر

اگرچه حضور طارمی در الغرافه هم از لحاظ فوتبالی شبیه به داستان حضورش در پرسپولیس سینوسی بود (او روزی گل‌های باورنکردنی می‌زد و روزی هم فرصت‌های صددرصدی را هدر می‌داد)، ولی زندگی خصوصی اش به حاشیه رفت. آن روز‌ها خبر ارتباطش با سحر قریشی، یکی از بازیگران سینما، در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید و تصاویری از این دو در قطر منتشر شد که نشان می‌داد، ارتباطشان جدی است. این موضوعات مصادف شده بود با توئیت حسین ماهینی که به طور رسمی پرده از این ارتباط برداشت و حتی خبر داد که طارمی ممکن است به زودی ازدواج کند.

در کنار این موضوع اما، رسانه‌های قطری هم خبر می‌دادند که مسئولان الغرافه از شرایط مهدی طارمی رضایت ندارند و او به زودی از این تیم جدا می‌شود. اگرچه، اما اندکی بعد شرایط تغییر کرد و این بار خبر رسید، مهدی طارمی از حضورش در قطر راضی نیست و می‌خواهد برای ادامه فوتبالش به اروپا، این بار از نوع واقعی اش برود.

 اندکی بعد از آن شایعات بود که خبر رسید، طارمی برای ادامه فوتبالش، لیگ پرتغال را انتخاب کرده و قرار است به تیم گمنام ریوآوه برود؛ اگرچه خیلی‌ها درباره این انتخاب مهدی طارمی تردید داشتند، ولی مشورت‌های کارلوس کی روش، سرمربی سابق تیم ملی به مهدی طارمی، این بازیکن را برای پیوستن به ریوآوه مصمم‌تر کرد.

درخشش مهدی در ریوآوه، نیاز به زمان زیادی نداشت؛ او خیلی زود توانایی هایش را نشان داد و دروازه رقبای گردن کلفت پرتغالی را باز کرد. مهدی داشت از زندگی اروپایی اش لذت می‌برد که انتشار تصاویر اتلیه‌ای اش با سحر قریشی همه چیز را به هم ریخت. در شرایطی که به نظر می‌رسید ارتباط این دو پایان یافته است، انتشار آن تصاویر، دوباره مهاجم تیم ملی ایران را به حاشیه برد.

کار به جایی رسید که حتی مهران مدیری، مجری برنامه دورهمی، در برنامه اش کنایه‌ای به این تصاویر زد. مهدی طارمی، اما این بار تلاش کرد با گذاشتن یکی دو پست از کنار این مورد حاشیه‌ای عبور کند. او که نمی‌خواست فوتبالش اسیر این موارد شود استوری‌ای گذاشت و گفت به غیر از آن توضیح دیگری نمی‌دهد. طارمی در آن استوری کنایه‌ای هم به مهران مدیری زد و نوشت: «امیدوارم برای شما چنین اتفاقی صورت نگیره که بعضیا هر جوری که دوست داشته باشند در هر فضایی صحبت کنند (یک برنامه تلویزیونی، یک روزنامه ورزشی و فضای مجازی)»

 فراموشی سحر قریشی

طارمی، اما اندکی بعد در گفت و گوی لایو اینستاگرامی با "ورزش سه" دوباره به این موضوع برگشت و گفت: «آقای مدیری که من خیلی هم دوست‌شان دارم، باید در این قضیه یک مقدار سعه صدر به خرج می‌دادند و کمی سنجیده‌تر بحث را مطرح می‌کردند؛ بحثی که اصلاً واقعیت نداشت. اگر بحثی واقعیت داشته باشد، همه آن را می‌پذیرند، اما اگر بحثی واقعیت نداشته باشد، کسی آن را نمی‌پذیرد.»

آنجا بود که طارمی خبر داد ارتباطش با سحر قریشی دو سالی است تمام شده و الان خودش رابطه جدیدی دارد. «خودم به شخصه نمی‌توانستم آن موضوع را بپذیرم و چیزی نگویم، ولی وقتی دیدم بحث در حال بزرگ شدن است و در ذهن مردم می‌ماند، دوست نداشتم چنین اتفاقی بیفتد، چون همانطور که درباره این رابطه توضیح دادم، حدود دو سال قبل یک مدت کوتاهی با هم دوست بودیم و بعد از آن تمام؛ هیچ ارتباط دیگری با هم نداشتیم... من خودم را مقصر می‌دانم که آن عکس‌ها را گرفتم و این اتفاقات پیش آمد. البته در ادامه من مقصر نبودم که چرا مردم فهمیدند، ولی در مجموع، من از کسی شکایت نمی‌کنم و دوست ندارم دیگر درباره آن قضیه صحبتی انجام دهم، چون چیز خاصی نبود. چنین رابطه و اتفافاتی در زندگی مردم وجود دارد، نه فقط شخص من. شاید برای خیلی‌ها این مسائل اتفاق بیفتد. مردم همیشه دوست دارند درباره این قضایا از سایر بازیگران و افرادی که در چشم هستند، بدانند... من به تازگی هم یک رابطه جدیدی را شروع کردم و در ارتباط هستم، اما گذشته برای من تمام شده است.»

از فضای مجازی تا کاور روزنامه‌ها

«گذشته» که برای مهدی طارمی تمام شد، تمرکزش در زمین فوتبال را به دست آورد؛ او که چندی قبل به واسطه عکس‌های منتشر شده اش در فضای مجازی، همواره از این کانال به آن کانال پاس داده می‌شد، با درخشش و گلزنی در ریوآوه، تبدیل به سوژه رسانه‌های پرتغالی شد و طولی نکشید که عکسش روی جلد روزنامه‌های ورزشی مطرح پرتغال رفت. این بار دیگر خبری از حاشیه نبود و عنوان می‌شد تیم‌های بزرگ پرتغال از جمله پورتو و بنفیکا به دنبال مهدی طارمی هستند.

جوانی که از لیگ قطر به یکی از تیم‌های معمولی پرتغال رفت، نزدیک به ۳۴۰ روز، دروازه همه تیم‌های قدرتمند پرتغال را گشود و تبدیل به بهترین بازیکن تیمش شد.

به گزارش سرویس ورزشی فرارو، درخشش‌های او نشان داد چقدر بازیکن ارزشمندی برای سبزوسفید پوشان ریو آوه بوده است. از ۳۴ بازی‌ای که ریو آوه در این فصل در لیگ پرتغال انجام داده، مهدی طارمی ۳۰‌تایش را در ترکیب اصلی بوده است؛ چهارتای دیگر هم سه‌تا را به دلیل مصدومیت از دست داده و یکی را هم به دلیل محرومیت به خاطر دریافت کارت قرمز.

در این ۳۰ بازی آن‌قدر آمارش خوب بوده که مشتری‌های بزرگ‌تری به سراغش بیایند؛ ۱۸ گل زده و ۵ بار هم هم‌تیمی‌هایش را با پاس گل همراهی کرده است. از مجموع تعداد گل‌های زده‌شده ریو آوه در این فصل، مهدی با همین ۱۸ گل و ۵ پاس گل، روی ۴۷ درصد آن‌ها تأثیر مستقیم داشته است. به عبارتی او یک‌تنه، بار ۴۷ درصد خط حمله ریو آوه را به دوش کشیده است.

 سومین بازیکن گران قیمت ایران؟

حالا که مهدی در جمع گلزنان برتر لیگ پرتغال جاخوش کرده وفصل را به بهترین شکل پایان رسانده، خبر رسیده قرار است راهی تیمی بزرگتر شود؛ اگرچه از وردربرمن در آلمان و سنت اتین در فرانسه به عنوان مشتریان خارجی اش خبر می‌دهند، ولی از قرار با بنفیکا تمام کرده است و فصل آتی راهی یکی از دو تیم معروف پرتغال می‌شود تا به ماجراجویی اش در سطح بالاتری ادامه دهد. البته او این روز‌ها رقمی معادل ۳.۲ میلیون یورو برایش در ترانسفرمارکت ثبت شده، ولی به نظر می‌رسد ریوآوه با مبلغی نزدیک به ۱۰ میلیون یورو برای فروش او توافق کرده است؛ رقمی که بعد از جهانبخش و سردار آزمون، طارمی را تبدیل به سومین بازیکن گران قیمت این روز‌های فوتبال ایران می‌کند.

منبع: