"آستان جانان" رفت
دلنوشته مجید خورشیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر به یاد خسرو آواز ایران استاد شجریان
كدخبر: 118062
1399/07/18

مجید خورشیدی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر در دلنوشته ای ضایعه درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفته، برای آن سعید فقید آرامش در اعلی علیین و رضوان الهی و برای خانواده و علاقمندان به هنر فاخر ایران صبر و بردباری آرزو نمود.

خسرو آواز ایران، مرغ سحر ایرانیان، ربناگوی افطارهای مومنان به دیدار معشوق شتافت.

استاد شجریان «چهره به چهره» با مردمانش در اعتلای هنر فاخر ایران‌زمین گذران عمر کرد.

او «به یاد عارف» و در «سپیده»دم، «چاووش»خوانی کرد و به پاس «خون جوانان وطن»، «راز دل» گفت. او «خلوت‌گزیده»ای بود که در «آستان جانان» در مایه‌ی «ماهور»، «سرّ عشق» می‌نمود. از «بیداد» زمانه ناله کرد و در میانه‌ی «دود عود» با خنیاگری «ساز قصه‌گو»، در «کنسرت بزرگداشت حافظ»، غریو «دستان» سر داد.

چون «دل مجنون» داشت همراه با «دلشدگان» در دامنه‌ی «دیلمان» از «چشمه‌ی نوش»، «رباعیات خیام» نغمه کرد و به «یاد ایام»، «بهاریه» سر داد.

شجریان «سرو چمان» هنر ایران، به بلندای «آسمان عشق» تا «گنبد مینا» بود و «پیغام اهل دل» را به «جان عشاق» می‌رساند هرچند که خود را «خاک ‌ای مردم ایران» نامید. او «در خیال» «شب وصل»، «آرام جان» داشت و در دل «شب، سکوت، کویر»، «بوی باران» می‌شنید.

در هنگامه بلای مردمانش «همنوا با بم»، «سرود مهر» سرایید و بدین‌سان به همنوعان نشان داد که «کاین رنج مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود» و هر چند عیان بود «زمستان است» ولی «فریاد» کرد: «بی تو به سر نمی‌شود».

چون عمر را «جام تهی» دید «رنگ‌های تعالی» «طریق عشق» را با «ساز خاموش» رفتنش نمایاند؛ در حالیکه میلیون‌ها «رندان مست» در «غوغای عشق‌بازان» ندای فراق یار و «آه باران» سر داده بودند.

«ای مرغ خوش‌خوان»! «ای مرغ سحر»! حال که در راه خراسانی؛ خیز و «به یاد پدر»، «خراسانیات» بخوان.

منبع: