بازار بی رونق خرما کام نخل داران بوشهری را تلخ کرد
بازار خرما در روزهایی که فصل برداشت آن است و باید گرم باشد، رونقی ندارد و نخل‌داران بوشهری از برداشت محصول دلسرد شده‌‌اند.
كدخبر: 117712
1399/06/31

پیغام: در حالی که حدود یک ماه از آغاز برداشت خرما در استان بوشهر می‌گذرد، اما خبری از تاجرانی که همیشه قبل از برداشت به سراغ نخل‌داران می‌آمدند، نیست.

به گزارش «پیغام» به نقل از باشگاه خبرنگاران، نخل‌داران هم نمی‌دانند با محصولشان چه کنند. به قول خودشان نمی‌دانند خوشه‌ها را ببرند یا نه. می‌گویند از یک سو نمی‌توان محصول را برداشت نکرد و از سوی دیگر اگر محصول را چیدند کجا نگهداری‌ش کنند.

خبری از تاجران نیست

محمد حسین سبحانی باغ دار اهل روستای چهار برج دشتستان که بیش از ۵۰ سال است در کار باغ‌داری است و در کنار معلمی شغل آبا و اجدادی‌اش را ادامه داده است در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: نخل‌داران یک سال زحمت می‌کشند تا الان نتیجه دسترنجشان را برداشت کنند و ثمرش را بچشند، اما کسی به سراغشان نیامده تا محصولشان را بخرد.

او ادامه داد: هر سال یک ماه پیش از برداشت تاجران می‌آمدند و خرما را پیش خرید می‌کردند، اما امسال با اینکه چند روزی است برداشت شروع شده هیچ کس برای خرید خرما پا پیش نگذاشته یا اگر هم حرفی شده شده این قدر قیمت پایین بوده که برای باغ‌دار صرف نمی‌کند.

این نخل‌دار افزود: در حالی که پارسال هر کیلوگرم خرما ۸ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان خریده می‌شد و نخل‌داران هم راضی بودند، اما امسال با وجود افزایش هزینه‌های مختلف از دستمزد کارگر تا حمل و نقل و نهاده‌های کشاورزی، قیمت خرید ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است در صورتی که باغ‌دار برای هر کیلو خرما ۴ تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان هزینه کرده است.

سبحانی بیان کرد: تاجران با توجه به اینکه بازار صادرات مشخص نیست خطر نمی‌کنند و خرما را نمی‎‌خرند از طرف دیگر رکود اقتصادی موجود در جامعه و برخی مسائل مانند کرونا باعث شده بازار داخلی هم کشش چندانی نداشته باشد.

دولتی‌ها فکری کنند

او گفت: اگر نخل دار بخواهد محصول خود را در سردخانه نگه دارد، باید به ازای هر کیلوگرم خرما ۶۵۰ تومان بپردازد در حالی که پارسال این مبلغ ۴۵۰ تومان بود. از سوی دیگر ظرفیت سردخانه‌ها این قدر نیست که همه حتی اگر بتوانند هزینه نگهداری را بدهند، محصولشان را در سردخانه ذخیره کنند تا در شرایطی بهتر آن را به فروش برسانند.

این باغ‌دار قدیمی معتقد است دولت باید به کمک بیاید و از یک سو بازار‌هایی برای صادرات خرما بیابد، از سوی دیگر سرمایه در گردش به تاجران بدهد که بتوانند محصول نخل‌داران را بخرند و یا در زمینه نگهداری محصول به نخل‌دار کمک کند.

همه امید نخل‌داران به زمان برداشت است

آقای صداقت نخل دار دیگری است که پای درد دلش نشستیم.

نخلستان او در بخش آبپخش دشتستان قرار دارد، بخشی که یک میلیون اصله نخل را در خود جای داده حدود یک ششم نخل‌های استان بوشهر.

او گفت: تاجرانی که باید خرما را از نخل‌دار بخرند می‌گویند بخشی از محصول پارسال هم روی دستشان مانده و انبارشان جای زیادی ندارد از سوی دیگر سرمایه‌شان کامل برنگشته است و به همین علت نمی‌توانند امسال خرما بخرند.

این نخل‌دار ادامه داد: نبود صادرات با توجه به شیوع کرونا باعث شده که برخی تاجران نتوانند خرمای پارسالشان را بفروشند. امسال هم با احتیاط وارد بازار می‌شوند. شاید هم می‎خواهند کار به جایی برسد که نخل‌دار راضی شود با قیمت پایین هم محصولش را بفروشد.

او بیان کرد: نخل‌داران باید کل سال را با برداشت محصولشان بگذرانند خیلی‌ها در طول سال قرض کرده‌اند و به طلبکاران وعده داده‌اند پس از برداشت محصول، قرضشان را پس بدهند، اما با این شرایط دچار مشکلات اساسی شده‌اند.

هزینه تولید خرما بالا رفته قیمتش پایین آمده!

صداقت عنوان کرد: در حالی که هزینه تولید خرما نسبت به پارسال ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر شده قیمتی که برای خرید آن اعلام می‌کنند بیش از ۲۰ درصد کمتر از پارسال است.

او گفت: امسال کیفیت محصولمان خوب است کمیت هم مثل قبل است، اما نبود خریدار باعث شده که زمان برداشت به عقب بیفتد.

این نخل‌دار دشتستانی نبود سندیکای خرما در استان بوشهر را که یکی از استان‌های خرما خیز کشور است، یکی از مشکلات نخل‌داران دانست و اشاره کرد: اگر چنین تشکلی وجود داشت معاملات هدایت می‌شد و صدای نخل‌داران به جایی می‌رسید.

صداقت گفت: تا کنون اقدامی از سوی دولت برای بهبود شرایط نخل‌داران صورت نگرفته است و امیدواریم زودتر به داد ما برسند.

کمیت و کیفیت خرمای امسال خوب است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به وجود بیش از ۳۴ هزار هکتار نخلستان در استان به خبرنگار ما گفت: پیش‌بینی می‌شود مجموع برداشت محصول از نخلستان‌ها به ۱۶۴ تا ۱۶۵ هزار تن برسد شامل حدود ۴۶ هزار تن رطب، ۸ خارَک و ۱۱۰ هزارتن خرما.

خسرو عمرانی افزود: ۶۰ درصد عملیات برداشت از نخلستان‌های استان تا کنون انجام گرفته است.

او ادامه داد: برداشت خرما از اوایل شهریور آغاز شده و با توجه به اینکه تابستانی بدون گردوغبار داشتیم و بارندگی دو سال گذشته به نسبت خوب بوده، محصول امسال از نظر کمیت و کیفیت مطلوب است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: ۷۰ درصد خرمای استان در دشتستان به دست می‌آید و تنگستان و جم در رتبه‌های بعدی تولید این محصول قرار دارند. همچنین بیشترین گونه‌های خرما در استان را کبکاب، زاهدی، خاصویی و شکر تشکیل می‌دهند.

عمرانی گفت: کبکاب و زاهدی ارقام صادراتی هستند و دارای برند هستند و به عنوان محصول ملی ثبت شده‌اند.

شرایط اقتصادی و کرونا عوامل کم رونقی بازار خرما

او رونق نداشتن بازار خرما را ناشی از شرایط کلی حاکم بر جامعه عنوان کرد و افزود: شرایط اقتصادی و شیوع کرونا تنگنا‌هایی برای خرید خرما ایجاد کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در عملیات برداشت، پاک کردن و درجه بندی خرما، با توجه به تلاش برای کاهش تعداد کارگران به علت شیوع کرونا مشکلاتی وجود دارد. همچنین در خصوص صادرات دغدغه‌هایی هست که امیدواریم در ادامه شرایط بهتر شود.

عمرانی در همین حال به این نکته اشاره کرد که اگر چه مشکلاتی در زمینه صادرات به وجود آمده است، اما آمار‌های کشوری نشان می‌دهد صادرات این محصول در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

او ابراز امیدواری کرد: وضعیت صادرات به گونه‌ای باشد که مشکلی برای فروش و بازاریابی محصول نداشته باشیم.

برپایی میز صادرات خرما در وزارت خارجه

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی که بارها از پیگیری‌هایش برای بهبود شرایط صادرات خرما خبر داده بود، در روزهای اخیر در حاشیه بازدید از نخلستان‌های این شهرستان بیان کرد: به همراه تعدادی از فعالان حوزه خرما شهرستان دشتستان دیداری با آقای انصاری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه داشتیم. مباحث خوبی در این دیدار مطرح شد و معاون وزیر امور خارجه هم برای همکاری در این موارد اعلام آمادگی کرد.

ابراهیم رضایی افزود: بنا به  قولی که معاون اقتصادی وزیر امور خارجه داده است، افرادی که قصد صادرات خرما داشته باشند از سوی این وزارتخانه معرفی خواهند شد. همچنین مقرر شد تعدادی از هیات‌های اقتصادی و بازرگانان خارجی را به شهرستان دشتستان دعوت کنند تا زمینه برای تقویت صادرات خرما فراهم شود.

او با اشاره به تسهیل صدور روادید برای صادرکنندگان خرما افزود: وزارت امور خارجه برای معرفی بازار‌های جدید صادرات خرما نیز اعلام آمادگی کرده است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس دیشب (یکشنبه) خبر داد که بعد از ظهر امروز (دوشنبه ۳۱ شهریور) میز صادرات خرما در وزارت امور خارجه برگزار می‌شود.

 رضایی افزود: میز صادرات خرما با حضور تعدادی از نمایندگان شهرستان‌های خرماخیز و مدیران و معاونان حوزه اقتصادی وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های مرتبط برگزار خواهد شد.

او تسهیل صادرات را مهم‌ترین راهکار بهبود وضعیت بازار خرما دانست و بیان کرد: از همه فرصت‌ها برای تسهیل صادرات خرما استفاده خواهیم کرد.

حالا نخل‌داران استان بوشهر منتظرند تصمیم‌گیران چاره‌ای بیندیشند تا بازار خرما رونق بگیرد و کامشان را شیرین کند.

گزارش: سلیمه کهن‌سال

منبع: