تونل‌های انحراف آب سد دالکی دشتستان افتتاح شد
پیغام: در آیینی با حضور و دستور استاندار بوشهر پروژه تونل های انحرافی سد دالکی افتتاح و عملیات اجرایی خاکریز فراز بند آغاز شد.
كدخبر: 116040
1399/05/12

 به گزارش «پیغام»، عبدالکریم گراوند در آیین افتتاح پروژه تونل انحرافی سد دالکی با اشاره به اینکه روند توسعه کشور در شرایط تحریم متوقف نشده است، اظهار داشت: امروز شاهد جنگ اراده ها در پروژه های مهم و حیاتی کشور هستیم، با وجود تحریم های و فشارهای مالی اما چرخ توسعه کشور متوقف نشده و یکی از نمونه های بارز این امر، اجرای پروژه سد دالکی است.

وی با قدردانی از مسئولان قرارگاه خاتم الانبیا در اجرای پروژه سد دالکی گفت: آغاز عملیات اجرایی سد دالکی در زمان شروع تحریم ها بود و انتظار تسریع در اجرای پروژه را نداشتیم اما امروز شاهد این هستم کار بزرگی در سد دالکی اتفاق افتاده است که تونل های انحرافی سد به بهره برداری رسیده که این کار نقش مهمی در روند اجرای پروژه سد دالکی دارد.

استاندار بوشهر افزود: تکمیل پروژه سد دالکی نقش مهمی در توسعه و آبادانی 14 هزار هکتار نخیلات استان دارد.

وی تصریح کرد: امروز کار بزرگی در سد دالکی انجام شده و اساسی ترین کار برای پروژه سد دالکی ساخت تونل هاست و با این کار روند اجرایی پروژه تسریع می شود.

گراوند افزود:  در سفر رئیس جمهور به استان 80 میلیارد تومان برای سد دالکی مصوب شد  هر چند اجرای سد نیازمند اعتبارات بیشتری است و امیدواریم با حمایت سازمان برنامه وبودجه و  قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بتوانیم شاهد این باشیم که سد دالکی به مرحله آبگیری برسد.

استاندار بوشهر با تاکید بر تسریع در اجرای پروژه سد دالکی اضافه کرد: برای افتتاح بخش تونل های انحرافی سد دالکی 100 میلیارد تومان هزینه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهردر این آیین گفت: این عملیات با هدف هدایت آب به تونل‌های انحراف و فراهم سازی بستر مناسب برای شروع عملیات خاکریزی فرازبند و به دنبال آن بدنه اصلی سد دالکی انجام شده است.

علی محمدی افزود: سیستم انحراف آب سد دالکی شامل دو رشته تونل به قطر ۷ و نیم متر و طول ۷۰۰ و ۸۰۰ متر می‌باشد که هر کدام از آن‌ها ظرفیت انتقال هزار و ۴۳۵ مترمکعب آب در ثانیه را دارد.

وی گفت: با انحراف آب به تونل‌ها، عملیات خاکریزی فرازبند به ارتفاع ۶۰ متر که جزیی از سیستم انحراف آب است نیز آغاز می‌شود.

محمدی با اشاره به اهمیت سیستم انحراف آب در روند اجرایی طرح افزود: ساخت تونل‌های انحراف آب و بهره برداری از آن، بخش بحرانی عملیات اجرایی سد دالکی را به پایان می‌رساند، چرا که تا پیش از بهره برداری از تونل‌های انحراف، انجام عملیات خاکبرداری و خاکریزی بدنه اصلی سد امکان پذیر نیست.

وی گفت: برای ساخت تونل‌های انحراف آب بیش از ۳۵۰ هزار متر مکعب حفاری و خاکبرداری و بیش از ۵۴ هزار مترمکعب بتن ریزی صورت گرفته است.

محمدی افزود: همچنین برای ساخت فرازبند سد دالکی، بیش از ۱۵۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی انجام خواهد شد.

وی گفت: همزمان با عملیات اجرایی سیستم انحراف، خاکبرداری سرریز، خاکبرداری بخش‌هایی از بدنه اصلی سد و طراحی و ساخت هیدرومکانیکال سد در حال انجام است.

منبع: