مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خبر داد:
121 پرنده از قاچاقچیان در دیر کشف شد+عکس
پیغام: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ۷۱ پرنده شکاری از گونه در معرض خطر انقراض بالابان، بحری و شاهین و ۵۰ بهله دلیجه از قاچاقچیان پرنده در آب‎های خلیج فارس محدوده شهرستان دیر کشف و ضبط شد.
كدخبر: 117603
1399/06/24

پیغام: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ۷۱ پرنده شکاری از گونه در معرض خطر انقراض بالابان، بحری و شاهین و ۵۰ بهله دلیجه از قاچاقچیان پرنده در آب‎های خلیج فارس محدوده شهرستان دیر کشف و ضبط شد.

به گزارش«پیغام»؛ فرهاد قلی نژاد اعلام کرد: این محموله پرنده شکاری قاچاق از یک شناور لندیگرافت درحین خروج از آب‌های حوزه استحفاظی خلیج فارس توسط گشت منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه انصارالحسین متوقف شد.

وی بیان کرد: در این زمینه پس از اطلاع رسانی به یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر و دیر با نیابت قضایی از شناور توقیفی بازرسی و ۱۲۱ پرنده شکاری کشف شد.

  

قلی نژاد ادامه داد: شناور یادشده و سرنشینان آن برای بازجویی‌ها و اقدام‌های اولیه تحویل نیروهای امنیتی و انتظامی شده و مراحل قضایی در حال انجام است.

وی گفت: موفقیت این عملیات حاصل همکاری متقابل و تنگاتنگ یگان حفاظت محیط زیست بوشهر و دیر، با دستگاه‌های همکار همچون منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه انصارالحسین و دستگاه امنیتی و انتظامی این استان است که از همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوط در جلوگیری از قاچاق پرندگان شکاری قدردانی می‎شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پرندگان شکاری همه ساله از اواخر شهریور تا اواخر آذرماه مورد توجه متخلفان شکار و صید برای زنده‌گیری و قاچاق آنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار می‌گیرند.

  

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پرندگان شکاری در رأس هرم این جانوران قرار دارند و نقشی مهم در زنجیره اکولوژیک و تعدیل برخی از جمعیت‌ها و آفات ایفا می‌کنند حضور و بقا نسل آنها از اهمیت وافری برخوردار است.

پرندگان شکاری از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض است که تجارت آنها مشمول کنوانسیون منع تجارت بین‌المللی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض است.

  

هرگونه زنده گیری و انتقال آنها بین کشورها ممنوع و نیازمند مجوزهای این کنوانسیون است.

وفق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران هرگونه زنده گیری، شکار و فروش پرندگان شکاری ممنوع است.

  

 

 

منبع: