ترخیص ته‌لنجی مطابق با مصوبات ابلاغی انجام می‌شود
سرپرست گمرک نخل تقی در استان بوشهر با تاکید بر اینکه ترخیص کالای ملوانی و ته‌لنجی مطابق با مصوبات ابلاغی انجام می‌شود گفت:اقلام وارداتی مجاز و کالای ته لنجی به شرکت تعاونی لنج داران «بندر نخل‌تقی» ابلاغ شده است.
كدخبر: 117736
1399/07/01

به گزارش «پیغام»؛ اسماعیل شادخو در گفت‌وگو با تسنیم  با بیان اینکه مردم این بندر از طریق تجارت امرار معاش می‌کنند اظهار داشت: فعالیت‌های تجارت دریایی همواره مورد توجه ویژه مردم ساحل‌نشین بندرنخل‌تقی بوده است.

وی ، کالای ته‌لنجی را یکی راههای تامین معیشت ساحل نشینان دانست و بیان کرد: «ته لنجی» یا واردات کالای همراه ملوان یکی از راه‌های معیشتی ساحل‌نشینان از دیرباز بوده که با تصویب قوانین جدید بخشی از مشکلات آنان برطرف شده است.

سرپرست گمرک نخل تقی با بیان اینکه ترخیص کالای ملوانی یا ته لنجی مطابق با مصوبات ابلاغی صورت می‌گیرد تصریح کرد: بر اساس مصوبه ابلاغی استانداری و کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا مبنی بر تعدیل، ساماندهی و ترخیص کالای ملوانی و ته لنجی و کاهش آن به میزان 30 وانت برای هر شناور و صرفا برای باقیمانده سفر اول و سفر دوم ملوانان بوده است.

شادخو افزود: استاندار و مدیران دستگاههای اجرایی استان بوشهر ضمن توجه به معیشت مردم و مرزنشینان و جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی  از حق قانونی بار ملوانی، با مصوبه‌ای در کمیسیون مبارزه با قاچاق ، اجرای تدریجی آئین‌نامه دولت و ساماندهی و کنترل کالای همراه ملوانی را در دستور کار همه دستگاههای اجرایی استان قرار داد.

وی، گمرک را مجری مصوبات ابلاغی  ته لنجی دانست و بیان کرد: به محض ابلاغ مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق استان بوشهر به گمرک نخل تقی و به  منظور شفافیت و اطلاع رسانی به مالکان شناورها، ناخدا و ملوانان نامه‌ای به تشکل‌های ملوانی ارسال شد تا شناورها در سفر برگشت، ضمن آگاهی به حقوق خود اقدامات و برخورد با تخلفات ناشی از عدم توجه به این مصوبه را نیز مطلع باشند.

سرپرست گمرک نخل تقی تصریح کرد:  شناورها اگر مازاد بر سهمیه مذکور کالایی تحت عنوان ته‌لنجی حمل کرده باشند محموله‌های آنها ضبط می‌شود.

شادخو  تاکید کرد: براین اساس با ارسال نامه به تعاونی لنج‌داران نخل تقی برای  توجیه  تمامی مالکان شناورها، ناخدا ملوانان و ارائه تعهد، ارسال شد تا در راستای مصوبه اقدام و از تضییع حقوق افراد و بیت المال توامان جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه این گمرک تنها کالاهای مجاز فهرست ابلاغی، که ستاد مبارزه با قاچاق استان بوشهر مصوب کرده را مجاز می‌داند خاطرنشان کرد: امکان واردات هر کالایی با رویه ملوانی وجود ندارد  و شرایط اعلامی در مصوبه مذکور شاخص کنترل  گمرک  با همکاری سایر دستگاههای ذیربط است و خدمات لازم به ساحل نشینان  تنها در چارچوب مصوبه ارائه می‌شود بنابراین کالاهای ملوانی (ته لنجی)بیش از این سهمیه و  خارج از این لیست امکان ورود به سرزمین اصلی ندارد.

منبع: