بهبود یافتگان بیماری کرونا پلاسمای خون اهدا کنند
پیغام: مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: بهبود یافتگان از بیماری کرونا در این استان به پاس بازیافتن سلامتی خود با پیوستن به پویش شکرانه سلامت پلاسمای خون اهدا کنند.
كدخبر: 116057
1399/05/13

به گزارش «پیغام»؛ دکتر نرگس عبیدی در گفت وگو با ایرنا افزود: هدف از راه‌اندازی پویش شکرانه سلامت دریافت پلاسمای خون بهبود یافتگان از بیماری کرونا است.

وی بیان کرد: در قالب پویش شکرانه سلامت پلاسمای خون افراد بهبود یافته از بیماری کرونا جمع‌آوری و به بیمارانی کرونایی که وضعیت جسمی مناسبی ندارند با توجه به شرایط و نظر پزشک متخصص تزریق می‌شود.

عبیدی افزود: نتایج آن نشان داد که پلاسما درمانی در مراحل اولیه بیماری اثر بخشی بیش از ۶۰ درصد دارد و هرچه بیمار از نظر تنفسی مشکل بیشتری داشته باشند و دیرتر درمان انجام شود اثر بخشی کمتر است.

وی اضافه کرد: براین اساس بهبود یافتگان کووید ۱۹ در رده سنی ۱۸ تا ۶۵ سال با ترجیح مرد باشند و در صورتی‌که اهدا کننده زن باشد باید سابقه بارداری و سقط جنین نداشته باشد و می‌تواند در این پویش شرکت کند.

عبیدی یادآور شد: داوطلبان باید مدرکی که دلالت بر ابتلا و بهبود آنها به کووید ۱۹ باشد را به همراه داشته باشند و از بهبودی آنها ۲۸ روز گذشته باشد تا سیستم ایمنی این افراد و میزان آنتی بادی و پادتن آنها آزمایش شود و در یک فرایند ۴۰ دقیقه‌ای اهدای پلاسما قرارگیرند.

وی با بیان اینکه  هر ۵۰۰ سی سی از پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا برای درمان یک فرد استفاده می‌شود  ادامه داد: در زمان حاضر دستگاه مورد نیاز و کارکنان مجرب برای جمع‌آوری پلاسما در انتقال خون استان بوشهر مستقر هستند و تنها مشکل تامین فضا بود که باتوجه به هماهنگی انجام شده با رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر قرار شد دانشگاه در این زمینه اقدام کند.

عبیدی اظهار داشت: به محض فراهم شدن فضا و امکان سنجی بعد از تائید نهایی سازمان انتقال خون ایران در اسرع وقت این امکان برای جمع‌آوری پلاسما انجام و اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.

منبع: