بهره‌برداری از معدن سنگ مرمریت استان بوشهر متوقف شد
پیغام: رئیس خانه معدن استان بوشهربا اشاره به اعتراض برخی از فعالان اجتماعی، محیط زیست و آثار باستانی در بهره‌برداری از معدن سنگ مرمریت دشتی گفت: اکنون عملیات اکتشاف از این معدن متوقف شده است.
كدخبر: 116012
1399/05/11

به گزارش «پیغام»؛ احمد مرادی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به تجمع برخی از فعالان حفاظت محیط زیست، اثار باستانی و منابع طبیعی در جلوگیری  از فعالیت اکتشاف معدن مرمریت‌کوه بیرمی در شهرستان دشتی اظهار داشت: سرمایه‌گذار و بهره‌بردار تمام مراحل قانونی بهره‌برداری از این معدن را طی و پروانه‌های لازم را دریافت کرده است.

وی، با بیان اینکه در مسیر دسترسی به معدن مرمریت کوه بیرمی در دشتی یک آثار باستانی وجود دارد گفت: راه و مسیر دیگری برای دسترسی به این معدن وجود ندارد و تجمع کنندگان خواستار جلوگیری از تخریب محیط زیست و آثار باستانی هستند.

 رئیس خانه معدن استان بوشهر با بیان اینکه اکنون حدود 1.5 سال است که مشکل معدن یاد شده مطرح است خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار در 1.5 سال گذشته هزینه‌های متعددی برای اکتشاف و بهره‌برداری از این معدن  متحمل شده ولی با کش و قوس‌هایی مواجه است.

مرادی با بیان اینکه معدن سنگ مرمریت شیرینه دشتی دارای توجیه اقتصادی خوبی  است گفت: اعتراض برخی از فعالان محیط زیست و آثار باستانی مانع از اجرای این پروژه شده و اکنون عملیات اکتشاف  از معدن سنگ مرمریت شیرینه دشتی متوقف شده است.

وی، با تاکید بر حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و آثار باستانی تصریح کرد: در هر نقطه‌ای از جهان در بهره‌برداری از معادن با تخریب‌هایی مواجه است ولی مرمت، بازسازی و اصلاح در دستور کار معدن‌کار قرار می‌گیرد.

 رئیس خانه معدن استان بوشهر با بیان اینکه استخراج از معادن بدون تخریب منابع طبیعی امکان‌پذیر نیست تاکید کرد:بعداز تخریب منابع طبیعی، الزامات قانونی برای بازسازی وجود دارد که باید رعایت شود.

مرادی با تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذار معدن یاد شده افزود: از متوقف شدن فعالیت معدنی مخالف هستم چراکه باید زمینه توسعه و تولید محصولات معدنی که اشتغال‌زایی فراوانی هم دارد فراهم شود.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم باید فعالیت معدنی جایگزین صادرات نفت و انرژی شود گفت: رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و صادرات محصولات معدنی از ویژگی معادن استان بوشهر است و نباید فعالیت معدنی متوقف شود.

رئیس خانه معدن استان بوشهر بیان کرد: چرخ معادن باید بچرخد و محیط زیست، آثار باستانی و منابع طبیعی هم باید حفظ و مرمت شود.

 بر پایه گزارش برای جلوگیری از فعالیت معدن سنگ مرمریت در کنار عمارت تاریخی شیرینه دشتی گروهی به نشانه اعتراض در اطراف این معدن در کوه بیرمی تجمع کردند.

منبع: