فعالیت پیمانکار معدن کوه بیرمی متوقف شد
پیغام: سرانجام پس از پیگیری‌ها و تلاش فعالان محیط زیست منطقه دشتی استان بوشهر پیمانکار معدن سنگ مرمریت کوه بیرمی فعالیت در این معدن را متوقف و تجهیزات مکانیکی را از این محل جمع آوری کرد.
كدخبر: 117202
1399/05/24

به گزارش«پیغام»ایلنا نوشت؛ بیش از یکسال است مردم شهرستان دشتی در اعتراض به فعالیت معدن سنگ مرمریت که در کنار عمارت تاریخی "شیرینه" و بزرگترین آبشخور شیرین حیات وحش منطقه آغاز به فعالیت کرده بود، در کوه بیرمی دست به تجمع می زدند.

فعالان محیط زیست شهرستان دشتی مدام به مسئولان شهرستانی و استانی مراجعه می کردند و از آنها می‌خواستند که فعالیت این معدن را به دلایل محیط زیستی متوقف شود.

  

از آذرماه سال 97 با فعالیت این معدن در کوه بیرمی مخالفت شد. پس از آن مدتی فعالیت این معدن متوقف شد. طی هفته های گذشته این معدن با اخذ مجوز از سوی شورای تامین استان دوباره فعالیتش را آغاز کرده بود. 

این در حالی است که اغلب فعالان محیط زیست در حال خاموش کردن آتش‌سوزی مراتع بوشکان در منطقه بودند که وقتی متوجه شدند در محل حضور پیدا کرده و دوباره دست به اعتراض زدند.

به اعتقاد مردم منطقه این معدن در کنار عمارت تاریخی "شیرینه" و بزرگترین چشمه آب شیرین در کوه "بیرمی" آن هم با توجه به بحران بی آبی در منطقه شکل گرفته بود و باعث نابودی اثر تاریخی و بزرگترین چشمه آب شیرین در منطقه می شد.

سید کریم موسوی فعال محیط‌زیست در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: پس از 406 روز مقاومت مردم منطقه معدن کار معدن سنگ مرمریت بالاخره دست از کار کشید و ماشین آلات و تجهیزات خود را از منطقه خارج کرد.

وی افزود: امروز روز بزرگی برای اهالی منطقه "خورموج" و دشتی بود چرا که برای حفظ اثر تاریخی و چشمه آب شیرین کوه بیرمی که با فعالیت معدنی در خطر نابودی بود را نجات دادند و توانستند از این 2 گوهر گرانبها حفاظت کنند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: ما مردم منطقه تا پای جان از کوه بیرمی و داشته های گرانبهایش محافظت می کنیم و اجازه کوچکترین گزندی به این منطقه را به کسی نخواهیم داد.

موسوی در پایان از حمایت تمامی رسانه‌ها و به خصوص خبرگزاری ایلنا در کمک به تحقق خواست مردم و حفظ محیط زیست منطقه تشکر و قدردانی کرد و گفت: اگر اطلاع رسانی و حمایت های رسانه ها نبود نمی‌توانستیم در این کار بزرگ پیروز شویم.

منبع: