نخل‌داران رنج‌های جبران ناپذیر قرص برنج را به جان نخرند
کارشناسان از نخل‌داران می‌خواهند خرمایشان را با قرص برنج ضدعفونی نکنند و یا اگر می‌خواهند از این روش استفاده کنند زیر نظر کارشناسان انجام دهند.
كدخبر: 117682
1399/06/29

پیغام: قرصی به نام برنج که استفاده نا به جای آن رنج می‌آفریند.

به گزارش «پیغام»؛ قرص برنج که نام اصلی‌اش فسفید آلومینیوم است، سال‌هاست به عنوان ماده ضدعفونی کننده برای خشکبار و خرما استفاده می‌شود، اما استفاده نادرست از آن پیامد‌های جبران ناپذیری دارد که نمونه‌اش را پارسال در شهرستان دشتستان دیدیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت و گو با خبرنگار با باشگاه خبرنگاران، گفت: هرماده شیمیایی اگر غیر استاندارد مصرف شود، مضر خواهد بود. حالا قرص برنج باشد یا هر ماده دیگری.

خسرو عمرانی افزود: پارسال که استفاده نادرست از فسفید آلومینیوم یا به اصطلاح عامیانه قرص برنج، دردسر آفرید، با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و همکار به ویژه شبکه بهداشت و درمان اطلاع رسانی گسترده به ویژه در شهرستان دشتستان صورت گرفت. رسانه‌ها کمک کردند و از محل‌های نگهداری خرما به ویژه آبپخش و سعد آباد بازدید انجام گرفت و به نخل داران توصیه‌ها شد، امسال نیز همین کار انجام گرفته است.

خرما را در انبار استاندارد نگه دارید

او ادامه داد: توصیه و تاکید ما این است که خرماداران محصولشان را در محیط‌های انباری استاندارد و به ویژه سردخانه نگهداری کنند و از نگهداری خرما در نزدیکی محل زندگی خود بپرهیزند. اما اگر می‌خواهند خرما را در خانه نگه دارند، یا در اتاقی بگذارند که کولر دارد و نیاز به ضدعفونی نباشد و یا در اتاق‌هایی قرار دهند که با محل سکونتشان ۲۰ متر فاصله داشته باشد و با کمک گرفتن از شرکت‌های مجاز محصولشان را ضدعفونی کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: اگر چه بهتر است خرما را در حیاط خانه نگذارند، اما اگر می‌خواهند محصول را در حیاط خانه ضدعفونی کنند این کار را بامشورت کارشناسان و زیر نظر شرکت‌های مجاز انجام دهند.

مصرف خودسرانه فسفید آلومینیوم  ممنوع

عمرانی با اشاره به اینکه فسفید آلومینیوم به دو صورت ساشه و قرص نیمه کروی وجود دارد، افزود: هر ساشه این ماده به وزن ۳۳ گرم است و از زمان به کارگیری تا آزادشدن گاز ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرصت وجود دارد و کاربر می‌تواند ضدعفونی را انجام دهد واز محیط خارج شود.

او عنوان کرد: قرص نیمه کروی ۱.۱ گرمی، اما زودتر تبدیل به گاز می‌شود و حساسیتش بالاتر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: فسفید آلومینیوم را باید از فروشگاه مجاز و با برند مجاز خریداری شود و زیر نظر شرکت ضدعفونی کننده مجاز، به کار رود.

عمرانی تاکید کرد: از مصرف خودسرانه این ماده باید جلوگیری شود، زیرا تبعات جبران ناپذیری دارد.

اول اطلاع رسانی، بعد برخورد با متخلفان

او درباره اتفاقاتی که پارسال در شهرستان دشتستان رخ داد هم بیان کرد: همه اتفاقات در مکان‌هایی رخ داد که یا از این حشره کش، در خانه همسایه استفاده شده بود یا انبار خرما به خانه افراد چسبیده بود و گاز ناشی از این ماده با پیدا کردن راه نفوذ از محل ضدعفونی به محل سکونت رسوخ کرده و باعث جان باختن افراد شده بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: همچنین پارسال قرص‌های تخت که ممنوع بودند از فروشندگان غیرمجاز خریده و استفاده شده بود که با فروشندگان برخورد شد.

عمرانی افزود: بخشی از اتفاقات مربوط به نوع قرص بود و بخشی به نحوه کاربرد آن ربط داشت.

او با اشاره به اینکه از یک ماه پیش اطلاع رسانی درباره این ماده ضدعفونی کننده صورت گرفته است، عنوان کرد: پلیس اماکن و شبکه بهداشت و درمان دشتستان از مکان‌های نگهداری خرما بازدید‌های مشترک دارند و در صورت لزوم برخورد صورت می‌گیرد.

 

منبع: