سرنوشت بازارچه سوخته دیلم در پس اما و اگرها
فرماندار دیلم گفت: آواربرداری بازارچه ساحلی دیلم که ۱۰ مهر در آتش سوخت، این هفته انجام می‌گیرد.
كدخبر: 118029
1399/07/19

پیغام: بازارچه ساحلی دیلم در شمال استان بوشهر ۱۰ مهر آتش گرفت و دارایی ۲۰۰ مغازه‌ و به تعبیری ۱۶۰ مغازه در مدت کوتاهی خاکستر شد. بازارچه‌ای که به گفته احمد دشتی فرماندار دیلم گذران زندگی ۲۵ درصد مردم این شهر به نوعی با آن‌ گره خورده بود.

به گزارش «پیغام»؛ او در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران بوشهر بیان کرد: پس از حادثه آتش‌سوزی بازارچه ساحلی، چندین جلسه چه در شهرستان و چه در استان برگزار شد تا بتوانیم مشکلات کاسبان این بازارچه را پیگیری و حل کنیم.

فرماندار دیلم ادامه داد: این افراد پنج نفر را به نمایندگی از خود تعیین کردند که در جلسه‌ها حضور می‌یابند تا با شنیدن نظر آنان تصمیم گیری شود.

انجام مقدمات برای آوار برداری بازارچه دیلم

دشتی افزود: برای تخریب بازارچه نیاز بود کار‌هایی مانند ترسیم کروکی و مشخص شدن انشعاب‌های برق انجام گیرد که پس از تخریب دچار مشکل نشویم.

او عنوان کرد: هفته پیش بخشی از بازارچه آواربرداری و بخشی از بقایا جمع آوری شد، اما با انجام کار‌های لازم، تصمیم بر این است که این هفته آواربرداری کامل انجام گیرد.

مالکیت، مشکل اصلی بازاریان دیلم

فرماندار دیلم بحث مالکیت را مشکل اساسی کاسبان بازارچه ساحلی دانست و گفت: بازارچه ساحلی دیلم در زمین‌های استحصالی از دریا ایجاد شده و ۱۸ سال پیش شهرداری این بازارچه را به شکل ۲۰۰ مغازه ۶ مترمربعی به بازاریان واگذار کرده است.

از دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات کسبه بازارچه دیلم کمک می‌گیریم/ بازارهای ناایمن شناسایی و ایمن سازی شوند

دشتی بیان کرد: تا چند ماه پیش موضوع مالکیت زمین چندان مطرح نبود تا اینکه اداره کل راه و شهرسازی اعلام کرد ۲۰ هکتار از زمین‌های استحصال شده از دریا که این بازارچه هم در همان محدوده بود در مالکیت این اداره کل است.

او با بیان اینکه این بازاریان در زمان واگذاری ۲۵۰ هزار تومان به شهرداری پرداخت کرده‌اند و پس از آن هم یک میلیون تومان برای برق پرداخته‌اند،  افزود: در حال حاضر استاندار از طریق وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن پیگیر مالکیت این زمین است.

بررسی راه‌های مختلف برای حل مشکل زمین بازارچه

فرماندار دیلم ادامه داد: چندین بحث در این حوزه در حال پیگیری است که یکی از آنها این است که راه و شهرسازی زمین را به قیمت پایین تری به شهرداری واگذار کند و شهرداری طبق توافق ۱۸ سال پیش زمین را بدون اینکه از مردم دوباره هزینه‌ای بگیرد به آنها واگذار کند.

دشتی با اشاره به اینکه برخی از بازاریان می‌گویند هزینه‌ای برای ساخت وساز ندارند، گفت: شهرداری مستقیم نمی‌تواند بازارچه بسازد و به این افراد تحویل دهد به همین علت دنبال چارچوب قانونی هستیم تا بتوان این کار را به شکلی پیگیری کرد و به کاسبان کمک کرد جایی برای کسب و کار داشته باشند.

او عنوان کرد: درصدد هستیم جایی موقت برای فعالان بازارچه ساحلی در نظر بگیریم تا بتوانند در مدتی که بازارچه دوباره برپا شود امرار معاش کنند.

پویشی برای مهر ورزیدن

فرماندار دیلم با اشاره به راه اندازی پویش مردمی بازارچه مهربانی گفت: پس از حادثه آتش سوزی بسیاری از خیران و بازاریان از دیلم، شهرستان‌های همجوار و حتی اهواز اعلام کردند می‌خواهند به این بازاریان که همه سرمایه خود را از دست داده‌اند، کمک کنند که بر همین اساس با مدیریت امام جمعه و حضور معتمدان و خیران این پویش راه افتاده و شماره حساب هم معرفی شده تا هر کس هر اندازه می‌تواند به این افراد کمک کند.

دشتی با بیان اینکه مردم استان نشان داده‌اند که همیشه در گرفتاری‌ها در کنار هم هستند، تاکید کرد: این پویش راهی است برای اینکه مردم بتوانند کمک‌های خود را به دست بازاریان برسانند.

او افزود: بازاریان تصمیم گرفته‌اند ضایعات برجا مانده از آتش سوزی را بفروشند و پولش را به همین حساب بریزند.

علت حادثه و میزان خسارت آتش سوزی بازارچه دیلم در حال بررسی است

فرماندار دیلم درباره علت حادثه نیز گفت: علت حادثه از طریق نهاد‌های مرتبط در دست بررسی است و هنوز مشخص نشده است.

دشتی بیان کرد: فردی که در روز نخست بازداشت شده بود پس از بررسی اسناد و مدارک آزاد شد.

او درخصوص میزان خسارت‌ها نیز بیان کرد: فرم‌های خود اظهاری در اختیار کاسبان قرار گرفته است تا میزان خسارتشان را اعلام کنند.

منبع: