ارسال نخستین محموله پلاسمای مازاد بوشهر به کشور اتریش
پیغام: مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با اشاره به صرفه جویی بالای ارزی استفاده از فرآورده‌های پلاسمای داخلی، گفت: نخستین محموله پلاسمای این استان به منظور فرآوری به اتریش جهت بازرسی نهایی به تهران فرستاده شد.
كدخبر: 117576
1399/06/24

به گزارش «پیغام»؛ نرگس عبیدی در گفت و گو با ایرنا افزود: با فراهم کردن زیرساخت‌های استاندارد لازم  در اداره کل انتقال بوشهر،  نظر موافق بازرسان بین‌المللی در بازدید موشکافانه تیرماه سال گذشته جذب و استاندارد های بین‌المللی اروپار را کسب  کرده ایم.

وی ادامه داد: اکنون نخستین محموله پلاسمای مازاد استان به  شرکت اکتافارما اتریش  جهت بازرسی نهایی به تهران فرستاده شد که در فرایندی علمی داروهای مشتق از پلاسما از آن تولید و به کشور برگردانده می‌شود که غالبا مورد استفاده بیماران خاص قرار می‌گیرد.

عبیدی اظهارداشت: ارزش فرآورده‌هایی که از هر کیسه پلاسما مشتق می‌شود معادل با چندین بشکه نفت است که صرفه جویی ارزی و سرمایه گذاری بالایی در حوزه درمانی استان به شمار می‌رود.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر با تاکید بر کاهش هزینه ارزی درمان بیماری‌های خاص در کشور با افزایش ارسال پلاسما، گفت: یکی از مزایای این تعامل با شرکت بین‌المللی این است که  فراورده‌های مشتق از پلاسمای ایرانی و همخوان با ژنتیک ایرانی با سطح ایمنی بسیار خوبی به بیماران تزریق خواهد شد.

وی اعلام کرد: به منظور کسب استانداردهای بین‌المللی، علاوه بر بهسازی ساختمان انتقال خون، در سال ۹۷ یک باب سردخانه منفی ۸۰ درجه برای نگهداری پلاسمای مازاد احداث شد.

عبیدی اضافه کرد: دیگر سردخانه منفی ۳۰ درجه استان نیز برای نگهداری پلاسمای استان که نیازهای روزانه بیمارستانی را تامین می‌کند تعمیر و بهسازی شده است .

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: در صورت تامین اعتبار استانی و افزودن یک سردخانه منفی ۳۰ درجه به ظرفیت نگهداری، ارسال پلاسمای بوشهر تا ۲ برابر افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه که پیش از این بوشهر به دلیل ضعف در این زیر ساخت‌ها موفق به جلب موافقت بازرسان بین‌المللی در این زمینه نشده بود، اعلام کرد: تاکنون یک میلیارد تومان برای تامین زیر ساخت‌های اصولی در این خصوص  هزینه شده است.

عبیدی گفت: اکنون در انتقال خون استان از بروزترین دستگاه‌های فرآوری خون استفاده می‌شود.

 بهبود شاخص‌های انتقال خون بوشهر؛ کاهش ضایعات خونی تا تامین ۹۹ درصدی نیازهای بیمارستانی

 مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: میزان تهیه و تامین فرآورده‌های خونی در بوشهر در سال ۹۲ به گونه‌ای بوده است که ۹۴ درصد از نیازهای بیمارستانی استان تامین می‌شده است اما اکنون این میزان به ۹۹ درصد رسیده است.

عبیدی با بیان اینکه در تامین نیاز استان به خون به خودکفایی  رسیده ایم ، افزود: اکنون بوشهر از اعضای فعال شبکه خون رسانی کشور است و مشکل کمبود خون احتمالی در کشور در صورت مازاد نیاز  را نیز تامین می‌کند.

وی اضافه کرد: این دستاورد سبب شده است بیماران بستری در بیمارستان‌های استان و همراهان آنها هیچگاه استرس و دغدغه تامین خون مورد نیاز را نداشته باشند.

عبیدی ادامه داد: یکی دیگر از شاخص‌هایی که در انتقال خون رصد می‌شود میزان متوسط اهدای خون مستمر است که این شاخص در استان از ۶۱ درصد در سال ۹۲ به ۶۷ درصد به میزان کل اهدای خون در پایان سال ۹۸ رسیده است.

مدیرکل انتقال خون بوشهرعنوان کرد: میزان ضایعات خونی بوشهر در ۷ سال اخیر به کمتر از نصف کاهش یافته است به نحوی که این ضایعات از ۲۲ درصد در سال ۹۲ اکنون به حدود ۴  درصد رسیده است .

وی  در ادامه از افزایش میزان اهدای خون در استان خبر داد و گفت: میزان اهدای خون استان در سال ۹۲ به ازای هر هزار نفر ۲۸ اهدا کننده بوده است که اکنون این تعداد ۳۱ رسیده است در حالی که میانگین کشوری این شاخص ۲۷ نفر در یکهزار نفر است.

این مقام مسئول افزود: این افزایش سبب شده است که بوشهر در سال‌های ۹۷ و ۹۸ رتبه دوم کشوری را در اهدای خون مستمر کسب کند که نشان دهنده فرهنگ سازی و جلب مشارکت مناسب در این زمینه بوده است.

سرولوژی، اهدای سلول بنیادی و پلاکت فرزیس اهدای در انتقال خون بوشهر؛ دستاورد زندگی بخش

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت:  راه‌اندازی سرولوژی اختصاصی در سال ۹۴ از دستاوردهای این اداره کل در دولت تدبیر و امید است که تاثیر بسزایی در حفظ جان بیماران با گروه‌های خونی نادر دارد.

عبیدی افزود:  تاکنون در این فرآیند ۴۰۱ بیمار و اهدا کننده مورد سرولوژی اختصاصی قرار گرفته‌اند و ۴ گروه خونی o بمبئی شناسایی شده است  که ۳ تن از آنها اهدا کننده و یک نفر بیماری بستری بود که تا کنون خونی برای او وجود نداشت.

وی اضافه کرد: در استان ۲۰ نفر با گروه و سیتم خونی نادر شناسایی شده است که پیش از راه‌اندازی سرولوژی نمی‌توانستند از هیچ‌یک از گروه‌های خونی خون بگیرند در حالی که نیاز مبرمی به آن داشتند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر از تهیه زیر ساخت‌ها و آغاز پلاکت گیری از داوطلبان به عنوان دیگر دستاورد اخیر این اداره کل نام برد و گفت: پس از تایید صلاحیت و سلامت اهدا کننده با دستگاهای ویژه از او پلاکت گرفته می‌شود تا در اختیار بیماران نیازمند قرار گیرد این نوع اهدا پلاکت از یک نفربه میزان اهدای پلاکت معمولی ۶ اهداکننده می باشد.

عبیدی اعلام کرد: یکهزار و ۷۵۶ واحد پلاکت فرزیس در استان انجام شده است.

وی ادامه داد: نام نویسی و ثبت نام برای اهدای سلول بنیادی نیز از سال ۹۷ در استان آغاز شده است و در حال حاضر ۴۱۰ داوطلب  ثبت نام کرده و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر بیان کرد:  پیوند سلول بنیادی گزینه مناسبی در درمان بیماری سرطان خون  و بیماری‌ها ارثی خونی است و بیماران این سلول‌ها را از اهدا کننده با زنوتیپ همخوان دریافت می‌کند.

عبیدی گفت: اهدای سلول بنیادی کمک به سلامت یک هموطن است و گاهی او را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

وی در ادامه سخنانش گفت: ساختمان جامع انتقال خون استان بوشهر در سال ۹۵ با محاسبه ۶ میلیارد تومان  اعتبار و یکهزار و ۲۰۰ متر زیربنا در ۶ طبقه کلنگ زنی شد که اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است به زودی ۳ میلیارد تومان از اعتبارات استانی به این پروژه اختصاص یابد.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر عنوان کرد: ارسال و دفاع از ۱۴ مقاله علمی به کنگره‌های بین‌المللی، کسب لوح تقدیر از ستاد مرکزی انتقال خون برای انجام شایسته امور اداری و نیز مصاحبه‌های متعدد رادیویی و تلوزیونی و همکاری با رسانه‌ها برای بهبود فرهنگ اهدای خون در استان  و در راستای آن  کسب عنوان روابط عمومی برتر از ستاد مرکزی انتقال خون در سالهای ۹۷ و ۹۸  از دیگر اقدامات و دستاوردهای انتقال خون بوشهر است.

   تلاش برای آغاز فرآیند پلاسما درمانی کرونا در انتقال خون بوشهر

عبیدی گفت: بخش عمده‌ای از مقدمات پلاسما گیری از بیماران بهبود یافته از بیماری کرونا صورت گرفته است و منتظر موافقت ستاد مرکزی و اخد گواهی در این زمینه هستیم تا این خدمت در بوشهر نیز ارائه شود.

وی یادآوری کرد: بیماران بهبود یافته از کرونا پس از گذشت ۲۸ روز از بهبودی، برای اهدای پلاسمای خود مراجعه می‌کنند که راهی موثر در درمان کرونا است.

اهدای خونی اقدامی صرفا مردانه نیست

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اظهارداشت: اهدای خون اقدامی مختص مردان نیست و بانوان استان نیز می‌توانند همانگونه که در سایر فعالیت‌های اجتماعی حضوری موثر دارند  در اهدای خون نیز فعال باشند.

عبیدی گفت: هر بانوی بوشهری می‌تواند یا خود اهدا کننده باشد یا در زمینه افزایش فرهنگ اهدا فعالیت کند و فردی را به این اقدام خیرخواهانه تشویق کند.

وی اعلام کرد: شاخص اهدای خون بانوان در میانگین کشوری و استان ۵ درصد است که ار ابتدای امسال تا اکنون  به ۷.۶ دهم درصد در این استان رسیده است.

نذر خون در محرمی متفاوت

عبیدی با اشاره برگزاری پویش نذر خون از تاسوعا تا اربعین در بوشهر همراه با سراسر کشور، گفت: امسال با شیوع کرونا محرم و صفر  متفاوتی داریم که به تبع آن نذرها نیز متفاوت خواهد بود و چه نذری زیبنده تر از این که هر فرد با اهدای خون جان ۳ نفر را نجات دهد.

بوشهری‌ها برای اهدای خون مراجعه کنند، پایگاه‌ها ایمن است

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر اعلام کرد: اهدا کنندگان از ایمنی پایگاه‌های انتقال خون استان مطمئن باشند و این مراکز را مانند خانه‌های خود کاملا ایمن و بهداشتی بدانند.

وی با اشاره به فرآیند خون‌گیری از داوطلبان، عنوان کرد:  تب سنجی، ضدعفونی دست، در اختیار گذاشتن ماسک و دستکش در بدو ورود داوطلب و پرسیدن سوالات مربوط به کرونا از سوی پزشک و ضدعفونی فضا در تمام مراکز استان انجام می‌شود تا اهدای خون با ایمنی کامل صورت گیرد.

عبیدی تاکید کرد: همه وسایل مورد استفاده در اهدای خون یک بار مصرف است و از این حیث نیز خطری متوجه اهدا کنندگان نیست.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر ادامه داد: علاوه بر بیماران هموفیلی، تالاسمی، کم خونی داسی شکل و بیماران سرطانی در حال درمان ،  مواردی چون زنان بارداری که در زمان زایمان نیاز به خون پیدا می‌کنند، اعمال جراحی و افرادی که دچار سانحه  به طور مستمر نیاز به خون دارند.

وی گفت: هر چند در دوره شیوع کرونا مراجعه به پایگاه‌ها کاهش یافت، اما هیچگاه در تامین نیازهای بیمارستانی به خون و فراورده‌های خونی با مشکل مواجه نشدیم .

عبیدی گفت: در حال حاضر در استان بوشهر ۴ پایگاه انتقال خون در شهرهای بوشهر، برازجان، گناوه و کنگان فعال و با رویکرد تکریم ارباب رجوع آماده خدمت‌رسانی به هم استانی‌ها است.

منبع: