هنرمند پیشکسوت: نوحه خوانان بوشهری موسیقی شناسند
پیغام: پیشکسوت و فعال موسیقی بوشهر گفت: نوحه‌سرایان این استان موسیقی شناس بوده و ردیف‌های سنتی را بخوبی می‌شناخته‌اند و در هنگام سرودن اشعار ملودی آن را در ذهن داشته و آواها را روی آن پیاده کرده‌اند.
كدخبر: 116078
1399/05/14

به گزارش «پیغام» علی افشار در گفت‌وگو با ایرنا افزود: جذابیت و گیرایی و زمینه زیبای موسیقی آیینی بوشهر سبب کشش این موسیقی در بین عامه مردم در هر نقطه از ایران است.

وی ادامه داد: به عنوان آهنگساز و فردی که با اصول موسیقی آشنا است معتقدم تم زیبای این موسیقی آیینی، آن را در همه کشور زبانزد کرده‌است و با اطمینان می‌توان گفت حرف اول را در کشور می‌زند.

این پیشکسوت موسیقی بوشهر ادامه داد: بسیاری از آثار نوحه‌خوانی بوشهر در دستگاه‌های موسیقی سنتی مانند همایون و چهارگاه اجرا می‌شود که برای عموم مردم کشش و گیرایی دارد و آنها را جذب می‌کند.

افشار از خاطرات از موسیقی آیینی بوشهر در دوره زندگانی در آبادان یاد کرد و گفت: وقتی در آبادان اعلام می‌شد که قرار است گروه‌های نوحه خوانی دشتی در آبادان اجرا کنند، خیابان احمدآباد مملو از جمعیت می‌شد و ساعت ۱۰ شب که زمان اجرا بود در آنجا جای سوزن انداختن نبود و مردم بسیار به این موسیقی آیینی مشتاق و علاقه‌مند بودند.

این پیشکسوت موسیقی بوشهر اظهارداشت: امیدوارم جوانان بوشهری موسیقی آیینی این استان را  همان طور که سینه به سینه به ما رسیده‌است، ادامه دهند، این میراث ارزشمند را قدر بدانند و اجازه ندهند با ایجاد تغییرات اساسی در این موسیقی اصیل به جایگاه آن لطمه وارد شود.

وی به فضای موسیقی امروز این استان پرداخت و به جوانان توصیه کرد که برای موفقیت خود و درخشش موسیقی بوشهر از ابتدای راه مسیر خود را مشخص کنند و به صورت جدی در یکی از شاخه‌های موسیقی فعالیت کنند.

افشار گفت: از دلایل موفق نبودن جوانان بوشهری در رشته موسیقی این است که از این شاخه‌ به آن شاخه می‌روند و در حالی که در موسیقی پاپ فعالیت می‌کنند برای شرکت در یک جشنواره موسیقی فولکلوریک به ارائه اثر می‌پردازند که از قدرت کافی برخوردار نیست.

افشار افزود: رسانه‌های استان نیز باید در شناساندن و حفظ موسیقی آیینی بوشهر فعال باشند و رسالت خود را انجام دهند.

وی  از اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در حمایت از هنرمندان تقدیر کرد.

علی افشار زاده آبادان است و در ۱۳ سالگی موسیقی را با سازهای کوبه‌ای آغاز کرد و سپس به فراگیری سازهای بادی پرداخت.

او به همراه خانواده‌اش پس از آغاز جنگ تحمیلی به شیراز رفت و از سال ۶۲ در بوشهر ساکن شد.

به گفته خودش، افشار از  سال ۷۱ با فعالان شاخص موسیقی بوشهر آشنا شد و اکنون بیش از ۳۰ سال است که به آهنگسازی و آموزش و ترویج موسیقی آیینی در شهرهای مختلف بوشهر پرداخته و چندبار به عنوان عضو هیات امنای انجمن موسیقی بوشهر انتخاب شده‌است.

این پیشکسوت موسیقی از سال ۸۴ تاکنون در همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر و احداث کارگاه موسیقی در مجتمع فرهنگی هنری بوشهر به آموزش موسیقی در بخش سازهای کوبه‌ای، بادی، الکترونیکی و دیگر سازها می‌پردازد.

منبع: